- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DAKAR på Motorsiden.dk præsenteres i samarbejde med Total

 


Peugeot har vundet de sidste to år i Dakar. De stiller på ny op med Stephane Peterhansel, Sebastien Loeb, Carlos Sainz og Cyril Depres.


Dakar 2018: Peugeot mod Toyota


Af Søren Clauding – 5. januar 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Med sejr i de to sidste udgaver af verdens mest berømte off-road rally, ”Dakar”, er Peugeot naturligt nok storfavorit til endnu en triumf i rallyet, som starter lørdag d. 6. januar i Lima i Peru. Ydermere har fabrikken erklæret, at det bliver sidste gang, man stiller op i rallyet i denne omgang, og naturligvis vil man gerne sige farvel med et hattrick.

 

Som sådan bliver det også sidste gang, at den 9-dobbelte rally verdensmester, franskmanden Sebastien Loeb, i PSA-regi i hvert fald, får muligheden for at sejre i rallyet og derigennem fastslå, at han også kan være bedst i en motorsportskategori, der er markant forskellig fra de sprint-rallyes, Rally-VM består af. Det er helt klart, at han om muligt har endnu mere appetit på sejren i år.

 

Peterhansels mål: Sejr nr. 14

Men Dakar er ikke så lige til et rally at vinde. Det ved den mest vindende kører nogensinde, Loebs landsmand, Stephane Peterhansel, alt om. Efter nogle år uden sejre, fik han chancen hos Peugeot, han vandt i 2016, igen i 2017 og med udsigten til at score det, der da vil være hans 14. Dakar triumf, skal Loeb ikke forvente, at han bliver hjulpet til sejr. For ”Peter” kører også for Peugeot i år og han giver ikke ved dørene.

 

Han kører måske især for at dokumentere, at den langt mere berømte rallyverdensmester ikke kunne hamle op med den rutine, den råstyrke, den strategiske tankegang, tekniske indsigt og den unikke car-control, som Peterhansel besidder, når det gælder om at køre over stok og sten, i oceaner af sand, under skiftende temperaturer og i et skræmmende højt tempo. Og vel at mærke, gøre det i dagevis fordelt på tusindvis af kilometer.

 

Også den tidligere dobbelte rally-verdensmester og Dakar-vinder fra 2010, spanieren Carlos Sainz, deltager igen for Peugeot. Han er hurtig, men spørgsmålet er, om frustrationerne over ikke at have vundet så længe, får ham til at begå fejl. Med i teamet er også den tidligere 5-dobbelte Dakar-vinder på MC, Cyril Despres, der i fjor blev nr. 3 efter Loeb og den vindende Peterhansel.

 

Toyotas verdensmester

Selvom Nasser Al Attiyah, som vandt Dakar i 2011 og 2015 beskedent fastslår, at Peugeot måske fortsat disponerer over den hurtigste bil, skal han og Toyota teamets stadig stærkere indsats ikke underkendes. Nasser Al Attiyah vandt i fjor for andet år i træk Verdensmesterskabet i cross-country rally, sidste gang i den Toyota Hilux, som han undervejs benyttede til at tage seks individuelle rallysejre. For nylig besejrede han i Marokko endda Sebastien Loeb og han stiler naturligvis efter en tredje triumf i Dakar.

 

”Jeg tror, at de ændringer, der er foretaget i reglementet for i år, stiller os mere lige med Peugeot. Vi er blevet mere konkurrencedygtige og er ikke langt fra dem,” siger den sympatiske multi-sportsmand fra Qatar, der i sin karriere har kørt talrige VM-rallyes, har vundet WRC2 mesterskabet i 2014 og 2015 – og desuden taget bronze i lerdue skydning ved OL i 2012!

 

I Toyota teamet finder vi på ny endnu en Dakar-vinder i form af sydafrikaneren Giniel de Villiers. Han vandt Dakar i 2009, men var på podiet så sent som i 2016.

 

MINI forsøger igen

Siden Peugeot overtog den dominerende position i Dakar, har det knebet for MINI at gøre sig gældende. Igen i år deltager teamet, under ledelse af Sven Quandt, der er en del af ejer-familien bag det MINI-ejede BMW, med den finske rallykører Mikko Hirvonen som det stærkeste kort. Han får assistance af den tidligere Dakar vinder, Nani Roma, der dog dengang i 2014 vandt sejren ved lidt af en tilsnigelse.

 

Der er ikke færre end 7 MINI’er med i årets Dakar og det kan ikke udelukkes, af en eller flere af dem brillerer undervejs. Ikke mindst argentineren Orlando Terranova og Saudiaraberen Yazeed Al-Rajhi er navne, man skal holde øje med. Mest spændende bliver det at følge den særlige MINI buggy, som er fremstillet med Dakar for øje. Det er lidt det samme princip, som Peugeot har haft succes med - det bliver interessant at se og projektet lykkes ligeså godt.

 

De danske farver

Og a-pro-pos MINI er den tidligere MINI chefdesigner, danskeren Anders Warmings nye arbejdsgiver med i Dakar for første gang. Borgward stiller op med to biler med hhv. den peruvianske kører, Nicolas Fuchas, og hollænderen Erik Wevers i førersædet. Og selvom Anders Warming næppe har haft så meget direkte at gøre med teamets rallybil, er der en dansker med på holdet i form af den tidligere rallykører, Morten Karl,   

 

For Morten Karl er Dakar ingen førstegangsoplevelse. I 2007 og 2008 var han tilknyttet VW som fører af en de såkaldte racertrucks (dvs. de service lastbiler, der er rigget til som rallybiler og tilmeldt rallyet med det formål, så hurtigt som muligt at kunne være fremme ved de ”personbiler”, som udgør fabrikkernes officielle indsats). I Dakar er han med på serviceholdet både som kører og mekaniker. Nyt for ham er den særlige udfordring i form af det meget anderledes sydamerikanske terræn.


De vigtigste bil-deltagere i årets Dakar i startnummerorden:


300: Stéphane Peterhansel/Jean Paul Cottret (FRA), Peugeot.

301: Nasser Al-Attiyah/Matthieu Baumel (QAT/FRA), Toyota.

302: Nani Roma/Alex Haro Bravo (SPA), MINI,

303: Carlos Sainz/Lucas Cruz (SPA), Peugeot.

304: Giniel de Villiers/Dirk von Zitzewitz (SAF/GER)

305: Mikko Hirvonen/Andreas Schulz (FIN/GER), MINI Buggy.

306: Sebastien Loeb/Daniel Elena (FRA), Peugeot.

307: Orlando Terranova/Bernardo Graue (ARG), MINI.

308: Cyril Despres/David Castera (FRA), Peugeot,

Genoplev Dakar 2017 hér >>>

 

Læs også:

Dakar 2018: De eventyrlige udfordringer >>>


Sådan kan du følge Dakar 2018:

Dakar dækkes løbende her på Motorsiden.dk.

 

 

 

Eurosport har programsat 30 minutters daglige reportager hver aften ved 23-tiden.

Se de daglige programplaner hér >>>

 

Eventuelle afvigelser fra programplanen oplyses så vidt muligt af undertegnede på Twitter:

Søg og følg Søren Clauding


Rivaler i samme team: Peterhansel og Loeb kører begge Peugeot.

 

Toyota Gazoo Racing er den stærkeste udfordre i årets Dakar med Nasser Al-Attiyah og Giniel de Villiers.

 

Nasser Al-Attiyah har et ultimativt mål: Sin 3. sejr i dakar. Han kører Toyota Hilux - samme navn, men en helt ny bil, sammenlignet med den, han vandt VM-titlen med i fjor.

 

Den nye MINI buggy køres bl.a. af amerikaneren Bryces Menzies.

 

Borgward debuterer i Dakar og har bl.a. danske Morten Karl med i teamet.

 

Borgward teamet med Morten Karl stående i døren til den store service truck.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt