- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


2016 Genève Motor Show:

Nissans intelligente mobilitet

- i 2020 kan almindelige biler køre selv


Af Søren Clauding – april 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tankerne om selvkørende biler er for så vidt ikke nye. Det nye er, at Nissan vil sætte tingene i serieproduktion ”lige om lidt” og gøre teknologien tilgængelig for ”almindelige mennesker”. Allerede i 2017 vil man tage det første skridt og i 2020 kører bilerne selv.

 

Nissan kalder selv visionen – eller tankegangen – ”Intelligent Mobility” og ikke så mærkeligt anvender man også fabrikkens store erfaring og ekspertise i fremstilling af elektriske biler som den teknologiske basis. Man baserer udviklingen på konceptet ”IDS” (Intelligent Driving System”) og på forårets stor motor show i Genève var det naturligt nok dét, der var fokus på.

 

Målet er, allerede i 2020 at lancere en række af de teknologier, der vil muliggøre verdens første serieproducerede selvkørende bil, oplyste Nissans øverst chef, Carlos Ghosn i forbindelse med præsentationen.

 

Første skridt i 2017

Allerede i dag tilbyder Nissan det såkaldte Safety Shield, baseret på avanceret kamerateknologi, hvor føreren kan se bilens omgivelser i fugleperspektiv.

 

Og i 2017 vil man så til den populære Nissan Qashqai tilbyde et system, som indebærer, at bilen helt af sig selv holder sin bane ved motorvejskørsel og også holder afstanden til forankørende biler. Det er en udløber af det, man i dag kender som vognbaneassistent, men om cirka halvandet år vil man altså kunne overlade opgaven til bilen selv.

 

I 2018 vil bilen også kunne klare et vognbaneskift f.eks. i forbindelse med en overhaling eller hvis motorvejen deler sig.

 

Kører selv i 2020

I 2020 er det derpå målet, at bilen vil kunne klare sig på egen hånd ved bykørsel. I Genève var det demonstreret i form af den elektriske – og kørende – IDS konceptbil, som helt på egen hånd kørte rundt på podiet på Nissan standen (se videoerne ved siden af). Den har en rækkevidde på 550 kilometer og vil kunne aflæse trafiklys.

 

Det betyder eksempelvis, at man kan køre til en given destination, stige af og siden finder bilen selv en parkeringsplads. Når man skal videre, sender man bud efter bilen og så kommer den selv kørende og henter sin bruger, enten der hvor man er steget af eller hvor bilen nu måtte få besked på at den skal køre hen, oplyser Nissans danske PR-Chef, Ann Strøby.

 

Herfra gætter vi på, at selvkørende biler uden passagerer især lovgivningsmæssigt har lidt længere udsigter – for hvem vil f.eks. have ansvaret i tilfælde af svigtende lyssignaler, ulykker o.l., men teknologien er spændende og det er prisværdigt, at Nissan satser så målrettet at den er tilgængelig om blot fire år.


Link til importøren


Videoen, som kan ses på YouTube ved at klikke på billedet, viser en demonstration af Nissan Intelligent Mobility, hvor føreren selv kan overtage kørslen, hvis han ønsker det. Demonstrationen fandt sted ifm. Genève Motor Show 2016.

 

Nedenfor ses den selvkørende Nissan IDS Concept. Forklaret på dansk af Nissans PR-chef, Ann Strøby.


Nissans IDS koncept.

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt