- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2015 Le Mans på Motorsiden

Op til og under årets 24-timers løb i Le Mans bringer vi aktuelle historier fra Le Mans >>>

24 timers Le Mans på Motorsiden præsenteres i samarbejde med TOYOTA HYBRID og DUNLOP


   


Porsche nr. 18 er i poleposition - de regerende verdensmestre fra Toyota får deres sag får, hvis man skal tolke kvalifikationskørslerne til årets 24-timers løb.


24 timers Le Mans 2015: Vanskelig kvalifikation Porsche i pole. Bedste danske kval-tid:

5. plads til Young Driver Aston Martin



Fejlfrit gå-på mod


Alt fra Le Mans af Søren Clauding – juni 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Der er en herlig ting omkring 24-timers Le Mans: Uanset hvordan det går under kvalifikationskørslerne er alle ved godt mod, alle har et gå-på-mod, der intet som helst fejler. Selv ikke Nissan, som i LMP1 klassen er 20 sekunder langsommere pr. omgang, lader sig kue. Et 24 timer langt løb: Den stående kommentar: ”Alt kan ske” og det er jo heller ikke uden hold i virkeligheden. Men mere siger den sætning da heller ikke.

 

Kvalifikationerne skal også ses i lyset af, at vejrguderne drillede, mere end godt var. Derfor fik mange teams ikke det fulde udbytte og deres kvalifikationstid kan meget vel give et fejlagtigt indtryk. Det er alle de, der var større forventninger til på forhånd, naturligvis glade for.

 

Bedste danske startposition: 5. plads

Set med danske øjne taler virkeligheden sit eget sprog: Den bedst placerede bil med dansk besætning er den heldanske Young Driver Aston Martin med start nummer 95. Den starter fra 5. pladsen i LM GTE Pro klassen. Der er bare den hage derved, at det ikke alene er den dårligste startposition af de tre Aston Martin racere i samme klasse, men også dårligere end den amatør-Aston, som har sikret sig bedste startposition i GTE Am klassen. Den danske bil er dermed den dårligste af de fire Aston Martin biler, der starter i løbet.

 

Men, man er fortrøstningsfuld og helt overbevist om, at det skal man nok få lavet om på, når først løbet kommer i gang. Heldigvis, for ellers ville det resultat-forvænte danske publikum se en meget lang weekend ligge foran sig. Herfra tror vi på, at potentialet er der til en podieplacering. Med tilføjelsen: Men alt kan ske…

 

Corvetten standsede festen

Næstbedste dansk-bemandede placering står Jan Magnussen for. Uheldigvis kan 6. pladsen i GTE Pro klassen ikke bruges til noget som helst, for i 2. kvalifikationsperiode, den første torsdag aften, satte speederkablet sig fast i Corvetten i den tredje af de superhurtige Porsche kurver.

 

Selvom Jan Magnussen var hurtig til at flå gearkassen ud af gear og reducerer farten til omkring 170 km/t, ramte han autoværnet hårdt. Siden fortsatte bilen på tværs af banen og derved fik også bagpartiet sin tur i autoværnet. Corvetten er totalskadet og det er tvivlsomt om mange de dele, den består af, nogensinde kommer ud at køre igen. Det bliver i hvert fald ikke i dette års 24-timers Le Mans.

 

Heldigvis kunne Jan Magnussen uskadt forlade bilen og siden blive blåstemplet også på sygehuset, og allerede fredag eftermiddag kunne han underholde de mange gæster hos bl.a. Grand Prix Tours om oplevelsen. Siden er han hensat til pladsen som tilskuer.

 

Porsche gemmer på noget - måske

Dermed avancerede fabriks-Porschen med start nr. 91 til 6. pladsen. Den køres bl.a. af Michael Christensen, som der er meget store forventninger til. Ikke mindst fordi netop i GTE-klasserne kan alt virkelig ske under løbet. Der er mindre end to sekunder, målt på kvalifikationstiderne, mellem ”danske-Porschen” og Aston’en i pole, og det er ikke meget på en næsten 14 kilometer lang bane. Man kan sige det på den måde: Hvis vi ud fra kvalifikationstiderne skal gætte på en dansk succes, bliver det i GTE Pro.

 

I de to andre klasser med dansk deltagelse er spredningen større. Kristian Poulsen & Co starter fra 10. pladsen med deres Corvette nr. 50. Det tog tid at få bilen rigtig sat op, fastslog den tidligere Le Mans vinder efter kvalifikationen, men det er lykkedes og de har et godt set-up for løbet.

 

David Heinemeier Hansson kommer af sted i sin Ligier-Honda JS P2 fra 15. pladsen i LMP2, men teamet satte deres bedst tid i den afsluttende kvalifikation, hvor det var mørkt. Mon ikke de kan finde noget ekstra fart i løbets lyse timer…

 

Kampen om totalsejren

Verdensmestrene fra Toyota må lide den tort, at starte efter de to rivaler fra Porsche og Audi, som starter i præcis den rækkefølge: Tre Porsche 919 Hybrid på de tre første pladser, derpå de tre Audi’er groft set 3 sekunder langsommere og siden de to Toyota’er yderligere næsten 4 sekunder langsommere. Med mindre Toyota trækker en kanin op af hatten, får de det svært i weekendens race. Men gentaget for sidste gang i denne artikel: De er fortrøstningsfulde, sådan da, og ved, at ”alt kan ske”.

Kvalifikationstiderne til årets 24-timers Le Mans

 

Startopstillingen


teamet med den bedste danske start-position i Le Mans i år: Young Driver Aston Martin med fra venstre team-ejer Jan Struve, kørerne Christoffer Nygaard, Nicki Thiim og Marco Sørensen samt initiativtager, motorsportsveteranen Jac Nellemann.

 

Marco Sørensen debuterer i Le Mans i år og ser frem til løbet med stor respekt og gode forventninger.

 

Et af de sidste billeder, der er taget af Jan Magnussen i Chevrolet Corvette nr. 63 i Le Mans i år: Mindre end en omgang efter placerede Corvetten sig af sig selv i autoværnet, helt uden danskerens hjælp. Heldigvis kunne han selv berette om uheldet på billedet nedenfor.

 

Eneste dansker i Chevrolet Corvette i Le Mans i år er Kristian Poulsen i Labre Competitions C7R.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt