- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stephane Peterhansel vandt den 429 kilometer lange hastighedsprøve i sin Peugeot - med 11 sekunders sejrsmargin.


2016 Dakar - Dag 4: Peugeot dominerer


Af Søren Clauding – 6. januar 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Onsdagens etape fra Jujuy retur til Jujuy var ikke bare den første maraton-etape i årets Dakar, det var også den første etape, der bød på varieret terræn, løst underlag, klippestykker, sand og ikke mindst store højder. Og hvis det var det, der skulle til for at skille fårene fra bukkene, må konklusionen være at Peugeot er bukkene – alle de andre er blot får. Men det var ikke Sebastien Loeb, der vandt i dag.

 

Det gjorde hans erfarne Peugeot team-kammerat, Stephane Peterhansel til gengæld. Den 11-dobbelte Dakar vinder vandt sin etapesejr nr. 33 i bil og 66 i alt, da han satte den hurtigste tid på den 429 kilometer lange og yderst krævende hastighedsprøve. Men det var en meget kneben sejr. Kun 11 sekunder skilte franskmanden fra spanieren Carlos Sainz, som virkelig er kommet op i fart og gør sit yderste for at indhente det, han var kommet bagefter på Dag 2.

 

Loeb fører fortsat

Og Loeb? Han var på ingen måde tabt bag af dansen. En enkelt smuttur udenfor den slagne vej var måske det, der kostede ham sejren. Et faktum er det, at den tredje af Peugeots topplaceringer tilfaldt den 9-dobbelte verdensmester – og hans tid var blot 27 sekunder dårligere end Peterhansels. Imponerende, for etapen var den første, der stillede store krav til navigering og den opgave skulle klares som første bil på prøven. Én ting er Sebastien Loebs unikke evner bag rattet – men Daniel Elena bestod sin del af manddomsprøven i co-driver-sædet.

 

Summa summarum: Loeb er fortsat i spidsen af Dakar, nu med et forspring på små 5 minutter til sin erfarne landsmand, Peterhansel, som skubbede Giniel Villiers og hans Toyota væk fra 2. pladsen.

 

De Villiers blev skubbet væk i den grad. Han mistede næsten ni minutter til Peterhansel, blev nr. 11 i dag og er nu på 6. pladsen i rallyet. Problemet var mest, at hans Toyota led af åndedrætsbesvær – den mistede trækkraft og dermed også fart. De to andre Toyota-kørere, Yazeed Al-Rajhi som Leeroy Poulter, der besatte 6. og 7. pladsen, havde lidt færre problemer i den henseende. Poulter er nu nr. 4 sammenlagt.

 

Al-Attiyah gør sit bedste

Mellem dem og de tre topplacerede Peugeot’er var endnu en Peugeot, kørt af Cyril Despres, som blev nr. 5 og sidste års vinder, MINI’s Nasser Al-Attiyah, som kæmpede en hård kamp for at holde samme tempo som de førende Peugeot’er. Det gik ikke, for alt imens de nævnte 27 sekunder skilte de første tre, var der yderligere 4 minutter og 30 sekunder mellem Loeb og køreren fra Qatar. Det er lige pludselig ret meget i et rally, hvor de førende er så jævnbyrdige.


Nasser Al-Attiyah var bedste MINI-kører i dag.


Stephane Peterhansel forklarer: ”Vores motorer er blevet finjusteret, så de arbejder meget bedre end tidligere ved de store højder og bilerne er i meget bedre balance. Men vi må ikke glemme, at det kun en den tredje dag med racing, så vi er stadig i startfasen.”

 

Carlos Sainz berettede efter etapen, at han var punkteret og det havde kostet 2-3 minutter at skifte hjul, og antydede dermed, at han måske ret beset havde været hurtigst af alle.

 

Nasser Al-Attiyah slog fast, at han gjorde sit bedste for at hænge på, men ikke havde en chance mod Peugeot’erne. Han understregede også vigtigheden af at få bilen ubeskadiget frem til bivuakken, fordi på en maratonetape venter der intet servicemandskab, man skal klare alting selv.

 

Og den anden topplacerede MINI-kører, Mikko Hirvonen føjede til: En stor del af strækningen gik ligeud med 200 km/t. MINI’en er med sine mindre hjul ikke så velegnet til at håndtere de høje hastigheder på det stærkt ujævne terræn og det kostede tid. Han kørte sikkert og kom i mål på 12. pladsen, 5 minutter langsommere end Al-Attiyah. Finnen er nu på 7 pladsen i den samlede stilling.

 

Lidt om et par af de andre

Robby Gordon satte 10. bedste tid i dag, men slæber rundt på en dårlig Dag 2, hvor han brugte en del tid på at køre fast og komme fri igen. Værre er det dog, at han har fået over 1 times straftid, endnu ikke afklaret af hvilken årsag, men det sender ham ned på en samlet 33. plads.

 

Svenske Annie Seel har kørt stabilt, blev nr. 61 på 3. etape og lå samlet på 59. pladsen. I dag gik det imidlertid mindre godt. Motoren på hendes Desert Warrior gik af uforklarlige årsager i stå, hun blev trukket 20 kilometer og af ligeså uforklarlige årsager kom der påny liv i maskineriet. Siden blev hun højdesyg og kom meget sent frem til bivuakken. Hun er nu nr. 97 i rallyet.

 

Barreda igen for hurtig

I MC-kategorien virker det især som om den ubetingede hurtigste kører, Honda’s Joan Barreda Bort, har svært ved at lære af erfaringerne.

 

Tirsdag mistede han sejren i MC-kategorien, fordi han ikke overholdt hastighedsgrænsen de steder, hvor en sådan eksisterer (typisk i små byer, som hastighedsetapen går igennem). Det samme skete i dag, onsdag. Han var hurtigst, men fik denne gang 5 strafminutter i stedet for 1, fordi han nu havde overskredet grænsen to gange (straffen bliver hårdere og hårdere, jo flere gange man tages i at overskride fartgrænsen). Han kunne have haft føringen i rallyet, men er nu nr. 3 efter at være sendt ned på 3. pladsen på dagens etape.

 

Han slipper dog så for at skulle åbne ruten torsdag, så måske føles straffen ganske beskeden - ja, måske endda som en fordel.

 

Honda fører alligevel

I stedet gik sejren til hans team-kollega hos Honda, portugiseren Paulo Goncalves, og han overtog også føringen i rallyet. Stefan Svitko, KTM, som førte inden starten i dag og derfor skulle åbne ruten, havnede på 12. pladsen og er nu nr. 4.

 

Ruben Faria var ved at løbe tør på tirsdagens etape og mistede nogen tid ved det. Han er ved at være med igen og blev 2’er i dag på sin Husqvarna. Det bragte ham op på 5. pladsen sammenlagt. Argentineren Kevin Benavides på Honda kører fortsat lige op med de hurtigste, blev 3’er i dag, tabte et par minutter til Goncalves og er på 2. pladsen i rallyet.

 

Bolivia og uendelige højder venter torsdag

Torsdag kører deltagerne den sidste halvdel af maratonetapen. Det store spørgsmål er, i hvilken tilstand køretøjerne er. Eksempelvis skal deltagerne køre hele maratonetapen – altså begge dage – på de samme dæk. De må bytte med hinanden, men får ikke nye dæk.

 

Bivuakken med servicefolk og lastbiler har allerede installeret sig i Bolivia og på den 327 kilometer lange hastighedsprøve frem til Uyuni rammer man 4600 meter – den højeste hastighedsprøve nogensinde i et Dakar. Det er udmattende for både mennesker og maskiner.

Carlos Sainz avancerer og er efter dagens 2. plads nu nr. 5 i sin Peugeot.

 

Sebastien Loeb (Peugeot) fører fortsat.

 

Giniel de Villiers Toyota Hilux havde vejrtrækningsproblemer i de store højder.


Dakar 2016, stillingen efter 6. januar:

Biler:


1. Sebastien Loeb/Daniel Elena (FRA/MCO), Peugeot 2008 DKR, 9t44m51s.

2. Stéphane Peterhansel/Jean Paul Cottret (FRA), Peugeot 2008 DKR, +4m48s.

3. Nasser Al-Attiyah/Matthieu Baumel (QAT/FRA), MINI ALL4 RACING, +11m09s.

4. Leeroy Poulter/Robert Howie (ZAF), Toyota Hilux, +12m31s.

5. Carlos Sainz/Lucas Cruz (SPA), Peugeot 2008 DKR, +13m04s.

6. Giniel de Villiers/Dirk von Zitzewitz (ZAF/GER), Toyota Hilux, +13m19s.

7. Mikko Hirvonen/Michael Perin (FIN/FRA), MINI ALL4 RACING, +15m42s.

8. Cyril Despres/David Castera (FRA), Peugeot 2008 DKR, +16m04s.

9. Bernhard Ten Brinke/Tom Colsoul (NLD/BEL), Toyota Hilux, +19m25s.

10.Vladimir Vasiliev/Konstantin Zhiltsov (RUS), Toyota Hilux, +20m08s.

 

MC:

 

1. Paulo Goncalves(PRT), Honda CRF450 Rally, 10t35m17s.

2. Kevin Bernavides (ARG), Honda CRF450 Rally, +2m17s.

3. Joan Barreda Bort (ESP), Honda CRF450 Rally, +3m03s.

4. Stefan Svitko (SVK), KTM 450 Rally Replica, +5m22s.

5. Ruben Faria (POR), Husqvarna 450 RR, +5m24s.

6. Matthias Walkner (AUT), KTM 450 Rally Replica, +7m08s.

7. Toby Price (AUS), KTM 450, +7m56s.

8. Pablo Quintanilla (CHL), Husqvarna 450 RR, +8m22s.

9. Antoine Meo (FRA), KTM 450 Rally Replica, +10m55s.

10.Alain Duclos (FRA), Sherco TVS RTR 455, +11m11s.


Paulo Goncalves overholder hastighedsgrænserne og fører nu Dakar på sin Honda.

 

Joan Barreda har mistet føringen to gange, fordi han ikke overholder fartgrænserne i de små landsbyer.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt