- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den nye Citroën C3 blev præsenteret med prompt og pragt i Rhone-byen Lyon.


Verdenspremiere i Lyon:

Ny Citroën C3 samler vandene


Af Søren Clauding – 30. juni 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Da Citroën for et par år siden introducerede den nye C4 Cactus skilte man vandene: Enten var kunderne helt vilde med bilen eller også var de det bestemt ikke. Heldigvis for Citroën var der så stor begejstring for den nye og anderledes designede bil, at den er blevet en succes. Det skal den nye C3 også være. Derfor gør man det stik modsatte…

 

Det er der en god grund til. C3 hører til i det såkaldte B-segment, altså bilstørrelsen lige over de allermindste. Det er en anden slags kunder, der køber bilen i den klasse, og der er mange af dem. Så mange, at de tilsammen udgør en tredjedel af det europæiske bilmarked.

 

Citroëns vigtigste

For Citroën er C3 den kvantummæssigt vigtigste bilmodel. Siden lanceringen af den første Citroën C3 i 2002 har fabrikken solgt 3,5 millioner af bilen. Den succes vil man bibeholde og derfor skal man undgå at skille vandene, i hvert fald skal de ikke skilles alt for meget.

 

For det første møde med den nye lille bil, der på nær en cm måler 4 meter i længden, vidner ikke om mangel på opfindsomhed. Basiskarrosseriet er måske nok forholdsvis almindeligt, men bilens udtryk, det der igangsætter en emotionel reaktion, er bestemt anderledes en den såkaldte mainstream.

 

Den nye Citroën C3 er så vigtig for Citroën, at til trods for, at der om bare tre måneder er biludstilling i bilens hjemby, Paris, havde man valgt, allerede nu at løfte sløret for den. Verdenspremieren fandt sted i storbyen Lyon i Rhône-dalen i Frankrig, og der er ingen tvivl om, at man har sat alle sejl for at få den nye bil frem i kundernes bevidsthed.

 

LIVE-streaming på Facebook

Udover præsentationen for den til lejligheden inviterede presse, havde man også valgt, for første gang nogensinde for en sådan type begivenhed, at LIVE-streame den på Facebook – ikke mindst som konsekvens af, at man også ønsker opmærksomhed hos de yngre kunder (man deler ikke visse guru’er udi de sociale mediers opfattelse af, at unge ikke længere bruger FB). Link til Citroën C3 FB-siden.

 

”Alene ad den kanal havde vi tilgang til 35.000 FB-brugere,” fortalte Arnaud Belloni, som er Citroëns øverst ansvarlige for markedsføringen og kommunikation. Det er et publikum i en helt anden størrelsesorden end de anslåede 300 europæiske journalister, der var indbudt til at være til stede ved begivenheden – og som så til gengæld havde mulighed for at tale med nogle af Citroëns topfolk, deriblandt mærkets generaldirektør gennem de sidste to år, englænderen Linda Jackson.


Linda Jacksson, CEO Citroën.


Unge drømmer om familie, hus – og bil

Hun pointerede nemlig bl.a., at netop den unge del af befolkningen ikke, som mange antager, har fravalgt, at eje bil, men tværtimod parallelt med familie og hus er det, de allerfleste unge mennesker drømmer om at eje. Om de så har muligheden for i praksis at komme i besiddelse af en bil er en helt anden ting – og dér har Citroën naturligvis tænkt sig at bistå med eksempelvis særlige købstilbud til de nybagte førstegangskøbere.

 

Kunsten er med andre ord at skabe en bil, der både tiltrækker ung som gammel, hankøn som hunkøn og rig som fattig. Det med rig vil dog nok blive overladt til søstermærket, DS, som Citroën selv har skabt grundlaget for, men de øvrige parametre er centrale for C3. Og det er klart, at man da ikke skal begynde med at skille vandene.

 

Frisk udstråling

Derfor har man skabt en ny Citroën C3, som har en frisk udstråling og en stribe glimrende designfeatures, hvor man ikke har holdt sig tilbage fra at låne lidt hos søstermodellerne. Eksempelvis har man overført dele af ”rejsekuffert-designet” fra Cactus til den nye C3. Og de karakteristiske airbumps på siden, som både er beskyttende og giver bilen et usædvanligt udseende, har man også gjort til en blandt mange optioner.

 

En måde, hvorpå salget ikke bare kan bibeholdes på den eksisterende niveau, men også kan øges, er at tilbyde næsten skræddersyede løsninger, hvor den enkelte bil individuelt kan styles efter kundens eget ønske.

 

Masser af plads

Billederne her på siden siger mere end uendelig mange ord. Hvad der er sværere at se, er de mange muligheder, der tilbydes sammen med den nye bil. Bagagerummet er på ikke mindre end 300 liter – det er meget i en bil, der blot måler de nævnte 3,99 meter i længden. Og det karakteristiske design vil givetvis appellere meget bredt.

 

Rummeligheden i kabinen er fremragende, der findes en bred vifte af elektroniske løsninger, herunder muligheden for at forbinde bilen til omverdenen via bl.a. internet. Der er ikke så meget nyt i det, men Citroën kan det også. Og den designmæssige fremstilling er flot.

 

Til Danmark næste år

Motorprogrammet inkluderer 3 benzinmotorer og to dieselmaskiner på hhv. 68, 82 samt 110 hk og 75 såvel som 100 hk. Men der kommer lige til at gå et stykke tid, inden den nye C3 dukker op i Danmark. Citroën satser på, at det kommer til at ske i begyndelsen af 2017. Forinden har man i øvrigt også præsenteret en rally-version til brug i rally-verdensmesterskabet, WRC, hvor Citroën har en lang og fornem karriere i samarbejde med mega-stjernen, den 9-dobbbelte verdensmester, Sebastien Loeb. Loeb gør næppe come-back, men englænderen Kris Meeke er udset til at køre bilen i næste års verdensmesterskab.

 

Undervognen er PSA-koncernens ”Platform A”, men den er optimeret og bl.a. udrustet med en ny type støddæmpere.

 

Og så har man som led i at ville det hele – altså tilgodese enhver kundekategori – sat sig for, at ville lancere fire nye biler i løbet af 18 måneder. Med den såkaldte Aircross konceptbil, baseret på den mellemstore EMP2 platform, i erindring, har man en indikation af hvad mindst én af de kommende nyheder måtte være. Vi venter spændt…


Link til importøren


Citroën prøvekørsler - find dem hér >>>

 

Link til importørens C3 side >>>


Trods det rummelige indre og det iøjefaldende crossover look er den nye Citroën C3 lavere end forgængeren – dvs. ligeså lav som på en ”almindelig” personbil.

 

Ligesom på C4 Cactus har man lygter i to niveauer på den nye C3.

 

En del af komfortoplevelsen i en bil er den intuitive betjening, hvor meget foregår via en 7” berøringsskærm i midten af instrumentbordet.

 

Trods en længde på blot 3,99 meter og et stort bagagerum på 300 liter er der god plads på bagsædet.

Idéen med en læderstrop som på en traditionel rejsekuffert er lånt fra søstermodellen, C4 Cactus.

C3 kan vælges flerfarvet.

 

Airbumps bestående af seks små luftfyldte lommer, der både er funktionelle og samtidig bidrager grafisk til oplevelsen af bilen, kan være en del af C3-designet – hvis man ønsker det.

 

Bagagerummet på 300 liter er bemærkelsesværdigt stort, bilens ydre længde og kabinens størrelse taget i betragtning.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt