- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Formel E på Motorsiden.dk præsenteres i samarbejde med Total

 


Daniel Abt vandt Berlin E-Prix, som fandt sted på den historiske Tempelhof lufthavn i hjertet af den tyske hovedstad.


9. afd. af ABB FIA Formel E mesterskabet

- Berlin E-Prix

Daniel Abt brillerer for hjemmepublikum


Af Søren Clauding - 19. maj 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den tyske Audi-kører, Daniel Abt, levede helt op til hjemmepublikummets forventninger og sine egne drømme, da han tog karrierens 2. sejr og lørdag aften kørte først over målstregen i Berlin E-Prix. Det blev oven i købet sejr fra pole-position og for at gøre triumfen total, besejrede Abt direkte sin team-kollega, den regerende Formel E mester, brasilianeren Lucas di Grassi.

 

Di Grassi forklarede godt nok efter løbet, at han havde problemer med styringen af Audi raceren i løbets anden halvdel, altså efter bilskiftet, og han derfor ikke havde mulighed for at hænge på Abt. Det var dog ikke situationen umiddelbart efter bilskiftet og det er nærliggende, at tro, at det var aftalt på forhånd, at hvis han i øvrigt havde chancer for at vinde, skulle den unge tysker få muligheden.

 

Abt i pole

Det var da også fair nok, for han kørte sig suverænt frem til pole-position, om end Di Grassi også her gav ham en hjælpende hånd. Begge Audi kørere havde kvalificeret sig til super-pole, hvor de fem bedste fra kvalifikationskørslerne dyster om de fem bedste startpositioner. Men Di Grassi begik noget, der ligner en regulær kørerfejl på sin 200 kW omgang, og dermed forærede han sig selv femte startposition – forinden havde Daniel Abt sat den hurtigste omgangstid.

 

Den førende i årets Formel E mesterskab, vinderen fra Paris forleden, Jean-Eric Vergne, kørte sin Techeetah-Renault frem til 3. bedste startposition. Usædvanligt, for når den hurtige franskmand kvalificerer sig til Super-pole, plejer han at tage pole-position. Men allerede inden løbet havde han fastslået, at Berlin E-prix for teamet var årets vanskeligste løb, så i det lys, var han udmærket tilfreds med at starte 3’er.

 

Turvey på ny til tops

Og næstbedste startposition? Den gik såmænd til Oliver Turvey i NIO raceren. Turvey er stille og roligt blevet bedre og bedre, så egentlig var en sådan startposition kun udtryk for, at han snart vil være blandt dem, man virkelig kan regne med i Formel E. Det er også værd at bemærke, at Turvey blev nr. 2 i årets Mexico City E-Prix – stedet, hvor Daniel Abt vandt sin første sejr – og da fik lov at beholde den modsat første gang, han kørte først over målstregen (i Hong Kong i december), hvor han blev diskvalificeret.

 

Det skete ikke i Berlin og efter løbet undskyldte Abt, at han ikke havde bidraget så meget til underholdningen, simpelthen fordi han havde ført fra start til mål. Vi er sikre på, at det tyske publikum tilgiver ham.

 

Vergne styrkede sin førerposition

Di Grassi blev 2’er i Berlin og Vergne kæmpede sig frem til 3. pladsen (som forøgede hans forspring i mesterskabet), efter tidligere i løbet at være blevet overhalet af Sebastien Buemi, der eller lå til det bedste resultat i lang tid.

 

E.dams Renault køreren var denne gang stort set ligeså hurtig som kunde-kollegaen (Techeetah har købt deres biler hos Renault og de to teams racere er grundliggende identiske). Deres energiforbrug var ikke nævneværdig forskelligt, hvilket indikerer, at det ikke kan vare længe før den tidligere mester er sejrsklar. I sagens natur håber han på, at være det allerede i næste løb, som finder sted i Buemis hjemland, Schweiz.

 

Turvey fulgt af Evans og Bird

Og hvad blev der så af Oliver Turvey? Jo, han kunne ikke hold samme løbstempo som kvalifikationstempo. Alligevel blev det til en 5. plads, hvor han var fulgt af Jaguars Mitch Evans og DS Virgin teamets Sam Bird, der dermed fastholder sin 2. plads i mesterskabet.

 

Mahindras Felix Rosenqvist var i en position til at score en god placering. Sådan så det i hvert fald ud, da sidste års vinder af Berlin E-Prix kvalificerede sig til 6. startplads, foran Buemi. Men en lidt overilet start og et forsøg på, populært sagt at vinde løbet i første sving, gav bagslag. Og han befandt sig derpå få sekunder senere side med team-kollegaen, tyske Nick Heidfeld, der i fjor også havde gjort det godt i Berlin med en 3. plads, men i år måtte nøjes med en startposition som nr. 14. Siden blev Heidfeld den eneste af de to Mahindra kørere, der scorede points. Han blev nr. 10, umiddelbart foran svenskeren.

 

Fire tyske kørere var med i Berlin E-Prix og de sluttede alle i pointene. Maro Engel var næstbedst efter Dabiel Abt på 8. pladsen, André Lotterer blev 9’er i den anden Techeetah-Renault og Heidfeld altså nr. 10.

 

Formel 1 og omegn

En anden kendt tysk racerkører var dog også i aktion i Berlin. Det var 2016 Formel 1 verdensmesteren, Nico Rosberg, der styrede den nye næste-generations Formel E racer rundt i Berlin til stor begejstring for alle i den tyske hovedstad. Om han selv agter at køre Formel E senere i livet er tvivlsomt.

 

I Berlin blev det imidlertid offentliggjort, at den 11-dobbelte Formel 1 Grand Prix vinder, Felipe Massa, har skrevet en 3-årig kontrakt med det Monaco-baserede Venturi-team, som bl.a. forventes også at skulle levere biler til HWA-team i den kommende sæson. HWA er opkaldt efter Hans Werner Aufrecht, der er mest kendt som grundlægger af AMG (Mercedes) og efter at have solgt AMG til Daimler koncernen etablerede sit eget team, der fortsat er aktivt i DTM.

 

Næste Formel E løb er Zürich E-Prix, som finder sted søndag d. 10. juni. Det er årets sidste europæiske E-prix og det tredjesidste Formel E mesterskabsløb inden finalen i New York City midt i juli.

Daniel Abt førte fra de allerførste meter foran Turvey, Vergne og Jerome d'Ambrosio.


Berlin E-Prix, 9. afd. Formel E 2017/2018


Resultat:

1. Daniel Abt (GER), Audi, 45 omg.

2. Lucas di Grassi (BRA), Audi, +6,758s

3. Jean-Eric Vergne (FRA), Techeetah-Renault, +12,894s

4. Sébastien Buemi (SWI), Renault, +17,282s.

5. Oliver Turvey (GBR), NIO, +19,620s.

6. Mitch Evans (NZL), Jaguar, +24,586s

 

Stillingen i FIA Formel E mesterskabet:

Kørere:

1. Jean-Eric Vergne (FRA), Techeetah-Renault, 162 points.

2. Sam Bird (GBR), DS-Virgin, 122 pts.

3. Felix Rosenqvist (SWE), Mahindra, 86 pts.

4. Daniel Abt (GER), Audi, 85 pts.

5. Sébastien Buemi (SWI), Renault, 82 pts.

6. Lucas di Grassi (BRA), Audi, 76 pts.

 

Teams:

1. Techeetah Renault, 205 points.

2. Audi, 161 pts.

3. DS-Virgin, 139 pts.

4. Mahindra, 108 pts.

5. Jaguar, 96 pts.

6. Renault e.dams, 89 pts.


Mitch Evans kørte sin Jaguar op fra 9. startposition til 6. pladsen i mål. På billedet foran DS-Virgin køreren Alex Lynn og den tyske Venturi-kører, Maro Engel. Til næste år er Felipe Massa en del af Venturi teamet.

 

Jean-Eric Vergne tilbage erobrede 3. pladsen fra Sebastien Buemi og udbyggede sin føring i Formel E mesterskabet.

 

Sam Bird i DS-Virgin bevarede sin 2. plads i mesterskabet med en 7. plads i mål.

 

Nico Rosberg demonstrerede den kommende sæsons Formel E racerbil på Banen i Berlin.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt