- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


2016 Genève Motor Show: Toyota skærper designlinjen


af Søren Clauding - marts 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toyota skærper til stadighed sit design. Det er en målrettet strategi, der skal sikre, at verdens største bilfabrik bevarer sin position, simpelthen ved at gå balancegangen mellem at frembringe biler, der ikke skræmmer den store kundegruppe væk og samtidig udvider den ved at tiltrække nye. Toyotas enestående kvalitet har der jo ikke været sat spørgsmålstegn ved, den ligger under for det hele.

 

Derfor er det isoleret set måske nok opsigtsvækkende, når Toyota har verdenspremiere på C-HR. Men i den større sammenhæng er det helt naturligt. Der er nemlig tale om et i Toyota sammenhæng hidtil uset dramatisk og vovet design, der forener en 5-dørs coupé og en kompakt SUV.

 

Coupe High Rider

C-HR står for ”Coupe High Rider” (et coupé-lignende køretøj med høj frihøjde og tilsvarende højere siddeposition), er udsprunget af det koncept, som den danske Toyota-bildesigner Stephan Rasmussen stod bag, og som tiltrak ekstra stor opmærksomhed for et halvt år siden ved Frankfurt Motor Show.

 

Bilens coupé-lignende linjer er designernes svar på udfordringen med at kreere en bilmodel, der skiller sig positivt ud blandt de eksisterende Toyota-modeller og samtidig viser en ny vej i crossover-bilklassen.

 

Ud over det anderledes design byder Toyota C-HR også på innovation i klassen for den slags køretøjer med introduktionen af en hybridteknologi. Der er tale om Toyotas nyeste og fjerde generation hybridteknologi, identisk med den, der netop er præsenteret i den helt nye Toyota Prius. Vi deltog i forbindelse med de første internationale prøvekørsler af den nye Toyota Prius (læs den første test af Toyota Prius hér >>>) og kan fastslå, at hvis C-HR Hybrid befinder sig på samme niveau, er der tale om en rigtig god bil.

 

Toyota C-HR er baseret på den nye Toyota-filosofi TNGA (Toyota New Global Architecture), der handler om at bygge endnu bedre biler på både smartere og mere økonomisk vis. Den arkitektur sikrer bl.a. et lavt tyngdepunkt i C-HR, som direkte medvirker til gode køreegenskaber.

 

Skabt med fokus på Europa

C-HR er skabt med særlig fokus på Europa. Hiroyuki Koba, der er chefudvikler af C-HR, har således tilbragt tusindvis af kilometer på europæiske veje for at få nærmere indsigt i og forståelse af det europæiske vejnet såvel som den europæiske kørestil.

 

Han har bl.a. lagt mærke til, at europæere i forhold til andre folkeslag i verden har en meget mere glidende kørestil, baseret på en hurtigere opfattelse af trafikken og øjeblikkelig reaktion derpå. I sig selv interessant for en europæer at få at vide:

- Europæere undgår i højere grad hindringer i trafikken ved evt. at ændre vognbane og samtidig fastholde hastigheden for at komme mere effektivt frem. Det har fået os til at arbejde med kørepræcision i alle bilens aspekter sammen med vores europæiske team. Vi er gået efter at opnå mindst ligeså gode køreegenskaber for C-HR som for en bil i den kompakte mellemklasse, hvor Auris hører til, fortæller Hiroyuki Koba.

 

Han har altså taget udgangspunkt i den typiske europæiske kørestil og derudfra udviklet køredynamikken for C-HR og gøre den i stand til at reagere hurtigt og præcist på førerens kommandoer. Wow!

 

Hybrid og turbobenzin

Motormæssigt suppleres Toyota C-HR Hybrid af en version med en konventionel benzinmotor. Hybriddrivlinen er som nævnt identisk med den, der findes i den nye Prius, som byder på 122 hk og en historisk høj termisk effektivitet for benzinmotoren på over 40 procent. Det gør, at C-HR som hybridbil udleder mindre end 90 gram CO2 pr. km og dermed sætter nye standarder for crossover-klassen.

 

Det bliver også muligt, at vælge Toyotas nye 1,2-liters turbobenzinmotor til C-HR. Turbobenzinmotoren, der yder 116 hk, debuterede for et halvt år siden med stor succes i Auris og vil til C-HR både kunne fås med manuelt gear og CVT-automatgear.


Udvidet sikkerhedspakke

C-HR kommer som standard med Toyotas sikkerhedspakke Toyota Safety Sense, der bl.a. byder på automatisk nedbremsning, hvis der er risiko for en kollision, vognbaneassistent, vejskiltegenkendelse samt automatisk op- og nedblænding af lyset. Derudover er sikkerhedspakken i C-HR også udvidet med adaptiv fartpilot, som selv sørger for at holde afstand til den forankørende, samt automatisk nedbremsning for fodgængere.

 

Toyota introducerer C-HR i Danmark i begyndelsen af 2017.


Toyota har også verdenspremiere i Genève på sin udgave af gruppearbejdet med PSA-gruppen, Peugeot og Citroën. I Toyota versionen hedder den ProAce og ligner en Toyota.

 

 


Toyota har Europapremiere på den robuste Hi-lux.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt