- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Citroëns fancy konceptbil, SpaceTourer Hyphen, er opkaldt efter popgruppen ved samme navn, som Citroën samarbejder med.


2016 Genève Motor Show:

Citroëns fornyende energi


af Søren Clauding - april 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Da Citroën på årets Genève Motor Show indrettede den store stand, havde man ”naturligvis” flere nye biler, eller i hvert fald nye konceptbiler som omdrejningspunkt. Men standen i sig selv havde mindst ligeså stor betydning, for den udstrålede energi og fornyelse.

 

Den afspejlede dermed Citroëns strategi om at gøre op med de vante forestillinger om biler og om, at tilbyde kunderne en anderledes form for oplevelse af bilernes univers. Det er en strategi, som vil træde tydeligere og tydeligere frem i løbet af 2016.

 

SpaceTourer

En enkelt nyhed, som Citroën dog i et vist omfang måtte dele med søstermærket Peugeot og samarbejdspartneren Toyota var den nye store SpaceTourer, som netop er udviklet i et samarbejde med de to.

 

Citroën har bidraget væsentligt, for fabrikken har stor erfaring i at bygge multibiler som er praktiske, rummelige og samtidig behagelige at opholde sig i. SpaceTourer er et nyt eksempel og viser samtidig Citroëns evne til at flytte sig opad i segmentet.

 

Den afspejler også, at bilkøbernes måde at bruge biler på er inde i en rivende udvikling, hvor man i højere og højere grad er fælles om fritidsaktiviteter og fælles om transport.

 

SpaceTourer introduceres herhjemme til efteråret. Det er endnu for tidligt at sige noget om det danske modelprogram, men det franske rummer 3 udgaver, som kan dække både mange private familiers og mange virksomheders behov.

 

I Genève var den mest iøjefaldende konceptbil netop baseret på SpaceTourer. Den er meget relevant døbt SpaceTourer Hyphen, hvor navnet udspringer af Citroëns samarbejde med den franske popgruppe Hyphen.


SpaceTourer i den serieproducerede udgave - den kommer til Danmark til efteråret.


E-MEHARI

Et andet trækplaster på standen var den elektriske Citroën e-Mehari, som udtrykker mærkets kerneværdier: ”Optimistic, Human and Smart”. Bilen er et led i samarbejdet med Bolloré koncernen og er et fint eksempel på Citroëns ambitioner om at markedsføre biler, som er anderledes, og som står for en frisk og optimistisk tilgang til biler.

 

Bilen kommer til salg hos de franske Citroën forhandlere i første halvår og forventes senere introduceret på en række andre markeder. Der er endnu ikke taget stilling til at introducere den herhjemme.

 

Ved siden af den serieproducerede e-Mehari vises også en konceptbil, som er udviklet i samarbejde med et af de store franske modehuse.

e-Mehari som konceptbil. Den seriefremstillede udgave vil blive solgt i Frankrig. Om den kommer til Danmark vil tiden vise - men trods klimaforandringer, som den elektriske retro-bil skal bidrage til at reducere, er de danske klimatiske forhold ikke lige præcis passende til den fancy cabrio.

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt