Danmarks bedste Road Racing kører Robbin Harms er i
denne weekend tilbage i sadlen på en BMW Superbike i
det britiske mesterskab. Efter halvandet års pause
fra aktiv motorsport, på grund af en uforskyldt
skade i 2013, har det britiske MotoDex team tilbudt
danskeren en fuld sæson i det prestigefyldte
britiske Superbike mesterskab, der i
Superbike-sammenhæng rangerer som nr. 2 efter
Verdensmesterskabet.
Forhistorien er den, at Robbin Harms i sommeren 2013
blev kørt af banen under et britisk superbike løb og
hans højre håndled blev derved skadet i en sådan
grad, at lægerne erklærede, at han aldrig ville
kunne køre så kraftig en motorcykel igen. En
Superbike motorcykel i det britiske mesterskab
udmærker bl.a. sig ved, foruden at levere 230
hestekræfter, at motorcyklerne ikke må anvende det
såkaldte traction control system, som hindrer
hjulspin. Den opgave skal kørerne selv håndtere.
Comeback efter intensiv genoptræning
Intensiv genoptræning førte imidlertid til, at den
nu 33-årige Robbin Harms sidste efterår kunne tage
imod tilbuddet om at afprøve sig selv, sin hurtighed
og ikke mindst team-samarbejdet hos det britiske
MotoDex-team. Mødet mellem de to parter var så godt,
at teamet har tilbudt Robbin Harms at køre hele det
britiske mesterskab i år. Årets første to løb finder
sted Påske mandag på den legendariske Donington
racerbane nær Nothingham i British Midland.
MotoDex teamet er et mindre, men seriøst drevet
team, som bl.a. har et tæt samarbejde med det
officielle Buildbase-BMW team – sidste års nr. 2 i
det britiske mesterskab. Samarbejdet med
Buildbase-BMW skal bl.a. sikre Robbin Harms
konkurrencedygtigt materiel og hans motorcykel er
derfor en opdateret 2014 BMW.
”I fjor deltog jeg et par gange i britiske
Superbike-løb for MotoDex, som driver en god
forretning, hvor man sælger racerdele i
motorsportsverdenen,” fortæller Robbin Harms efter
lørdagens første frie træning på Donington banen.
”Det var på en ældre BMW og naturligvis kunne vi
ikke opnå topresultater med sådan en motorcykel. Men
vi fik følt hinanden på tænderne og på det grundlag
besluttede MotoDex, at satse på mig i 2015 med det
nærmeste, man som privatteam kan komme på en
konkurrencedygtig motorcykel.”
”I første afdeling af mesterskabet er det vores mål,
at opnå mesterskabspoints, og siden satser vi på, at
jeg efter 3-4 afdelinger kan kæmpe om Top-10
placeringer.”
Hurtige motorcykler og ultra hård konkurrence
Netop Donington Park er en af de racerbaner, hvor
Robbin Harms har opnået sine allerbedste resultater
med bl.a. en 2. plads i et Supersport VM-løb. En
Supersport motorcykel er med sine omkring 150
hestekræfter dog noget svagere end Superbike
maskinerne og konkurrencen er afsindig hård i det
britiske mesterskab, hvor alle deltagerne har et
stort banekendskab.
Ikke færre end 36 deltagere startede således deres
motorcykler op lørdag morgen til årets første frie
træning. Selvom Harms stort set ikke havde siddet på
motorcyklen før, satte han 22. tid, men nok så
vigtigt: han var kun 1,6 sekund fra træningens
hurtigste, sidste års nr. 2 i mesterskabet, den
tidligere tredobbelte britiske mester, Ryuichi
Kiyonari fra Japan, som kører for Buildbase BMW.
Det britiske Superbike mesterskab køres over i alt
12 løbs-weekender, hvor der hver gang køres mindst
to individuelle løb. Samtlige afdelinger vises på
Eurosport 2.
Som et kuriosum kan det tilføjes, at Robbin Harms,
samtidig med at han trænede hårdt på at genvinde
førligheden i sit håndled, overtog ledelsen af
familiefirmaet MC-Hjørnet Nordsjælland i Hillerød –
her kan man fortsat være heldig at møde ham mellem
løbene. |