- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DAKAR på Motorsiden.dk præsenteres i samarbejde med Total

 


Nasser Al-Attiyah i Toyota Hilux fik en flyvende start på årets Dakar og fører efter 1. etape.


Dakar 2018 Dag 1: Flyvende start på årets rally


Af Søren Clauding – 6. januar 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dakar 2018 er i gang. Og hvor første etape tidligere mest har været en prolog uden de helt store udfordringer, var der fuld fart på fra de allerførste kilometer i et loop uden for Lima, som er hovedstaden i Peru. Det benyttede Toyotas Nasser Al-Attiyah sig af.

 

Uden for Lima er der nemlig regulær sandørken og det var det, der mødte årets deltagere fra næsten den allerførste kilometer. Det var et terræn, der passede til den tidligere dobbelte Dakar-vinder, Nasser Al-Attiyah. Han er født og vokset op i Qatar, i bogstavelig forstand med sand mellem tæerne og han udnyttede sin fornemmelse for sand til fulde: Han kørte sin helt nye Toyota Gazoo Racing Hilux V8 til overlegen sejr.

 

Bremserne bremsede Loeb

Den første etape var 31 kilometer lang og som sådan ikke særlig anstrengende at køre. Men har man ingen bremser, kan det være noget af en udfordring at tilbagelægge ruten ved fuld fart. Det måtte Peugeots 9-dobbelte rally verdensmester, Sebastien Loeb, sande. Efter 3 kilometer kapitulerede hans bremsesystem og siden var det en kamp mellem ham og den 330 hestekræfter stærke baghjulstrukne 3-liters Peugeot 3008DKR Maxi.

 

Loeb nåede etapemålet, men brugte over 5 minutter mere end den vindende Toyota - et resultat, der placerede ham på 26. pladsen i rallyet.

 

Postbil...

Bedre gik det team-kollegerne, ikke mindst Stéphane Peterhansel, der har vundet de to forgående år i Peugeot. Han mistede godt to minutter til Al-Attiyah og starter 2. etape fra 11. pladsen.

 

"Jeg kørte, som var jeg bag rattet af en postbil," smilede verdens mest succesrige Dakar-kører nogensinde. Men spørgsmålet er, om ikke det var med velbegrundet hu, at han ikke placerede sig højere oppe på den første etape.

 

Strategisk beslutning

2. etape i det 9000 kilometer lange rally - hvoraf halvdelen er de afgørende hastighedsetaper - består nemlig af 267 kilometer sandørken. Og helt undtagelsesvis skal bilerne starte før motorcyklerne, dvs. Nasser Al-Attiyah og co-driver Matthieu Baumel får den tvivlsomme ære, at skulle vise alle de andre vejen.

 

Kommer man blot 10 startpositioner senere, er der masser af hjulspor at følge, og det har en rutineret kører som netop Peterhansel givet vis kalkuleret med, og så er de minutter hurtigt kørt ind.

 

Borgward med dansk islæt på 3. pladsen

Toyota tog i øvrigt også 2. pladsen på 1. etape med hollænderen Bernhard Ten Brinke, alt imens den tredie podieplacering gik til det debuterende Borgward team, som bl.a. har danske Morten Karl med i service teamet. I cockpittet sidder den rutinerede peruvianer Nicolas Fuchs.

 

Den bedst placerede MINI var den nye buggy, kørt af den amerikanske rally-raid mester, Bryce Menzies.

 

Sam Sunderland vandt MC-klassen

I MC-klassen fortsatte sidste års vinder, Sam Sunderland, hvor han slap. Han kørte sin KTM til sejr på 1. etape foran Yamahas Adrien van Beveren og Husqvarnas Pablo Qiuntanilla. Nr. 4 blev Joan Barreda på Honda.


Sam Sunderland vandt 1. etape.

Stephane Peterhansel er to minutter efter Nasser Al-Attiyah - men har på 2. etape 267 kilometer til at indhente det forsømte.


Stillingen i Dakar efter dagens etape


Biler:

1. Nasser Al-Attiyah/Matthieu Baumel (QAT/FRA), Toyota Hilux, 21m51s.

2. Bernhard Ten Brinke/Michel Perin (HOL/FRA), Toyota Hilux, +25s.

3. Nicolas Fuchs/Fernando Adrian Mussano (PER/ARG), Borgward, +34s.

4. Bryce Menziez/Peter Mortensen (USA), MINI buggy.

11. Stéphane Peterhansel/Jean Paul Cottret (FRA), Peugeot 3008 DKR Maxi, +2m15s.

26. Sebastien Loeb/Daniel Elena (FRA/MCO), Peugeot 3008 DKR Maxi, +5m37s.

 

MC:

1. Sam Sunderland (GBR), KTM 450 Rally Replica, 20m55s.

2. Adrien van Beveren (FRA), Yamaha WR450F, +33s.

3. Pablo Quintanilla (CHI), Husqvarna, +56s.

4. Joan Barreda (ESP), Honda CFR450 Rally, +57s.

5. Xavier de Soultrait (FRA), Yamaha, +1m07s.

6. Matthias Walkner (AUT), KTM 450 Rally Replica, +1m23s.


Nye regler skal stille deltagerne mere lige

Et af de meget omdiskuterede temaer forud for årets Dakar er de meget forskelligartede regler, som der køres efter.

 

Peugeot gennemanalyserede fordele og ulemper, inden de gjorde comeback i Dakar og valgte dengang en buggy løsning, som godt nok kun gav dem baghjulstræk, men til gengæld en stor vægt fordel, effekt fordel og ikke mindst mulighed for at benytte store hjul. Det gav pote og man har vundet de sidste to udgaver af Dakar.


Forud for 2018 Dakar valgte MINI at kopiere Peugeots koncept og de er til start med tre nye MINI lookalike buggyer.

 

Helt ny Toyota Hilux V8

Men forud for 2018 blev reglerne også ændret for de firehjulstrukne løsninger. Således har Toyota, som har valgt at bygge deres Dakar-rallybil ud fra den eksisterende serieproducerede firehjulstrukne Hilux, på basis af de nye regler skabt en helt ny bil. Fjedervandringen, som er afgørende for bilens evne til at håndtere ujævnhederne og følsomheden i blødt underlag, er fx blevet forøget med 12 procent.

 

Samtidig er den restriktor, der regulerer brændstofmængden i den store 3-liters V8 motor, blevet øget, så motoren yder mere effekt, men man benytter ikke turbolader og det kan være et handikap, når der skal køres i store højder, hvor lufttryk og luftens iltindhold er mindre. Her har turbomotorerne en fordel. I øvrigt anvender Toyota som hidtil et uafhængigt baghjulsophæng, men det er blevet redefineret. De ændrede regler har også gjort det muligt at reducere vægten, uden at skulle give afkald på firehjulstræk.

Den nye Toyota Hilux er blevet mere konkurrencedygtig, hvad resultatet af 1. etape måske også er et signal om.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt