- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive: Citroën C3

Komfort og velvære i enhver forstand


Af Søren Clauding – 3. november 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Måske var det mest overraskende ved den første køretur i den nye Citroën C3, hvor komfortabel og behagelig den var at køre. Egentlig burde det ikke være overraskende, for Citroën har klart meldt ud, at netop begreber som komfort og velvære i enhver forstand var en central målsætning, da man for et par år siden påbegyndte arbejdet med den kvantummæssigt vigtigste bil i Citroëns model portefølje – men ét er ord, noget andet kan ofte være virkelighed. Det gælder blot ikke den nye C3.

 

Allerede i sommer kunne vi berette om den nye C3 i forbindelse med den første præsentation af bilen i Lyon (læs om verdenspremieren på Citroën C3 i Lyon hér >>>). Siden har vi set den på Paris Motor Show og i forbindelse med forberedelserne til Årets Bil i Danmark var der også lejlighed til at få den første korte køreoplevelse. Allerede dér stor det klart, at selvom den ikke endte blandt de nominerede til hæderstitlen, var det en bil, vi glædede os til at komme mere under lakken på, og måske nok så vigtigt: En bil, som vi tror, vil få stor publikums-appeal.

 

Rundt om og i Barcelona

Mere under lakken kom vi så kort tid efter under de første internationale prøvekørsler på snoede landeveje og i tæt bytrafik udenfor og i den spanske millionby, Barcelona. Velvalgt, ikke mindst fordi den spanske trafik kræver stor tålmodighed og da betyder det alt, at man befinder sig godt i den bil, man kører i.

 

Hos Citroën har man analyseret sig frem til, at en verdensborger gennemsnitligt i et livsforløb befinder sig 4 år og en måned i en bil. Det er megen tid, og det understreger, hvor vigtig såvel komfort, men måske i særdeleshed det ikke al for ofte anvendte ord ”velvære” betyder for, at bidrage til et godt liv. Det er præcis, hvad Citroën har satset på.

 

Der lægges mærke til bilen

Designet har vi beskrevet tidligere og skal her nøjes med at konstatere, at ”ude i det virkelige liv” ser C3 også godt ud. Der lægges mærke til den i bybilledet, den gør sig godt. Men vigtigst er det, at Citroën er lykkedes med at gøre bilen rar at være i og bruge.

 

Interiørdesignet er opfindsomt men ikke ekstravagant. Som sådan lever C3 op til mærke-filosofien, at man skal bygge ”mainstream” biler uden nødvendigvis at kopiere konkurrenterne. Kopieringen har man da så også undladt… De kantede og alligevel afrundede former i kabinen skaber en god harmoni, og det funktionelle er helt OK.



Ingen kompromiser med pladsen

Bagagerummet på 300 liter er stort i en bil, der blot måler 3,99 meter i længden, der er forbavsende god benplads på bagsædet og egentlig er det blot ærgerligt, at man ikke som udgangspunkt har en løsning, som skaber et plant bagagerumsgulv. Men så havde man nok været nødt til at gå på kompromis med pladsen.


 


Det er klogt, at man ikke har gjort det. For når man kører i bilen uden hastværk og stort set som trafikken tillader, opleves en unik kørselskomfort. Citroën C3 er nok den mest køre-komfortable bil i det såkaldte B-segment, dels pga. af en tilgivende affjedring, dels pga. af, at bilen er så godt isoleret, at man ikke hører meget til hverken støjen fra de kompakte 3-cylindrede benzinmotorer, som der var mulighed for at afprøve (82 hk hhv. 110 hk), vindstøj eller trafikstøj. Det er med til at give en afstressende følelse, det burde flere af Citroëns kolleger have tænkt over.

 

OK i kurverne

Man kunne frygte, at den tilgivende affjedring ville være et problem i kurver og i hurtige undvige manøvrer, men det er det ikke. Naturligvis krænger bilen gennem kurverne, men det er ikke meget, hvad on-board videoen her på siden giver en meget god idé om. Bilen er jo, trods Citroëns rodfæstede sportslighed, ingen racerbil. Det er jo nok også de færreste, der i praksis har brug for at køre sidelæns eller på to hjul gennem kurverne.

 

Når den nye C3 lander på det danske marked for alvor først i 2017 – med mulighed for at se den og få en prøvetur hos de danske forhandlere sidst i november – er også prissætningen værd at bemærke. 120.000 kroner for den billigste version, 140.000 kroner for den variant, man forventer, vil blive den mest populære, og 160.000 kroner er det højeste, man kan komme til at betale for en C3 – indtil, formoder vi, den i løbet af foråret også vil kunne købes med den effektive EAT6 automatgear. Men da priserne ikke er fastlagt for den version endnu, er det alene en formodning. Og bemærk: Alle versioner har fem døre.

 

Til gengæld var der allerede i Barcelona mulighed for at prøvekøre C3 med 110 hestes motoren og EAT6 gearet. Ikke overraskende harmonerede det fremragende med bilens køreegenskaber og løftede helt i tråd med mærkestrategien velvære-oplevelsen til et endnu højere niveau.


Link til importøren

Citroën prøvekørsler - find dem hér >>>

 

Læs også: Gennemtænkt teknologi og komfort >>>

 

Verdenspremiere på Citroën C3 i Lyon hér >>>


Se on-board kørevideoen og fornem hvor komfortabel den nye Citroën C3 er.


 

Handskerummet rummer over 6 liter.

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt