- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2017

på Motorsiden.dk

 

Op til og under årets 24-timers løb i Le Mans bringer vi aktuelle historier fra Le Mans >>>

24 timers Le Mans på Motorsiden præsenteres  TOYOTA HYBRID, DUNLOP og TOTAL



2017 24-timers Le Mans - kvalifikationen

Kørernes opfattelse: Alle har noget i ærmet


af Søren Clauding - 16. juni 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Som ventet, blev David Heinemeier Hansson den bedst placerede racerbil med danskere på holdet på startopstillingen til årets 24-timers Le Mans. Men det ser heller ikke dumt ud for resten. I toppen af løbet blev det ligeledes som ventet Toyota og Porsche, der dominerede kvalifikationskørslerne med Toyota som den foreløbige vinder og biler på de to bedste startpositioner.

 

Den hurtigste Toyota TS050 Hybrid racer havde startnummer 7 på siden og satte en omgangstid, der var ikke mindre end 2,3 sekunder hurtigere end den næst hurtigste. Men nok så vigtig for den japanske bilfabrik, der var så tæt på at vinde 24-timers Le Mans sidste år, var den næst hurtigste bil også en Toyota.

 

Den hurtigste Porsche 919 Hybrid prototype var cirka 2,5 sekunder efter Toyota’en i pole-position. Det var Porsche nr. 1, og nr. 2 raceren kvalificerede sig som nr. 4, 3,2 sekunder efter Toyota’en i toppen.

 

Noget i ærmet?

Den tredje af de i alt tre Toyota racere har nr. 9 på siden og skal starte som nr. 5, med en tid, der var 3,3 sekunder efter de hurtige team-kolleger. Men spørgsmålet er, om det i praksis har den helt store betydning, for alle tror, at de andre skjuler noget i ærmet, som først kommer til syne, når der er brug for det. Sådan er spillet nu om dage i Le Mans.

 

På den foreløbige startopstilling står Mike Conway som manden, der skal starte Toyota nr. 7 mens Sebastien Buemi skal starte bilen med nr. 8 på siden. Begge kørere er utroligt stabile og kamp ivrige, og da Conway også er en kommende stjerne, som ikke alt for mange har lagt mærke til inden han, netop til manges overraskelse fik kontrakten med Toyota, har han dobbelt meget at bevise. Med en pole-position er han godt på vej.

 

Danskerne er optimistiske

De fleste af danskerne klarede kvalifikationen ret godt. Selv Christina Nielsen, der må lide den tort at starte bagest, dvs. formentlig med Le Mans debutanten Alessandro Balzan i cockpittet, er fortrøstningsfuld: ”I USA, hvor jeg kører til dagligt, har vi ofte problemer i den første fase, men siden tager vi revanche og klarer det normalt ret godt i løbene – det satser vi også på, også at gøre her i Le Mans,” siger hun.

 

Ferrari’en kender hun fra USA og der er ikke de store forskelle på amerikanerbilen og den 488 GTE, hun bruger i Le Mans.

 

Bedst placerede dansker i den samlede startopstilling er Vaillante Rebellion Oreca LMP2 raceren med nr. 13 på siden, kørt af David Heinemeier Hansson. Det var ikke uventet Nelson Piquet jr., der satte kvalifikationstiden, men alle kørerne på bilen er hurtige og de skal starte som nr. 11, svarende til 5. startposition i klassen. Bedste LMP2 bil er en Oreca-Gibson fra G-drive, med en kvalifikationstid, der er 1,5 sekund hurtigere end Rebellion raceren.

 

Utrolig tæt felt

I LM GTE Pro er den hurtigste bil en Aston Martin Vantage med start nr. 97. Den dansk-kørte Aston Martin med Marco Sørensen og Nicki Thiim og nr. 95 på siden er 3. hurtigst. På 6. hhv. 7. pladsen følger Jan Magnussens Corvette C7.R og Michaels Christensens Porsche 911 RSR.

 

Det helt unikke er imidlertid, at kun 1,3 sekunder skiller den hurtigste fra den langsomste bil i klassen for de professionelt kørte fabriks GT-biler. Og alle de danske kørere har en klar opfattelse af, at de hver især ikke under kvalifikationen har kørt så hurtigt, som de kan, for ikke at risikere at indgreb i Balance of Performance.

 

”Det er dog vores indtryk, at vi er bedre stillet i år end i fjor,” fortæller Marco Sørensen. ”Og hvem ved, hvis de andre ryster noget ud af ærmet, har vi måske også noget gemt, som kan hjælpe os.”

 

Jan Magnussen har det på samme måde: ”Vi føler klart, at vi er stærkere i år end i fjor i forhold til konkurrenterne, og med så lille spredning er alting mulig”.

Kvalifikationstiderne >>>


Hurtigst i GT LMP Pro klassen var Aston Martin nr. 98, men den dansk kørte nr. 95 var blot 2/10 sekund langsommere.

 

David Heinemeier Hansson var en populær gæst i den store Grand Prix Tours lejr efter kvalifikationskørslerne, hvor han bl.a. mødte en prominent gæst i form af den danske racerkører, Michelle Gatting, der for tiden deltager i DTC.

 

Christina Nielsen er den eneste kvindelige deltager i 24-timers Le Mans i år. I sagens natur skrives der bunker af autografer.

 

Stemningen er høj og luften svirrer af fis og ballade, når Aston Martin teamets Marco Sørensen og Nicki Thiim optræder på slap line.

 

Jan Magnussen er publikums yndling i Le Mans og regner med at kunne levere varen i år.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt