- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Formel E på Motorsiden.dk præsenteres i samarbejde med Total

 


Formel E feltet er klar til start i historiens første E-Prix i Schweiz og det første motorløb på bane siden der blev indført forbud i 1956. Jaguars Mitch Evans holdt i poleposition: Jaguars første i Formel E.


10. afd. af ABB FIA Formel E mesterskabet

- Zürich E-Prix

Formel E historie i Schweiz


Af Søren Clauding - 10. juni 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Der blev skrevet motorsportshistorie, da 10. afdeling af Formel E mesterskabet fandt sted. Det skete nemlig i Schweiz, hvor motorløb på bane har været forbudt siden 1956, som konsekvens den tragiske ulykke i Le Mans, som koste 86 mennesker livet året forinden. Heldigvis er tiden nu en anden og derfor kunne Zürich som en af verdens førende byer indenfor miljø- og energirigtig opførsel afvikle et løb for de elektriske Formel E racerbiler. Det første motorløb i landet på bane siden 1954.

 

Zürich E-Prix blev en kolossal succes med i nabolaget af 100.000 tilskuere. For øjnene af dem kørte Lucas di Grassi sæsonens første sejr i hus. Og få timer forinden havde Mitch Evans også skrevet Formel E historie, da han satte Jaguars Formel E racer på poleposition efter i den grad at have domineret kvalifikationskørslerne. Det var første gang nogensinde, at en Jaguar Formel E racer skulle starte fra bedste startposition i et E-Prix.

 

Forspringet skrumpede ind

Som om det ikke var nok at formidle til omverdenen, udviklet løbet sig til en underholdende oplevelse i snart sagt enhver henseende, for nogle dog mere positiv end for andre. Forud for løbet havde Jean Eric Vergne i Techeetah-Renault en pæn føring i mesterskabet på 40 points i forhold til DS’s Sam Bird. Det blev der lavet om på.

 

Og Jaguars drømme om sejr blev heller til noget. Sebastien Buemi havde håbet på, at brillere på hjemmebane, det blev så som så, og for Genève fødte Edoardo Mortara forsvandt enhver form for hjemmebanedrøm kort efter at løbet var startet, da han kørte af banen.

 

Lucas di Grassi blev løbets helt store vinder. Han kvalificerede sig til sjette startposition, avancerede til 5. startposition, da Jose Maria Lopez i Penske kørte for hurtigt, mens der var gult flag i den første træningssession, og blev sendt tre startpositioner bagud. Siden di Grasis Audi racer en gevaldig fart. Den var forbavsende meget hurtigere end de øvrige biler og det tog ikke lang tid før han havde bragt sig op i baghjulet på Mitch Evans, der sidst i første stint, altså inden bilskifte, vinkede ham forbi, formentlig for at være sikker på ikke selv at løbe tør for strøm.

 

Det ville dog næppe have været nødvendigt, for siden og inden bilbytningen blev alle deltageres strømforbrug reduceret pga. en såkaldt ”Full Course Yellow” fase, hvor der skulle ryddes op på banen efter forskellige påkørsler (Piquet påkørte Daniel Abt og siden var Felix Rosenqvist også i nærkamp med Jean Eric Vergne – en dyst, han tabte og havnede i barrieren). Det blev på den ene side afgørende for Di Grassi, som ingen problemer havde med at køre hverken det første eller det andet stint hjem på den til rådighed værende energi, men også for en fjerdedel af feltet, der ikke kunne holde sig under den tilladte hastighedsgrænse i gul-flags perioden.

 

En tur gennem pitten

Den fjerdedel blev siden kaldt i pit, hvor de skulle ”afsone” en gennemkørselsstraf. Mitch Evans var i blandt, det samme var Sebastien Buemi og endnu engang Jose Maria Lopez. Begge Techeetah kørere ligeså, så den 7. plads, den mesterskabsførende Jean Eric Vergne havde kørt sig op på, blev forvandlet til en 12. plads og siden sluttede han løbet med at score et enkelt point for en 10. plads.

 

André Lotterer kunne heller ikke længere hjælpe teamet med, at forsvare sig mod løbets næst-hurtigste kører, Sam Bird, der strøg i mål som nr. 2 og dermed reducerede Vergnes forspring i mesterskabet fra 40 til 23. Med to løb tilbage i indeværende sæson og Sam Bird med erfaringen fra sejr i begge de to løb, da de indgik i sidste års kalender, nemlig løbene i New York, er Bird stor optimist. Hvorimod Vergne nok måtte tage tilbage til Paris en smule slukøret.

 

Fremgang for e.dams Renault

Buemi og Prost klarede sig begge udmærket, men Buemi kørte også for hurtigt under gult og sluttede på 5. pladsen, alt imens Nico Prost i en spektakulær blokering kørte sig selv ud af løbet. Det lignede dog en ”uoverensstemmelse” mellem bilens regenereringssystem og det konventionelle bremsesystem – men det er endnu ikke bekræftet.

 

Nr. 3 i mål blev den tidligere (men det er lang tid siden) løbsvinder, Jerome D’Ambrosio i Dragon-Penske, alt imens Mitch Evans og Jaguar måtte nøjes med 7. pladsen.

 

Sæsonfinalen finder i år sted i New York d. 14. og 15. juli på banen i Brooklyn med udsigt til Manhattans imponerende skyline. Sidste år vandt Sam Bird som nævnt begge løb, og der er dermed lagt op til et brag af en finale mellem de to gamle DS-rivaler Bird og Vergne.

Lucas di Grassi vandt sin første sejr i denne sæson.

 

Sam Birds gennemfører historiens tredjesidste bilskifte og kørte siden sin DS-racer i mål som nr. 2.


Zürich E-Prix, 10. afd. Formel E 2017/2018


Resultat:

1. Lucas di Grassi (BRA), Audi, 39 omg.

2. Sam Bird (GBR), DS-Virgin, +7,542s.

3. Jerome d’Ambrosion (BEL), Dragon-Penske, +16,822s.

4. André Lotterer (GER), Techeetah-Renault, +20,295s.

5. Sébastien Buemi (SWI), e.dams-Renault, +26,692s.

6. Nick Heidfeld (GER), Mahindra, +28,059s.

 

Stillingen i FIA Formel E mesterskabet:

Kørere:

1. Jean-Eric Vergne (FRA), Techeetah-Renault, 163 points.

2. Sam Bird (GBR), DS-Virgin, 140 pts.

3. Lucas di Grassi (BRA), Audi, 101 pts.

4. Sébastien Buemi (SWI), Renault, 92 pts.

5. Felix Rosenqvist (SWE), Mahindra, 86 pts.

6. Daniel Abt (GER), Audi, 85 pts.

 

Teams:

1. Techeetah Renault, 219 points.

2. Audi, 186 pts.

3. DS, 157 pts.

4. Mahindra, 116 pts.

5. Jaguar, 105 pts.

6. Renault e.dams, 99 pts.


Mitch Evans startede i poleposition i sin og Jaguars første af slagsen, men mistede chancen for sejr, da han sammen med en fjerdedel af feltet kørte for hurtigt under et "Full Course Yellow".

 

Sebastien Buemi startede lige efter Di Grassi og holdt samme tempo gennem løbet. Havde det ikke været for fadæsen under Full Course Yellow kunne det meget vel være blevet en 2. plads. Nu måtte han nøjes med 5. pladsen.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt