- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2015 Le Mans på Motorsiden

Op til og under årets 24-timers løb i Le Mans bringer vi aktuelle historier fra Le Mans >>>

24 timers Le Mans på Motorsiden præsenteres i samarbejde med TOYOTA HYBRID og DUNLOP


   



24 timers Le Mans 2015:

Bil-giganternes dyst – uden Tom Kristensen


Alt fra Le Mans af Søren Clauding – juni 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

24 timers Le Mans, som køres i dagene 13.-14. juni, bliver noget andet i 2015 uden Tom Kristensen. Men det bliver ikke mindre interessant, ikke mindre spændende, måske endda tværtimod, fordi den ubeskrivelige udefinerbare X-factor, som den nifoldige danske Le Mans triumfator var eksponent for og som er hele kernen i hans succes, ikke længere er en faktor i Le Mans. Nu er Le Mans tilbage hvor det var uden Tom Kristensen: bil-giganternes dyst, uforudsigelig og global.

 

Vi kommer alle til at savne Tom Kristensen. Den første reaktion fra en af de presseansvarlige i Le Mans, efter at Tom havde offentliggjort sin beslutning, i en telefonsamtale med undertegnede, var: Søren, det bliver mærkeligt, han har jo været der hvert år. Et 24-timers løb uden Tom, det kan jeg ikke forestille mig. Vi vil savne ham.

 

Rigtigt, vi vil savne Tom Kristensen, men der var også en tid før den danske superstjerne og der kommer en tid efter. Undertegnede har fulgt Le Mans længe nok til, også at have oplevet 24-timers løbet, da John Nielsen vandt det i 1990 som den første danske Le Mans vinder nogensinde. 35 Le Mans race er det blevet til for mit vedkommende, altid ved banekanten, altid som det kommunikerende led omkring ikke bare en passion, men en af verdens vigtigste, måske endda dén vigtigste motorsportsbegivenhed, som 24-timers Le Mans altid har været.

 

Penge alene gør det ikke

Det er også grunden til, at verdens mest berømte motorløb er blevet verdens mest berømte. Det er motorløbet, som alle bilfabrikker i bund og grund gerne vil vinde. Men det er så kompliceret et set-up, at kun de færreste tør binde an med det. Økonomiske ressourcer gør det ikke alene, man kan ikke købe sig til alt. Der findes f.eks. kun én udefinerbar x-factor af Tom Kristensens slags. Har man den, er man godt stillet, selvom det ikke garanti for sejr.

 

Tom var én faktor, der er en næsten uendelig række af andre faktorer, der også spiller ind. Og det team, som får tingene til at klappe bedst muligt, står med pokalen i hånden søndag eftermiddag. Derfor er det modigt, når Nissan i år kaster sig direkte ind i sejrkampen i top-kategorien, LMP1.

 

Audis dominans

Audi har som bekendt domineret i mange år og vandt sin første sejr (med bl.a. Tom Kristensen) i 2000. Siden har fabrikken vundet alle løbene, bortset fra i 2009 hvor Peugeot tog sejren og 2003, hvor Bentley vandt (også med Tom Kristensen). Men Bentley var og er en del af VW-gruppen, og var i princippet en Audi med lukket cockpit, altså også en slags Audi-sejr.

 

Inden Audis sejrsrække begyndte, havde 24-timers Le Mans været gennem en række omvæltninger, også reglementsmæssigt, som betød, at ingen bilfabrikker var dominerende. I 1990’erne vandt BMW, Porsche, McLaren, Peugeot og Mazda. Af dem er Porsche den eneste fabrik, der er med i 2015, og de har også holdt pause, i hvert fald i topkategorien (som har heddet lidt forskelligt i tidens løb) og gjorde comeback i fjor – uden dog at nå målstregen med nogle af bilerne.

 

Toyota er verdensmester

Og så er der Toyota. Den japanske bilproducent, verdens størte, er regerende verdensmester i langdistance-racing for racersportsvogne (den mest sigende danske ”oversættelse” af World Endurance Championship). Men trods succes’en i VM-serien, har de stadig en sejr i Le Mans til gode. Toyota deltog kort i Le Mans i et par år for 15 år siden og var tæt på at vinde, men sejren… Måske bliver det i år.

 

De fire bil-giganter, der kæmper i år er foruden Toyota, fortsat Audi, Porsche og debutanten Nissan.

 

Siden sidste år…

Toyota har haft en dårlig start på VM i 2015 og virker ikke som om, at de har tempoet til at vinde i år. Men erfaringerne viser, at man ikke nødvendigvis behøver at være hurtigst i de andre løb for at vinde Le Mans – spørg bare Audi. Toyota har en gennemprøvet teknologi på deres hybrid-racer, kørerne har efterhånden stor erfaring med bilerne. Største handikap er nok, at ingen af Toyota kørerne besidder den x-factor, som netop Tom Kristensen havde (og formentlig fortsat har, selvom den nu er blevet de-aktiveret).

 

Audi har erfaringerne, de har ligeledes en gennemprøvet teknologi, de har dygtige kørere, som også har prøvet at vinde Le Mans, og selvom Tom Kristensen ikke sidder i cockpittet, er han stadig en del af teamet. Han er på plads i Le Mans og er en dygtig og meget vidende rådgiver, som nyder kolossal respekt og som hele teamet kan have glæde af. Derfor er Audi absolut vinderkandidat endnu engang.

 

Porsche og historien

Porsche har med i alt 16 Le Mans sejre (Audi har ”kun” 13) i tidens løb en flot historie i Le Mans. Men de har ikke så meget erfaring fra de senere år, selvom de bestandigt har været repræsenteret i GT-klasserne. Imidlertid lærer de hurtigt på fabrikken i Weissach, motorsport ligger i generne og Porsche har udviklet sig voldsomt siden comebacket i 2014. De har en god kørersammensætning og for dem tæller der kun én ting: At vinde. Kan det ske over semi-søsterfirmaet Audi, vil triumfen være dobbelt så stor.

 

Nissans gådefulde Le Mans debut

Nissan er tilbage i top-kategorien med en ny og yderst kontroversiel Le Mans prototype. 24-timers Le Mans bliver dens løbsdebut, på testdagen sidst i maj drillede vejret og man fik ikke megen idé om, hvor hurtig Nissans GT-R LM nismo er på en baneomgang. Ned af Hunaudieres langsiden mod det berømte Mulsanne sving nåede den en topfart på omkring 340 km/t og den er muligvis den hurtigste bil i feltet, når det går lige ud. Gennem kurverne var det anderledes. Men det var første gang, den var på banen, og man skal lige finde ud af hvordan den fungerer og hvordan opsætningen skal være.

 

Der er ikke meget offentliggjort om Nissan GT-R LM raceren, men den virker som et utrolig kompliceret stykke mekanik med motoren utraditionelt placeret foran cockpittet og hybrid teknologi baseret på svinghjulsteknikken, altså i princippet det samme som i Audis hybridracere. Og så har Nissan måske endnu mere unikt valgt forhjulstræk til deres Le Mans racer. Hvor stærk Nissans LMP1 racer er og hvor pålidelig den er, er vanskelig at vurdere. Men ét synes sikkert: de skal køre problemfrit, for bilen er så kompliceret, at enhver reparation er tidskrævende. Og man har kun 24 timer…

Deltagerlisten til 24-timers Le Mans 2015 (pdf-fil)


Sidste års 24-timers Le Mans

Kan du huske, hvordan det gik i Le Mans 2014?

Følg linket og genoplev racet:

Op til og under 24 timers løb i Le Mans 2014 bragte vi aktuelle historier fra Le Mans >>>


Vi kommer til at savne Tom Kristensen. Men han er fortsat med i Audis Le Mans team og er i øvrigt af Automobileclub de l'Ouest udnævnt til "Grand Marchal" og sidder bag rattet i den bil, der fører Le Mans feltet frem til startstregen ved den flyvende start lørdag eftermiddag, d. 13. juni, klokken 15:00.


Toyota er regerende verdensmester i langdistanceracing og kandiderer naturligvis til Le Mans sejren i 2015 med deres TS 040 HYBRID.

 

Audi har med deres R18 e-tron quattro vundet de to første løb i dette års World Endurance Championship på henholdsvis Silverstone i England og Spa-Francorchamps i Belgien. Men tilsammen udgør de to løb kun halvdelen af distancen i Le Mans, som er tredje VM-afdeling. Audi fører dermed årets Verdensmesterskab - men det kan hurtigt ændre sig, for i Le Mans får man det dobbelte antal points for en placering.

 

Porsche er kommet godt fra start i VM 2015 med deres 919 Hybrid, men de har stadig en sejr til gode.

 

Nissans GT-R LM nismo er en yderst konventionel Le Mans protutype med frontmotor og forhjulstræk. det sidste er især en fordel, hvis det begynder at regne i Le Mans. Og der afvikles sjældent et 24-timers løb i Le Mans uden regnvejr.


Læs om hybridløsningerne hos Toyota, Audi og Porsche hér (2014 versionerne er grundliggende identiske med 2015-udgaverne) >>>

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt