- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nasser Al-Attiyah har sat tempoet op på sin MINI, så han er tættest mulig på Stéphane Peterhansel, hvis hans Peugeot får problemer.


Dakar – Dag 12: Al-Attiyah haler ind


Af Søren Clauding – 14. januar 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Der resterer nu kun to etaper af årets Dakar og der begynder så småt at tegne sig et billede af, at det er erfaring og rutine, der afgør rallyets udfald. I bil-kategorien i hvert fald. I motorcykler klassen er billedet helt det modsatte – læs herom længere nede i artiklen. Og hvordan slutstillingen bliver, kan man også så småt se et billede af efter torsdagens 712 kilometer lange etape.

 

Og alligevel: Man skal passe på med ikke at udnævne en vinder før han rent faktisk er kommet i mål. Fremme i spidsen har Stéphane Peterhansel godt nok et solidt forspring, og selvom der på torsdagens etape blev barberet 8 minutter af forspringet, så det nu ”kun” er på små 52 minutter, kan der ske meget af både den ene og den anden slags på rallyets to sidste etaper.

 

Teknik og jura

Peterhansel kan naturligvis får tekniske problemer med Peugeot 2008 DKR buggyen. Det har han oplevet før, og i Dakar også få kilometer fra målstregen. Men desuden truer en juridisk afgørelse, for MINI teamet nedlagde for et par dage siden protest mod Peterhansel, som skulle have foretaget en reglementsstridig optankning. Protesten er indtil videre blevet afvist, men afgørelsen er anket og i princippet kan resultatet af anken komme inden målrampen er nået. Får MINI ret, vil den afgørelse kunne vende op og ned på resultatet.

 

I rå fart var sidste års vinder, Nasser Al-Attiyah dagens hurtigste. Han kørte sin MINI i mål 6 minutter hurtigere over de i alt 431 kilometer hastighedsprøve end Peugeots 9-dobbelte verdensmester, Sebastien Loeb. Men bemærk, at Loeb har lært at køre i sand og Daniel Elena er blevet god til at navigere, så selvom det ikke bliver i år, så vil VM-teamet være storfavorit til sejren næste år. Hvis altså ikke de to er blevet så gevaldigt trætte af at grave i sand og reparere på bilen, at de finder andre græsgange at boltre sig på. Men det er jo egentlig løst ved at undlade at køre fast og ødelægge bilen – hvor svært kan det være…

 

Med til historien hører dog også, at kardan-ophænget på Loebs Peugeot brød sammen to kilometer fra målstregen og han blev trukket i mål af teamkollegaen Cyril Despres. Mon ikke ”Peter” kunne tænkes at være urolig for, at noget lignende ville ske for hans 2008 DKR?

 

Hirvonen ligger bedre

Tilbage til i år: Loeb blev 2’er, men hans tidligere WRC rival, Mikko Hirvonen blev 3’er, godt et minut efter franskmanden. Og den finske MINI kører har noget at opnå i år – det har Loeb ikke rigtigt mere, så finnen passer formentlig mere på. Hirvonen ligger nemlig på 4. pladsen i den samlede stilling, og har under 5 minutter op til Toyota-køreren, en anden tidligere Dakar vinder, sydafrikaneren Giniel de Villiers. I dag kørte Hirvonen næsten 6 minutter fra De Villiers. Gentager han det på fredagens etape, er finnen på podiet, og det er langt fra et utænkeligt scenarie.


Giniel de Villiers er 3'er og kæmper for at bevare podieplaceringen sin Toyota Hilux.


Fredagens etape er på ikke mindre end 931 kilometer, hvoraf 481 kilometer er hastighedsprøve mere i stil med de rally-prøver, Hirvonen kender så godt fra WRC (World rally Championship). Så hvor kampen om 1. pladsen udkæmpes både i det ofte uvejsomme terræn og i FIAs appel-ret, er det den direkte kamp om sekunderne i de udfordrende argentinske bjerge, der afgør, om den erfarne og tidligere Dakar-vindende de Villiers skal på podiet eller den ærefulde placering tilfalder roockie’en fra Finland.

 

Carlos Sainz mistede som bekendt føringen i Dakar i går, ikke, som det først blev oplyst, pga. en knækket aksel mellem gearkasse og motor, men derimod en knækket adapterplade, som forbinder gearkasse og motor. Da Peugeot’en også havde pådraget sig flere følgeskader og var mange timer bagud, er den tidligere Dakar-vinder og dobbelte rallyverdensmester nu trukket ud af årets Dakar.

 

Price alene i spidsen

I MC-kategorien er det fortsat australieren Toby Price, der dominerer. Han vandt dog ikke dagens etape – den ære gik til den 5-dobbelte Enduro verdensmester, franskmanden Antoine Meo, begge kører KTM. Men der var kun 18 sekunder imellem dem, da prøven blev standset efter CP2, dvs. 243 kilometers kørsel.

 

Der var to grunde til, at løbsledelsen traf den beslutning – og den gjaldt kun for resten af feltet af motorcyklerne (topkørerne var kommet igennem hele prøven): Temperaturen var igen over 40 grader, mange MC-kørere var for udmarvede og havde store problemer, og der ville ikke være redningsmandskab nok til at kunne yde den nødvendige assistance til de mange, der havde brug for den, hvis prøven var fortsat.

 

Goncalves definitivt ude af Dakar

En af dem, der havde brug for hjælp i dag, var den tidligere 1’er, Paulo Goncalves. Han startede ikke ud med de 34 minutter, han troede han var bag efter, da kørerne i går nåede målstregen. Goncalves havde fået yderligere 40 minutters straftid og var dermed sendt ned på 8. pladsen, 1 time og 14 minutter efter den førende Toby Price. Om det havde stresset den ellers så erfarne Honda-kører skal være usagt, men et faktum er det, at han først for vild og siden styrtede. Efter styrtet havde han brug for lægehjælp og er nu officielt udgået af rallyet.

 

Stefan Svitko er fortsat på 2. pladsen i Dakar og mistede 12 minutter til Price i dag. Med mindre Price udgår, skal han ikke gøre sig forhåbninger om at indhente ham. Han skal omvendt også passe på Pablo Quintanilla, der kommer stormende bagfra på sin Husqvarna. Han halede 10 minutter ind på slovakken i dag, og er cirka 18 minutter bagefter. Svitko skal ikke begå mange fejl før chileneren slår til. Desuden lurer Meo også i baggrunden og er kun lige godt 1 minut efter Husqvarna køreren. Også han kan blive en trussel for Svitko.

Stephane Peterhansel kører forsigtigt, så Peugeot'en ikke overbelastes.


Dakar 2016, stillingen efter 14. januar:


Biler:

1. Stéphane Peterhansel/Jean Paul Cottret (FRA), Peugeot 2008 DKR, 37t42m20s.

2. Nasser Al-Attiyah/Matthieu Baumel (QAT/FRA), MINI ALL4 RACING, +51m55s.

3. Giniel de Villiers/Dirk von Zitzewitz (ZAF/GER), Toyota Hilux, +1t17m24s.

4. Mikko Hirvonen/Michael Perin (FIN/FRA), MINI ALL4 RACING, +1t22m47s.

5. Leeroy Poulter/Robert Howie (ZAF), Toyota Hilux, +1t46m33s.

6. Nani Roma/Alex Haro Bravo (ESP), MINI ALL4 RACING, +1t54m34s.

7. Cyril Despres/David Castera (FRA), Peugeot 2008 DKR, +1t56m53s.

8. Vladimir Vasilyev/Konstantin Zhiltsov (RUS), Toyota Hilux, +2t11m31s.

9. Sebastien Loeb/Daniel Elena (FRA/MCO), Peugeot 2008 DKR, 2t25m18s.

10.Harry Hunt/Andreas Schulz (GBR/DEU), MINI ALL4 RACING, +2t48m02s.

 

MC:

1. Toby Price (AUS), KTM 450, 40t08m30s.

2. Stefan Svitko (SVK), KTM 450 Rally Replica, +35m23s.

3. Antoine Meo (FRA), KTM 450 Rally Replica, +43m46s.

4. Pablo Quintanilla (CHL), Husqvarna 450 RR, +45m19s.

5. Kevin Bernavides (ARG), Honda CRF450 Rally, +57m05s.

6. Helder Rodrigues (PRT), Yamaha WR 450 F, +1t02m01s.

7. Adrien van Bevern (FRA), Yamaha, +1t33m46s.

8. Ricky Brabec (USA), Honda CRF450, +1t39m55s.

9. Gerard Farres Guell (ESP), KTM 450 Rally, +1t15m09s.

10.Adrien Metge (FRA), Honda, +3t19m41s.


Mikko Hirvonens MINI nærmer sig De Villiers.

 

Antoine Meo KTM) tog i dag sin første etapesejr i sit debut-Dakar.

 

Toby Price (KTM) passerer den nu bedst placerede Honda, kørt af argentineren Kevin Benavides.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt