- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2015 Le Mans på Motorsiden

Op til og under årets 24-timers løb i Le Mans bringer vi aktuelle historier fra Le Mans >>>

24 timers Le Mans på Motorsiden præsenteres i samarbejde med TOYOTA HYBRID og DUNLOP


   


Pressemøde i København forud for årets 24-timers Le Mans: Fra venstre: Kristian Poulsen, Mikkel Mac, jan Magnussen, Michael Christensen, Christoffer Nygaard, Nicki Thiim.


24 timers Le Mans 2015: Dansker-dyst på højt niveau


Alt fra Le Mans af Søren Clauding – juni 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Årets vigtigste danske motorsportsbegivenhed finder sted hvert år – på Le Mans racerbanen i Frankrig. 20-30.000 danskere valfarter nemlig hvert år til den franske middelalderby med en historie, der kan føres 2000 år tilbage. Det er imidlertid på grund af de seneste årtiers historie, at de mange danskere tager til Le Mans. Da har danske racerkørere nemlig i den grad sat deres præg på begivenhederne på den over 13 kilometer lange racerbane, beliggende i udkanten af Le Mans, i særdeleshed i kraft af Tom Kristensen og hans imponerende række på i alt ni sejre.

 

2015 bliver første år – i nyere tid – uden Tom Kristensen. Men det bliver ikke uden danske racerkørere. Historiens første danske Le Mans vinder er som bekendt ikke Tom Kristensen, så den danske tradition beror ikke alene på Tom’s enestående rekord. Faktisk var første dansker i Le Mans Jens Winther, og det var John Nielsen, der allerede inden sin sejr i 1990 for Jaguar gennem fabrikskontrakter med bl.a. Sauber-Mercedes satte 24-timers løbet, et par hundrede kilometer sydvest for Paris, på det danske verdenskort.

 

Mange danskere til start

2015 bliver ikke et år uden dansk deltagelse. Tværtimod. I skrivende stund er syv danske racerkørere sikret deltagelse i 24-timers Le Mans og to er fortsat på reservebænken. Og de syv sikre deltagere repræsenterer i alt 8 sejre i det klassiske motorløb, som blev kørt første gang i 1923. Der er godt nok tale om klassesejre og prestigen er ikke så stor. Men indsatsen bag en sejr i 24-timers Le Mans er ligeså stor og ligeså kompleks, hvad enten det handler om at blive nr. 1 i LM P1, LM P2, LM GTE Pro eller L GTE Am, som de fire klasser benævnes.

 

Men indrømmet, det er forskellige elementer, man beskæftiger sig med i de fire klasser…

 

I klassen for de hurtigste prototyper, LM P1, er der ingen danskere med. Det er hér vi finder Toyota, Audi, Porsche og senest også Nissans racersportsvogne, det er hér Tom Kristensen har haft sine kronede dage.

 

David Heinemeier Hansson i LM P2

Men allerede i klassen for de knap så hurtige prototyper, LM P2, er der dansk deltagelse. Det er den amerikansk bosiddende Davis Heinemeier Hansson, som kører for det amerikanske team, Extreme Speed Motorsports. Bilerne, de deltager med, er imidlertid Ligier JS P2 racere, der har fransk oprindelse. Teamet hører til i Florida og har hidtil forsøgt sig med Nissan motorer men er skiftet over til motorer fra Honda Performance Development. Med HPD i ryggen kan det ikke gå helt galt.


David Heinemeier Hansson - vandt for Aston i fjor.


Og David, som har en baggrund som IT-forretningsmand og derigennem skabt det økonomiske grundlag for at kunne udleve sin passion som racerkører, har udviklet sig i kanontempo. I fjor vandt han LM GTE Am klassen for Young Driver Aston Martin sammen med Nicki Thiim og Kristian Poulsen. I år skal man holde øje med Ligier raceren med startnummer 30. Davis to medkørere hedder Scott Sharp og Ryan Dalziel og stammer fra hhv. USA og Storbritannien.

 

Young Driver Aston Martin

Young Driver Aston Martin, med teamejer Jan Grove i spidsen, er rykket fra LM GTE Am til LM GTE Pro, der, som navnet antyder, er baseret på professionelle racerkørere, med den såkaldte ”Guld-licens”. Her stiller de til start med en fabriks-Aston Martin Vantage V8 og kørerne er Nicki Thiim, Christoffer Nygaard og Marco Sørensen. Nicki Thiim, søn af motorsportsveteranen Kurt Thiim (som vi jo bl.a. kan opleve på de danske racerbaner i år), kom, så og sejrede i sin Le Mans debut sidste år. Christoffer Nygaard har stadig en Le Mans sejr til gode – han er hurtig nok, men har ganske enkelt ikke været i den rette bil de tidligere år. Og Marco Sørensen debuterer i 24-timers løbet, men han for længst vist sin hurtighed i GP2 og nu også i WEC (World Endurance Championship). Hold øje med Aston Martin nr. 95.



Jan Magnussens sejrchancer i Corvette

Men der bliver virkelig krig på kniven mellem danskerne i LM GTE Pro. Her finder vi ikke mindst Jan Magnussen, som har stået øverst på skamlen fire gange. Men sidste gang var i 2009, så han er sulten efter sejr i år, måske mere end nogensinde. Han kører fortsat som fabrikskører for Chevrolet, i fjor var premiere for den nye Chevrolet Corvette C7R og det er gået godt i de løb, Jan har kørt i 2015. Jan Magnussen skal dele bilen med Antonio Garcia fra Spanien og Ryan Briscoe. Det er to stærke og stabile kørere – de udgår tilsammen et godt og solidt team med store vinderchancer. Jan Magnussens Corvette har nr. 63 på siden.

 

Michael Christensen i fabriks Porsche

Men de får det dog svært, for Porsche er ikke bare tilbage med en fabriksindsats i LM P1. Også i LM GTE Pro er der fabriksbiler, hvoraf én ikke mindst skal køres af Michael Christensen, der af mange er udnævnt til at skulle være den nye danske Le Mans stjerne. Michael kører en Porsche 911 RSR for Porsche Team Manthey (men der er fabriksstøtte bag) og deler bilen med Richard Lietz og Jörg Bergmeister, to meget hurtige kørere. De har nr. 91 på siden af deres bil.


Mikael Christensen er storfavorit til klassesejr i GTE Pro klassen som fabrikskører i en Porscke 911 RSR.

24-timers Le Mans optakt: Michael Christensen interview


Kristian Poulsen i Corvette

Og Kristian Poulsen? Jo, ”Jan mente, at jeg skulle køre en ordentlig bil”, fortæller han med et smil. Derfor var han ikke sen til at tage imod et tilbud om at køre præcis den Corvette, som Jan kørte i fjor, for det erfarne franske team, Labre Competition. De har nr. 50 på siden af Corvetten, som Kristian skal dele med italienerne Gianluca Roda og Paolo Ruberti.

 

Kristian skal køre i LM GTE AM klassen og hvor reglementet i GTE-Pro kræver tre kørere med enten Pro-linsens eller Guld licens, påbydes der i LM GTA Am én Guld-kører, en Sølv-kører og en Bronze-kører. Kristian Poulsen er Sølv-kører. Desuden skal bilerne i GTA Am være mindst et år gamle, og da kunne Jan Magnussens Corvette C/R komme på tale.

 

Danskere på reservebænken

Når dette skrives er det sikkert og vist, at Johnny Laursen og Mikkel Mac har kvalificeret sig til at kunne deltage i GTE AM klassen i deres Ferrari 458 Italia. Som sådan er de igennem nåleøjet. Men der er endnu ikke plads til dem. De er nr. 2 på reservebænken, og håber på andres uheld, så de får en chance for at komme med. Man må nok slå sig til tåls med, at bliver det ikke i år, så bliver det med næsten sikkerhed næste år. 24-timers Le Mans er ikke så lige til blot at komme til start i…


Mikkel Mac er godkendt til at køre 24-timers Le Mans men er i skrivende stund på reservebænken.

24-timers Le Mans optakt: Reservekører Mikkel Mac interview

Deltagerlisten til 24-timers Le Mans 2015 (pdf-fil)


"Klassebilledet" af de 5 måske 6 danske Le Mans deltagere, der deltog i pressemødet i København forud for 24-timers Le Mans


Supportstjerner fra Danmark

Inden starten på 24-timers Le Mans lørdag d. 13. juni klokken 15:00 køres der bl.a. et Aston Martin race: Aston Martin Racing Le Mans Festival for Aston Martin biler, der har kørt Le Mans i de sidste 11 år. Deriblandt to dansk kørte biler med ingen ringere end motorsportslegenden, Jac Nellemann som den ene. Jac Nellemann snusede i sin tid tilbage i 1970'erne til Formel 1, og havde en flot karriere i Formel 3, han er nuværende importør af bl.a. KIA - og Aston Martin - i Danmark og manden i spidsen for Copenhagen Historic Grand Prix.

 

Desuden deltager Christina Nielsen. Christina kører Aston Martin i USA og Europa og er desuden datter af Lars Erik Nielsen, der bl.a. har opnået en 2. plads i GT3 klassen i 24-timers Le Mans. Hun er en del af dynastiet bag Semlergruppen, der står for importen af VW, Audi, Skoda og SEAT til Danmark.

 

Jac Nellemann stod også for Roskilde Ring 60 års jubilæumsløbet i Roskilde forleden og ved flere lejligheder kørt support- og klassisk race i Le Mans. han har bl.a. vundet i en Lister Jaguar. Hør ham selv fortælle i interview'et i Motorradioen:

24-timers Le Mans optakt: Jac Nellemann interview

 

Christina Nielsen er den hurtigste danske kvindelige racerkører. Hun kandiderer ikke mindst til at køre 24-timers løbet i 2016.


Christoffer Nygaard kører 24-timers Le Mans for Young Driver Aston Martin teamet.

24-timers Le Mans optakt: Christoffer Nygaard interview


 

Nicki Thiim kører 24-timers Le Mans for Young Driver Aston Martin teamet.

24-timers Le Mans optakt: Nicki Thiim interview


Jan Magnussen deltager påny for Chevrolet i deres GTE-Pro version af Corvette C7R.

24-timers Le Mans optakt: Jan Magnussen interview

 

Kristian Poulsen har vundet Le Mans klassesejre to gange. I år kører han Jan Magnussen ét år gamle Corvette C7R i GTE Am klassen.

24-timers Le Mans optakt: Kristian Poulsen interview


Carl Christian Hansen er tidligere DASU præsident og nuværende formand for DASU's eliteudvalg. Han har et særligt forhold til 24-timers Le Mans og løbets betydning for dansk bilsport.

24-timers Le Mans optakt: Carl Chr. Hansen interview

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt