- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nasser Al-Attiyah er stor-favorit i sin Toyota HiLux fra Toyota Gazoo racing i Sydafrika.


Dakar 2019: Ørken sprint: Det muliges kunst...

Stjernerace med sand i øjnene


Af Søren Clauding – 6. januar 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det kan være svært, at se et Dakar-rally i en større sammenhæng. Men for at forstå årets udgave af det legendariske ørken-eventyr, er det vigtigt, at gnide sandet ud af øjnene og være realistisk: Årets rally, der officiel flages i gang søndag d. 6. januar, er kun blevet til, fordi arrangørerne mestrede det muliges kunst.

 

Sådan helt kort:

I 2008 blev det oprindelige Dakar-rally aflyst. 7 soldater blev dræbt i det nordafrikanske land, Mauretanien, mens de skulle sikre en bivuak mod overfald fra kriminelle. Det skete inden rallyet startede og det var ikke præcis overbevisende – hvordan skulle man kunne beskytte andre, når man ikke kunne beskytte sig selv? Der var tale om terror, rallyet blev aflyst og året efter fandt arrangørerne nye græsgange på den anden side af Atlanterhavet, i Sydamerika.

 

Landskabet i Sydamerika var langt mere varieret end i Afrika. Store højder, kolossale vidder, sandørken, stenørken, omskiftelige vejrforhold. På mange måder var det nye Dakar en succes fra starten af. Men ingen af de sydamerikanske lande er økonomisk særlig godt stillede, og det koster penge at afholde et ”Dakar”, som rallyet fortsat hed, simpelthen fordi navnet på den senegalske hovedstad i den grad var blevet synonym med det krævende maratonrally, hvis lige ikke findes noget sted i verden.

 

Det er ikke billigt…

Selvom arrangørerne udfører et kolossalt stykke arbejde, kan intet lade sig gøre uden myndighedernes hjælp. Det skal ville yde den ekstra indsats, de skal have mandskab til det, alene sikringen af rallyruten, opbygningen af den mobile infrastruktur, mediedækningen osv. Det er en kæmpemæssig indsats, et civiliseret land skal yde, hvis det skal huse et Dakar.

 

Dakar har været gennem mange sydamerikanske stater, men stille og roligt er de begyndt at trække følehornene til sig, simpelthen fordi den belastning, rallyet er for samfundet, ikke modsvares af fordele – konkret i form af øget indkomst.

 

Derfor var det først i sommeren 2018, at arrangørerne kunne bekræfte, at ét sydamerikansk land var villigt til at være vært for Dakar 2019. Peru stillede sig til rådighed, men uden at vi for alvor har fået det bekræftet, var et af kravene givet vis, at 2019 udgaven af Dakar skulle være et kompakt rally, der helt ikke belastede landet mere end det gjorde de gange tidligere, hvor rallyet var kørt gennem Peru.

 

Kort og kompakt

Derfor er tidligere tiders 3-4 uger lange maratonrally reduceret til to gange fem dage i Peru og allerede d. 17. januar ved man, hvordan resultatet er blevet.

 

Er det nu godt eller skidt? Måske er det ikke så galt endda.

 

For det første har der over årene været en tendens til, at Dakar var et udmattelsesrally, hvor kørte kilometer betød mere end reelle motorsportsmæssige udfordringer. Der blev i praksis kørt lige ud, hundredevis af kilometer, ofte i flere dage, før man var i det terræn, som de fleste forbinder med den eventyrlige oplevelse, de første Dakar-rallyes var, dengang man for 42 års siden startede i Paris og efter flere uger sluttede i Dakar.

 

Lige på og hårdt

Det kommer man helt uden om i år. Det er lige på og hårdt, næsten fra begyndelsen. 70 procent af rallyet finder sted i sand – det er 3000 kilometer og vel i praksis mere end man nogensinde før har haft i et af de oprindelige Dakar-rallyes, fordi store dele af den nordafrikanske ørken er sten og klipper mere end sand. Og så forventes der i øvrigt temperaturer over 40 grader Celcius.

 

Rallyet er kun på godt 5000 kilometer i alt, dvs. en stor procentdel er hastighedsetape. Og det er i god harmoni med en miljørigtig tankegang: Kører man 10.000 kilometer, forurener man dobbelt så meget, som hvis man kører 5000. For ikke at tale om den forurening, tilskuerne står for.

 

Hvis deltagelse af miljøoptimerede rallybiler ud i fremtiden, hvis rallyet fortsat består, skal have en chance, er et kompakt rally også lettere at håndtere. I princippet skulle man om få år kunne køre hastighedsprøver på 3-500 km med elbiler, der så kan lade op over natten – for det er begrænset, hvor mange lade-standere, der er stillet op ude i ørkenen…

 

Ingen fabrikker

I 2019 udgaven er der ikke den helt stor fabriksindsats blandt de deltagene biler. Dvs. budgetterne er mindre, og da gør det intet, at man kun skal køre halvt så langt som i de perioder, hvor Dakar var ”på sit længste”.

 

Sidst, men ikke mindst, er der en tendens til, i den moderne hektiske verden skal man nå mere på kortere tid. Derfor er det ingen dum tankegang, også i år at reducere længden på rallyet, uden at motorsportsudfordringen forringes. Måske forøges den endda, fordi budgetterne bliver mindre. Det er lige før det ender op med at være en win-win situation, selvom det var andre omstændigheder, der umiddelbart var grunden til den ændrede opsætning.

 

Og så har løbsledelsen indføjet en ny lille, men ikke ubetydelig mulighed for de deltagere, der under normale omstændigheder ville være udgået af rallyet inden pausedagen. I løbets 2. halvdel kan de deltage påny og kæmper da om en placering i det, man kan kalde "Dakar Rally2".

 

Så det er altså det muliges kunst, der har spillet ind på udformningen af årets Dakar, og det har da heller ikke blandt deltagerne haft indflydelse på antallet af verdensstjerner på startlinjen.

Læs mere om deltagerne i 2019 Dakar hér >>>


Dakar 2018  - genoplev rallyet dag for dag

Dakar 2018 var præget af uforudsigelighed. Det hele endte med at Carlos Sainz triumferede i Peugeots afskedsrally, men hvordan var forløbet egentlig undervejs. Vi fulgte rallyet dag for dag.

Dakar 2018 - dag for dag >>>

Læs mere om deltagerne i 2019 Dakar hér >>>


Dakar 2018  - genoplev rallyet dag for dag

Dakar 2018 var præget af uforudsigelighed. Det hele endte med at Carlos Sainz triumferede i Peugeots afskedsrally, men hvordan var forløbet egentlig undervejs. Vi fulgte rallyet dag for dag.

Dakar 2018 - dag for dag >>>



Eurosport følger sædvanen tror Dakar-rallyet med halve timers daglige sammendrag.

 

Udsendelsesplanen ser sådan ud:

Mandag d. 7. jan: 1. etape: 23:00.

Tirsdag d. 8. jan: 2. etape: 23:00.

Onsdag d. 9. jan: 3. etape: 23:00.

Torsdag d. 10. jan: 4. etape: 23:00.

Fredag d. 11. jan: 5. etape: 23:00.

Lørdag d. 12. jan: Pausedag: 23:20.

Søndag d. 13. jan: 6. etape: 23:35.

Mandag d. 14. jan: 7. etape: 23:30.

Tirsdag d. 15. jan: 8. etape: 23:35.

Onsdag d. 16. jan: 9. etape: 23.30.

Torsdag d. 17. jan: 10. etape: 23:35.

Fredag d. 18. jan: Tilbageblik: 23:35.


Det er en stor opgave for et land a løfte et Dakar-rally.

 

Den kvindelige spanske MC-kører, Laia Lanz, er med til at underbygge sportens bredde.

 

Der bliver meget sand i år - et terræn, som den 13-dobbelte Dakar vinder, franskmanden Stephane Peterhansel (MINI) trives i.

 

Sebastien Loeb deltager i en Peugeot 3008 DKR.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt