- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nasser Al-Attiyah vandt mandag sin første etapesejr i år.


Dakar – Dag 9: Loeb sat tilbage – første MINI sejr


Af Søren Clauding – 11. januar 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Præcis som ventet blev den 8. etape i årets Dakar meget anderledes end det, deltagerne hidtil har været udsat for. Det var den første tur ud i sandørkenen og hér blev betydningen af erfaring løftet til et andet niveau. Det måtte ikke mindst Peugeots Sebastien Loeb sande. Han er nu på 8. pladsen uden reel chance for at vinde verdens hårdeste rally – alt imens sidste års vinder, MINI-køreren Nasser Al-Attiyah kørte sin første etapesejr i år hjem.

 

Det er dog ikke Al-Attiyah, der fører rallyet – dertil har Peugeot kørernes dominans indtil nu været for stor. Men han er avanceret til 3. pladsen og har under et kvarter op til den nu førende 11-dobbelte Dakar vinder, Stéphane Peterhansel. Både han og team-kollegaen Carlos Sainz er erfarne på samme niveau som MINI køreren fra Qatar, så det forspring bliver svært at bryde ned, men Peugeots dominans blev brudt og det er i sig selv ikke uden betydning.

 

Beskeden sejr

Det var dog en beskeden sejrsmargin, Al-Attiyah opnåede på sølle 12 sekunder, men en sejr er nu engang en sejr. Sainz tog 2. pladsen og Peterhansel blev nr. 3, for de kørte alle tre stort set ufejlbarligt gennem den næsten 400 kilometer 2-delte hastighedsprøve.

 

Det kan man som nævnt ikke sige om Loeb. Først kørte den 9-dobbelte verdensmester fast i sandet, siden begik Daniel Elena en navigationsfejl, men det ultimative set-back kom, da Loeb overså et hul i en flodsænkning og sendte Peugeot’en ud på en rulletur.

 

Bilen så ikke godt ud derefter, men de to kørere slap fra uheldet en smule rystede. Ikke så meget pga. uheldet, men fordi sejrschancen slap dem af hænde. 2008 DKR raceren var dog i stand til at fortsætte, men holdet mistede 1 timer og 8 minutter på prøven og er sammenlagt nr. 8. Det er i praksis en umulig opgave, der ligger foran, med sejr som den indiskutable målsætning.

 

De andres fordel

Loebs uheld nød hans tidligere WRC rival, Mikko Hirvonen, også fordel af. Han blev nr. 5 på etapen men avancerede til en samlet 4. plads. Opstår der uheld for blot én af kørerne foran, er en podieplacering realistisk – men naturligvis kan også Hirvonen begå fejl. Han kørte dog fejlfrit gennem mandagens etape, men er samlet for langt tilbage til i rå race-fart at kunne avancere nævneværdigt.


Mikko Hirvonen i MINI er nu nr. 4.


Toyota’erne havde klart fordel af et ændret terræn og visse lavere højder. Manglen på turbolader i de store højder med ringe iltmængde i luften er et reelt handikap, som bliver mindre jo tættere man kommer havets overflade. Alligevel er de tre Hilux’er det meste af en time efter de førende biler og det vil også i praksis være næsten umuligt at rette op på. På den anden side viser netop Dakar, at man aldrig skal sige aldrig og at intet er sikkert før det er sket…

 

Price fører igen

I MC-klassen dokumenterede den australske KTM-kører, Toby Price, at han kan håndtere ethvert terræn. På det første afsnit af den todelte hastighedsetape kørte han lige op med Hondas rutinerede Paulo Goncalves, hvorimod han hentede flere minutter på portugiseren på det andet afsnit.

 

Der er dog en forklaring på alt, og Price havde stor gavn af, at Goncalves ved høj fart mistede kontrollen over motorcyklen og styrtede. Køreren var heldigvis uskadt og hurtigt i sadlen igen. Motorcyklen havde også klaret styrtet, men instrument tårnet på styret var knækket delvis af. Da det er afgørende, at der er ubrudt kabelforbindelse med instrumenttårnet, valgte den indtil da førende i rallyet at sætte føringen til ved simpelthen at køre så tilpas langsomt, at han kunne fuldføre etapen uden at forvolde mere skade.

 

Resultatet var ikke mindst, at han kun mistede 2 minutter til Price. Alternativet havde måske været helt at udgå af rallyet.

 

Tirsdagens etape er første del af en maraton etape, hvor deltagerne ikke modtager service, når dagen er omme. Der bydes på endnu mere off-piste og sand-kørsel. Der er lagt op til en helt igennem ekstra spændende dag i Dakar.

Loebs Peugeot 2008 DKR så ikke godt ud ved ankomsten til bivuakken mandag eftermiddag - men den kunne trods alt køre turen...


Dakar 2016, stillingen efter 11. januar:


Biler:

1. Stéphane Peterhansel/Jean Paul Cottret (FRA), Peugeot 2008 DKR, +26t01m44s.

2. Carlos Sainz/Lucas Cruz (SPA), Peugeot 2008 DKR, +2m09s.

3. Nasser Al-Attiyah/Matthieu Baumel (QAT/FRA), MINI ALL4 RACING, +14m43s.

4. Mikko Hirvonen/Michael Perin (FIN/FRA), MINI ALL4 RACING, +36m42s.

5. Leeroy Poulter/Robert Howie (ZAF), Toyota Hilux, +49m32s.

6. Yazeed Al-Rayhi/Timo Gottschalk (SAU/DEU), Toyota Hilux, +54m19s.

7. Giniel de Villiers/Dirk von Zitzewitz (ZAF/GER), Toyota Hilux, +54m49s.

8. Sebastien Loeb/Daniel Elena (FRA/MCO), Peugeot 2008 DKR, 1t05m16s.

9. Vladimir Vasiliev/Konstantin Zhiltsov (RUS), Toyota Hilux, +1t08m48s.

10.Nani Roma/Haro Bravo ((ESP), MINI ALL4 RACING, +1t48m21s.

 

MC:

1. Toby Price (AUS), KTM 450, 27t28m56s.

2. Paulo Goncalves(PRT), Honda CRF450 Rally, 2m05s.

3. Stefan Svitko (SVK), KTM 450 Rally Replica, +14M14S.

4. Pablo Quintanilla (CHL), Husqvarna 450 RR, +21m26s.

5. Kevin Bernavides (ARG), Honda CRF450 Rally, +25M55s.

6. Antoine Meo (FRA), KTM 450 Rally Replica, +28m44s.

7. Helder Rodrigues (PRT), Yamaha WR 450 F, +30m51s.

8. Gerard Farres Guell (ESP), KTM 450 Rally, +37m32s.

9. Juan Pedrero Garcia (ESP), Sherco TVS RTR 455, +39m41s.

10.Alain Duclos (FRA), Sherco TVS RTR 455, +30m32s.


Cyril Despres kørte mandag sin Peugeot ind på 4. pladsen på etapen. Samlet er han nr. 14 pga. problemer tidligt i rallyet.

 

Toby Price fører MC-klassen på sin KTM.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt