- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2017

på Motorsiden.dk

 

Op til og under årets 24-timers løb i Le Mans bringer vi aktuelle historier fra Le Mans >>>

24 timers Le Mans på Motorsiden præsenteres  TOYOTA HYBRID, DUNLOP og TOTAL


Trods det uheldige forløb i årets 24-timers Le Mans kommer David tilbage, hvis den rette mulighed byder sig.


2017 24-timers Le Mans: Efterspillet

David Heinemeier Hansson kommer igen


Af Søren Clauding - 24. juni 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Som det kunne læses i nyhedsmedierne i dagene efter årets 24-timers Le Mans (alt imens undertegnede var ilet videre til internationale testkørsler andre steder i Europa), blev det schweiziske Vaillante Rebellion team diskvalificeret, efter at teamet havde opnået en fornem 3. plads generelt og en 2. plads i klassen. David Heinemeier Hanssons podieplacering forsvandt dermed op i den blå luft.

 

Danskeren havde ikke personligt med den fejl at gøre, som diskvalificerede teamet. Men hvad var det egentlig, som førte dertil og hvorfor slår man på motoren med en hammer?

 

Problemet med startmotoren

Ved et tidligere pitstop end det fatale, hvor teamet valgte, at skabe et hul i beklædningen over motoren, havde man haft et problem med at starte motoren. Startmotoren virkede ikke.

 

Når man aktiverede startmotoren, skete der intet. Formentlig fordi ankeret, eller rotoren i startmotoren, som er kraftig en elektromotor, ved et tilfælde havde placeret sig præcis sådan, at  når man forsøgte at sætte startmotoren i gang, var der ligeså megen elektrisk kraft/magnetisme, der trak rotoren fremad som holdt den tilbage. Resultat: Motoren sætter ikke i gang.

 

Et slag med hammeren

Det er en velkendt situation i en konventionel benzinmotor, og et gammelt trick er, at slå på motoren med en hammer. Gør man det, vil rotoren i de fleste tilfælde bevæge sig en smule, så meget at der er en større kraft, der trækker elektromotoren i gang end der holder den tilbage.

 

Derfor valgte teamet, da startmotoren ikke virkede, at afmontere beklædningen/motorhjelmen, give startmotoren et slag. Det virkede, motoren startede, motorhjelmen blev monteret igen og bilen kørte med en lille forsinkelse.

 

Problemet kom igen

Da man senere var ude for præcis det samme igen, uvist af hvilken grund (men det kan være en skæv slitage eller noget lignende, som bremser den roterende bevægelse i præcis den uheldige position), valgte man den hurtige løsning: I stedet for at afmontere motorhjelmen og give startmotoren et slag, slog man et hul i motorhjelmen, som er konstrueret af en fibermasse, og slog på startmotoren igennem hullet. Det var noget hurtigere virkede ligeså godt som første gang, men nu var der altså et hul i bilen.

 

Det medførte så en diskvalifikation, fordi løbs arrangørerne  påstod, at der var tale om en konstruktiv ændring af bilen, som ikke er tilladt. Havde hullet været der inden løbet startede, havde man ikke haft det problem.

 

Opgav anken

I første omgang valgte teamet, at anke beslutningen. Men da det viste sig, at teammedlemmer havde indfundet sig ved bilen, mens den stod i Parc Fermé (i protest tiden efter løbs afslutningen parkeres bilerne på et lukke område), hvor ingen teammedlemmer må komme i nærheden af den), og oven i købet havde forsøgte at klæbe hullet til med tape, indså team ledelsen hurtigt, at ethvert forsøg på at vinde en ankesag ville mislykkes.

 

Én ting er, at slå et ubetydeligt hul i motorhjelmen for at aktivere startmotoren, et andet er, efter løbet at få det til at se ud som om, at man har løst problemet ved at klæbe hullet til. Den slags er stærkt usportsligt og ville med formentlig have medført, at anken ville være blevet afvist

 

Ærgerligt, fordi teamet med stor sandsynlighed enten ville have vundet ankesagen, eller i hvert fald have fået ændret diskvalifikationen til f.eks. en tids straf, som ikke nødvendigvis havde medført, at man havde mistet placeringen.

 

David vil tilbage i Le Mans

Heldigvis skal der mere til at ryste David Heinemeier Hansson ud af Le Mans:

 

"Det ryster vi hurtigt af os," siger han. "Det ændrer for mig ikke noget på, hvad vi gjorde på banen og vi prøver igen næste år, hvis der er en god mulighed for at være med på ny."

"Det ryster vi hurtigt af os," siger David Heinemeier Hansson.

 

Coveret, motorhjelmen, motorbeklædningen (flere navne for det samme) på Vaillante Rebellion raceren inden starten. Udskæringen over dækkene er helt legale. Havde man bare konstrueret bilen med et tilsvarende meget lille hul over startmotoren, men hvem havde lige tænkt, at den ville volde knuder...

 

Vaillante Rebellion teamet stjal overskrifter, da teamets Oreca LMP2 racer med bl.a. David Heinemeier Hansson i cockpittet tog en podieplacering i 24-timers Le Mans. Desværre stjal teamet også overskrifter i dagene efter løbet. Formentlig ret lærerigt for teamet. David selv havde intet som helst med det, der medførte diskvalifikationen, at gøre.

 

Det gik ellers så godt...

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt