- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2017

på Motorsiden.dk

 

Op til og under årets 24-timers løb i Le Mans bringer vi aktuelle historier fra Le Mans >>>

24 timers Le Mans præsenteres i samarbejde med TOYOTA HYBRID, DUNLOP og TOTAL


Sidste år vandt Nicki Thiim og Marco Sørensen det uofficielle verdensmesterskab i LM GTE Pro klassen.

Det gør dem automatisk til storfavoritter til sejren i 24-timers Le Mans.


2017 24-timers Le Mans - optakt

Danskerne i Le Mans - løbet er helt åbent


Af Søren Clauding – juni 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I 2017 udgaven af 24-timers Le Mans er der danskere i tre ud af de fire klasser, og alle har i princippet vinderchancer. Halvdelen af dem har prøvet at stå øverst på podiet før. Spørgsmålet er: Hvad er mulighederne i år.

 

Svaret har Aston Martin teamets Marco Sørensen givet i al tydelighed:

 

”Vi ved det ganske enkelt ikke. Vi håber, at ændringerne i Balance of Performance (læs om Balance of Performance hér >>>) falder ud til vores fordel. De var ikke til vores fordel i fjor, men sandt at sige ved vi det først, når løbet køres.”

 

Rebellion 13: David Heinemeier Hansson

Der er i alt seks danske racerkørere med i 24-timers Le Mans i år. Størst mulighed for at komme helt til tops har David Heinemeier Hansson, der sammen med Nelson Piquet Jr. og Mathias Beche deltager for Vaillante Rebellion teamet i en Oreca 07-Gibson med Dunlop dæk. Bilen deltager i LMP2 klassen, men fordi bilerne her er blevet markant hurtigere end i fjor, er mulighederne for at komme helt tæt på dysten mellem LMP1 prototyperne temmelig stor.

 

David Heinemeier Hansson debuterede i Le Mans i 2012 i en Morgan-Nissan, netop i LMP2 klassen og sluttede på en fin 7. plads i klassen. Året efter var han med igen i en tilsvarende bil og nåede denne gang helt op på 2. pladsen. I 2014 skiftede han over til LM GTE Am klassen og sammen med Kristian Poulsen og Nicki Thiim kørte de dansker-holdets Aston Martin Vantage GTE først over målstregen. Siden sikrede han sig også sejren i FIA World Endurance Championship i klassen.

 

Erfaren multikunstner

I 2015 var den efterhånden erfarne Le Mans kører tilbage i LMP2 i en Ligier JS P2-Honda, hvor man havde et problematisk løb, der i sidste ende dog resulterede i 10. pladsen i mål. Sidste år var det så endnu en podieplacering, på ny i LM GTE Am, men denne gang i en Porsche 911 RSR. Han er ved at være lidt af en multikunstner, den gode David Heinemeier, der som bekendt er det, man kalder en gentleman driver, fordi han selv spytter lidt af sin IT-indtjente formue i kassen. En ganske usædvanlig gentleman.

 

Hans to medkørere er bestemt ikke ubeskrevne blade i motorsporten. Brasilianeren Nelson Piquet jr. er ikke bare søn af den 3-dobbelte Formel 1 verdensmester, men selv vinder af eksempelvis den første sæson i Formel E mesterskabet for elektriske formelracerbiler. Og Mathias Besche fra Schweiz er regerende europamester i Le Mans racing. Hvis tingene flasker sig, har de tre gode muligheder i Le Mans. Holdet har startnummer 13.

 

Der er i øvrigt den lidt sjove historie, at fortælle om teamet, at det hædrer den legendariske tegneserie racerkører Michel Vaillant, der bl.a. i tegneseriebladet ”Fart og tempo” i Danmark og en række albums virkeliggjorde Formel 1 i mange unge menneskers liv. Serien var fransk og fejrer 50 års jubilæum i år.

 

Corvette 63: Jan Magnussen

I LM GTE Pro klassen for de professionelle GT-kørere er Jan Magnussen den mest vindende af de danske deltagere. Fire klassesejre i Le Mans er det blevet til, men sidste gang var i 2009. I sagens natur er den danske Chevrolet Corvette fabrikskører sulten efter at komme tilbage på podiet.

 

Om hans C7.R racerbil fortsat er konkurrencedygtig efter at man har taget lidt hestekræfter fra bilen som følge af testkørslerne d. 4. juni, vil først tiden vise. Og tiden er ikke kvalifikationskørslerne, men ganske enkelt 24-timers Le Mans.

 

I Le Mans deltager Jan Magnussen med spanieren Antonio Garcia og amerikaneren Jordan Taylor, ikke at forveksle med Ricky Taylor, som var i Corvetten med det legendariske nr. 63 på siden i fjor.

 

Aston Martin 95: Marco Sørensen og Nicki Thiim

I samme klasse deltagere Marco Sørensen og Nicki Thiim som Aston Martin fabrikskørere. De vandt sidste års  FIA World Endurance Trophy for LMGTE Pro kørere (det mesterskab, som i år er blevet et officielt verdensmesterskab) og er ikke mindst af den grund favoritter til sejren. Med på holdet har de også New Zealænderen Richie Stanaway, som er blevet nr. 6 i klassen i de sidste to års 24-timers Le Mans. Aston Martin holdet har nr. 95 på siden af bilen.

 

Porsche 92: Michael Christensen

Michael Christensen er fortsat Porsche fabrikskører og skal i år til start i en 911 RSR også i LM GTE Pro. Bilen kører anderledes end det, danskeren har været vant til, motoren er flyttet længere frem i bilen og det har frem for alt givet nogle aerodynamiske fordele, som især i Le Mans med de lange langsider kan være en fordel. Michael Christensen deler bilen med Kevin Estre og Dirk Werner i det officielle Porsche GT Team. Porschen har nr. 92.

 

Ferrari 65: Christina Nielsen

I LM GTE Am er Christian Nielsen med for andet år i træk. Denne gang i en Ferrari 488 GTE og uden andre danskere i bilen. Hun fastslår, at 488’eren er bedre end den 458, hun kørte i fjor, bl.a. mere stabil og det er ingen dårlig ting på en bane som Le Mans. Hendes Ferrari 488 GTE har nr. 65 og hun deler den med Alessandro Balzan og Curtis Bret fra hhv. Italien og USA.


Christina Nielsen

Deltagerliste 24 timers Le Mans pr. 12. juni 2017


Fire af de ialt seks danske deltagere i 24-timers Le Mans var samlet på Bellahøj i København forud for afrejsen til Frankrig: Fra venstre. Den firedobbelte Le Mans klassevinder, motorsportslegenden Jan Magnussen (kører Corvette C7.R med startnummer nr. 63), Marco Sørensen (der deler Aston Martin Vantage nr. 95 med Nicki Thiim), Christina Nielsen (der kører Ferrari 488 GTE) og Michael Christensen (der deltager i Porsche 911 RSR med startnummer 92)


David Heinemeier Hansson kører i år en Vaillante Rebellion Oreca Gibson raceren med nr. 13 på siden. Bilen på billedet ovenfor er fra sidste år, hvor det schweiziske team deltog i LMP1.

 

Hør interviewet med David Heinemeier Hanssom til Motorradioen, forud for dette års 24-timers Le Mans

 

David Heinemeier Hansson i aktion ved VM-løbet på Spa Francorchamps i den nye Vaillante Rebellion Oreca Gipson LMP2 racer.


Jan Magnussen deltager ikke i verdensmesterskabet for racersportsvogne, hvor 24-timers Le Mans er 3. afdeling. Men i det tilsvarende amerikanske sportsvognsmesterskab fører han. Erfaringer derfra kan godt overføres til Le Mans, selvom løbene er meget forskellige.

 

Michael Christensen i sin Porsche 911 RSR.

Christina Nielsen kører ligesom Jan Magnussen først og fremmest i USA.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt