- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Carlos Sainz lagde stærkt ud og kom i mål på prologen blot 3 sekunder efter den vindende Toyota. resultatet skal ses i lyset af, at den spansk kørte Peugeot mistede motorhjelmen undervejs, da den passerede et vandhul som det på billedet. Det tog lidt tid inden motorhjelmen var helt væk og Sainz på ny havde frit udsyn.


2016 Dakar: Tålmodighed og en smule kaos


Af Søren Clauding – 3. januar 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Når man er kørt ud på den første hastighedsprøve i et Dakar, er rallyet i gang, adrenalinet er bragt i kog og så er man parat til 15 dages hæsblæsende raid gennem uvejsomt, krævende terræn. Derfor er det noget af en nedtur, når den første regulære hastighedsprøve aflyses.

 

Det er ikke desto mindre tilfældet i årets Dakar. Lørdag eftermiddag, argentinsk tid, kørtes den første såkaldte prolog på bare 11 kilometer. Og da man søndag morgen skulle køre de 227 hhv. 258 km (MC hhv. biler) fra Rosario til Villa Carlos Paz, plus 400 kilometer transportetape, var der udbrudt et voldsomt uvejr, som efter nogen overvejelser og venten tvang arrangørerne til at aflyse dagens hastighedsetape.

 

Tålmodighed er en dyd, og den fik deltagerne rigelig brug for. Nu håber alle på, at mandagen bliver bedre og man for alvor kan komme i gang med at køre rally.

 

Ulykke stoppede prologen

Også under prologen gik ikke alting som det skulle. Da den kinesisk besatte MINI med startnummer 360 på siden var nået 6,6 kilometer ud på prologen, kørte den af sporet, ramte et antal tilskuere, hvoraf fire blev bragt på hospitalet. Den aktuelle tilstand er kritisk for to af tilskuerne, mens de to andre, en far og hans 10-årige søn, er i bedring.

 

Den slags begivenheder understreger, at man også som tilskuer skal være meget påpasselig, når man er ude at se på rally. Det gælder i Sydamerika som alle andre steder på kloden. Men, som den kvindelige svenske deltager, Annie Seel påpeger: En prolog er ligeså meget et publikumsshow, og den skal køres med stor forsigtighed. Det er ikke på de første 11 kilometer et Dakar vindes.

 

Prologen blev derefter standset og aflyst for resten af deltagernes vedkommende, dvs. de biler, der endnu ikke havde fået en tid og alle lastbilerne.

 

11 kilometer er meget lidt at konkludere noget som helst ud fra, ikke mindst med Annie Seels ord i tankerne. Vi vil derfor nøjes med, at offentliggøre resultatet af prologen, som alt andet lige også genspejler den aktuelle stilling.


Vandsprøjtet skjuler sidste års Dakar-2'er, Giniel de Villiers i Toyota Hilux.

Sidste års vinder, Nasser Al-Attiyah, var bedste MINI på prologen.


Dakar 2016, stillingen efter 3. januar:


Biler:

1. Bernhard Ten Brinke/Tom Colsoul (NLD/BEL), Toyoya, 6m08s.

2. Carlos Sainz/Lucas Cruz (SPA), Peugeot, +3 s.

3. Xavier Pons/Ricardo Torlaschi (ARG), Ford Ranger, +4s.

4. Nasser Al-Attiyah/Matthieu Baumel (QAT/FRA), MINI, +5s.

5. Marek Dabrowski/Jacek Czachor (POL), Toyota, +5s.

6. Nani Roma/Alex Bravo (ESP), MINI, +7s.

7. Mikko Hirvonen/Michael Perin (FIN/FRA), MINI, +7s.

8. Giniel de Villiers/Dirk von Zitzewitz (ZAF/GER), Toyota, +9s.

9. Stéphane Peterhansel/Jean Paul Cottret (FRA), Peugeot, +9s.

10. Sebastien Loeb/Daniel Elena (FRA/MCO), Peugeot, +9s.

11. Cyril Despres/David Castera (FRA), Peugeot, +9s.

 

MC:

1. Joan Barreda (ESP), Honda, 6m27s.

2. Ruben Faria (POR), Husqvarna, +3s.

3. Helder Rodriguez (POR), Yamaha, +3s.

4. Adrian van Beveren (FRA), Yamaha, +4s.

5. Michael Metge (FRA), Honda, +8s.

6. Kevin Benavides (ARG), Honda, +8s.

7. Gerard Farres Guell (ESP), KTM, +9s.

8. Pablo Quintanilla (CHL), Husqvarna, +10s.

9. Stefan Svitko (SVK), KTM, +11s.

10. Jordi Viladoms (ESP), KTM, +13s.


Joan Barreda Bort fører MC-kategorien på sin Honda.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt