- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


2016 Genève Motor Show:

Land Rovers friske indslag:

Range Rover Evoque Convertible


Af Søren Clauding – marts 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi vidste godt, at den kom, for allerede i Los Angeles tilbage i november løftede Land Rover sløret for den åbne Range Rover Evoque Convertible. Men det gør den ikke mindre spændende, og endnu er den da heller ikke landet hos de danske forhandlere. Men på Genève Motor Show stod den som det friske indslag fra den britiske producent, der lider af vokseværk for tiden.

 

Range Rover Evoque Cabriolet’en (Convertible er det engelske ord for cabriolet) er en regulær SUV med terrænegenskaber, præcis som den lukkede Range Rover Evoque er det. Men den omstændighed, at man kan folde taget væk og opleve den friske luft derude, hvor man kun kan komme, hvis man kører i en off-roader, gør bilen til noget ganske særligt.

 

I øvrigt er den også med til at gøre Jaguar-Land Rovers model pallette næsten mere end fuldstændig – for hvilke af konkurrenterne har en åben SUV i deres sortiment? Ingen, og som sådan er Range Rover Evoque Convertible ganske enkelt historiens første kompakte luksus SUV-cabriolet og også den første cabriolet med Land Rovers effektive All-Terrain egenskaber.

 

Kaleche

Range Rover Evoque Convertible har kaleche, ikke foldetag. Foruden at det sparer plads og holder tyngdepunktet nede giver det formentlig også en fornemmelse af at være ude, selvom kalechen er oppe, præcis som man oplever det i andre åbne biler med kaleche. Kalechen kan elektrisk foldes i på blot 18 sekunder – ved hastigheder op til lige under 50 km/t – så man kan reagere hurtigt på en pludselig regnskyl. Den anden vej tager det 21 sekunder.

 

I cockpittet er der plads til 4 personer, men som altid, når man også skal forsøge at gemme lidt plads til bagagen, er det ikke langbenede personer, der skal sidde bagi – med mindre dem foran har korte ben. Bagagerummet giver plads til 251 liter bagage. Samlet er det ”godkendt” for en bil af den karakter. Og virkelig et herligt pust blandt de luksuøse, funktionelle SUV’er.

 

Styrtbøjler

Sikkerheden har også fået opmærksomhed med aktive styrtbøjler, der er skjult i den bageste del af karrosseriet. To aluminiumsstænger aktiveres i løbet af 90 millisekunder, hvis uheldet er ude, og bilen ruller rundt. Det giver effektiv beskyttelse af alle personer i bilen.

 

Der er adgang til Land Rovers fulde program af lette 4-cylindrede benzin- og nye dieselmotorer i aluminium herunder Si4-benzinmotoren på 240 hk. Dieselkræfter vil kunne leveres af Land Rovers nye 2,0-liters 150 hk og 180 hk Ingenium-motorer, der foruden mange kræfter byder på et brændstofforbrug på op til 17,5 km/l og CO2-udledning helt ned til 149 g/km.


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt