- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


KUGAdventure:

Fords eventyrlige testkørsler


Af Søren Clauding – 11. november 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I 2010 blev der i Europa købt 1,1 mio SUV’er. I 2014 var salget steget til 1,6 million. Det tal er stadig stigende og nu er hver femte købte personbil i Europa en SUV. Ford er en af de store spillere på det marked. De solgte i 2014 63.000 biler med enten firehjulstræk eller All Wheel Drive og forventer i år at slutte med i alt 139.000 solgte af slagsen. Det er mange biler.

 

Der købes så mange SUV’er af to grunde: For det første har den europæiske livsstil udviklet sig, så bilejerne i stadig stigende grad anvender deres biler til at opnå oplevelser. Men bilerne er også blevet stadig bedre og brugen af moderne og endnu bedre teknologiske løsninger, som oven i købet i praksis har vist sig at være yderst stabile – dvs. man kan regne med dem – har gjort det til en helt anderledes oplevelse, at køre i en SUV, hvis man f.eks. sammenligner med tidligere tiders forsøg på at skabe biler, der gav brugerne flere muligheder.

 

KUGAdventure

Med det i tankerne udviklede Ford et helt nyt præsentationsforløb i forbindelse med lanceringen af den nye Kuga. Fabrikken sendte simpelthen en horde på 24 helt nye Kuga’er afsted fra Athen midt i oktober – og d. 18. november ankommer alle de, der har All Whell Drive til Nordkap – efter at have tilbagelagt 6000 kilometer gennem hele den østlige del af Europa. Bag rattet af bilerne sad ikke Fords egne testkører, men derimod europæiske journalister, der hver især kørte en etape af turen.

 

Ford kalder det ”KUGAdventure” – en spændende præsentationsform, bl.a. fordi motorjournalister sjældent holder sig tilbage, når det gælder om at udsætte bilerne for mere end almindelig hårdhændet belastning.

 

Eventyret på kanten af Den botniske Bugt

Undertegnede steg på eventyret i den finske by Vaasa og kørte turen til Oulo – begge er byer, der ligger i bunden af Den botniske Bugt – fordelt på hhv. en Kuga GT-Line med 180 hestes dieselmotor og 6-trins manuelt gear samt en Kuga Vignale med en tilsvarende dieselmotor men med 6-trins PowerShift automatgear.


Om sommeren er stranden her, ud imod Den botniske Bugt et yndet turistmål.


Ford gjorde imidlertid en ting til. I stedet for at overøse deltagerne med tekniske detaljer, instruerede man kort i nogle af nyhederne og sendte bilerne af sted med den eneste bøn til førerne, at de indenfor en bestemt tidsramme kom frem til et overnatningspunkt og siden til etapemålet. Man kunne vælge en hvilken som helst rute, der var rigelig tid til at køre på opdagelse og derved få oplevelsen af den nye Kuga som en ægte moderne eventyrer.

 

Den moderne eventyrer har andre muligheder

Og hvordan er sådan en så lige? Jo, i tidligere tider – dog efter bilens opfindelse – tog eventyrere afsted i deres motoriserede køretøjer med den konstante trussel hvilende over sig, at der skulle tages hensyn til mekanikkens begrænsninger, gjorde man ikke det, brød den med stor sandsynlighed sammen. Det var som sådan en del af eventyret, at få bilen til at stå distancen. Det var måske nok charmerende, men ikke nødvendigvis ideelt – det gav i hvert fald eventyret nogle andre dimensioner.

 

Sådan er det ikke i en moderne ”eventyrsbil” som den nye Kuga. Den er spækket med hjælpemidler af såvel elektronisk karakter som velfungerende mekanik, så hvis ikke man havde et medfødt bil-freak-gen, som for undertegnedes vedkommende fik et gevaldigt kick-start i skoletiden, da en af opgaverne var at holde foredrag, netop om bogen ”Eventyret om Ford”, ville bilen få en anden rolle – måske i virkeligheden en sekundær rolle. Med den velfungerede bil kan man på den moderne ”eventyrrejse” få fuld oplevelse af det, man rent faktisk er ude at opleve.

 

Fascinerende oplevelse

Området i det vestlige Finland, direkte ud til den finske skærgård i Den botniske Bugt var for undertegnede ukendt terræn. Jeg har ganske enkelt aldrig været på det kanter før. Men det havde flere af mine finske kolleger heller ikke, så det kan ikke siges at være en skam.

 

Jo, en skam var det i den forstand, at store dele af området ligger hen, som havde intet menneske sat sine fødder eller sin bils hjul der før, det er smukt, fascinerende og bjergtagende (godt nok uden et eneste bjerg). Der var mere fladt end forventet, og med forbavsende stor spredning af indbyggerne. Men Finlands befolkning er jo heller ikke større end den danske, de har blot lidt mere plads at være på, for nu at sige det mildt.

 

En flok af elge passerede vejen – mor, far og børn så det ud som – og havde jeg været tættere på, havde Kugaens nødbremsesystem fået lov at vise, hvad det duede til. All Wheel Drive systemets begrænsninger nåede jeg ikke at overskride, selvom det til tider ret uforudsigelige vejgreb var en udfordring. Det hele samarbejdede rigtig godt. Radarerne tog over og gav stor aktiv tryghed, når man nærmede sig en forankørende – selvom den tilsmudsede forrude for længst havde sat kameraerne ud af spil.

 

Tal med bilen

Mest overraskende var den seneste generation af infotainmentsystemet SYNC 3, som man ubesværet taler til på dansk. Systemet på de europæiske versioner af Kuga taler ikke færre end 21 europæiske sprog – ret praktisk, når det nu var journalister fra hele Europa, der skulle med på eventyret. Det er ganske enkelt en meget stor sikkerhed, at kunne holde hænderne på rattet og øjnene på vejen, alt imens man med talens kraft styrer alt lige fra at sende indtalte sms’er til dem, derhjemme, til at zoome ind og ud på navigationen, når man gerne vil have en idé om i hvilket landskab, men nu havde forvildet sig hen.


I en Kuga kan man tale med Ford SYNC 3 og angive destinationer og visningsmåde - blandt meget andet.


Bilen bestod opgaven, lidt sværere var det for journalisterne ikke at nørde, men hvad det angik, kom undertegnede nok i mål som en af de bedre. Alligevel kunne jeg ikke lade være med at fortælle lidt mere om den nye Kuga i en separat artikel, lidt nørderi og forbrugervejledning skal der vel være plads til (læs den mere traditionelle prøvekørsel af den nye Ford Kuga hér >>>).

 

Husk at leve livet som et eventyr

MEN: når du, kære læser, har anskaffet dig en ny bil – og der er for tiden altså 20 procent chance for, at det da bliver en SUV – så giv lige KUGAdventure en tanke, kør ud i naturen, tag på langtur, glem bilen, for den klarer det nok, hvis bare dækmonteringen ellers er i orden og den ellers er holdes i god stand. Og oplev her ved vintertide den herlige bidende frost, de smukke sneblomster, de snedekorerede julepyntede grantræer (intet under, at finnerne fejlagtigt tror, at julemanden kommer fra Lapland), de tilfrosne elve, det betagende frosne hav og den rige natur. Det har de alt sammen oceaner af i Finland. Men eventyr som KUGAdventure kan man få overalt på jordkloden – det er værd at huske på.


Link til importøren


Får man øje på noget usædvanlig som denne skinnereperationsmaskine kører man bare derhen.

Andre Ford prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også: Forbedret i enhver forstand >>>

 

Læs også: Nye versioner med sport og luksus >>>


On-board i den nye Ford Kuga ST-Line, langt ude i en finsk skov på en ø i skærgården. Videoen kan også ses i Fuld HD på YouTube.


Foruden de 24 testbiler, hvoraf de forhjulstrukne blev sorteret fra, inden man begav sig ud i den nordeuropæiske vinter, fulgte den store demotruck i baggrund med og blev benyttet som demo-område for de allervigtigste af de nye funktioner i Ford Kuga.

 

Jeremy Schofield er Ford kommunikationschef, når det gælder de populære SUV'er. Han er manden bag KUGAdventure.

 

 

I Finland hævder man - fejlagtigt, naturligvis, vi ved jo trods alt bedre i Danmark - at Julemanden kommer fra Lapland. Ikke så mærkeligt: Den naturlige pyntning af juletræerne er meget længere fremme i Finland end i Danmark - og der er mange flere af dem.

 

 

 

Den sneplov har Ford godt nok ikke lagt navn til.

 

Praktisk undervejs: Den elektriske bagklap kan standse i flere vinkler.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt