Mandag d. 6. marts bekendtgjorde PSA og GM i
forening, at de to bilgiganter havde indgået aftale
om, at Opel (og Vauxhall) hurtigst muligt vil blive
købt af PSA. Det er en handel med perspektiver,
noget som alle inkarnerede Peugeot, Citroën, DS og
ikke mindst Opel entusiaster har god grund til at
glæde sig over.
Lygterne på denne DS7 Crossback blinkede
forventningsfuldt efter offentliggørelsen af
købsaftalen. Videoen ER uden lyd, iøvrigt optaget på
DS standen på Genève Motor Show.
Tesla Model X P90D
- kommentar og perspektiver
Set i klima, miljø og politisk sammenhæng
Ups, det var en stor mundfuld. Lad os gøre det kort:
El-drift er godt, fordi el-drift kan baseres på
bæredygtig energiproduktion – eller
energiforvandling, skulle man måske kalde det – og
ikke på brugen af de begrænsede energiressourcer,
der er lagret i fossile brændstoffer som olie, koks
og kul. Så og men...
Et stort skisma for ejere af større biler med
terrængående egenskaber er (eller burde i hvert fald
være), at deres store terrænbil forurener den natur,
den er i stand til at køre i. I en firehjulstrukken
Toyota RAV4 Hybrid kan køre semi-offroad med
temmelig god samvittighed.
Bemærk overskriften: Peugeot 5008 SUV.
Peugeot gjorde nemlig og både med rette og fuldt
forståeligt meget ud af, at præsentere den nye 5008
som en SUV. Hvis ikke man vidste bedre, ville man
let kunne bygge sin opfattelse af den store
velkørende rejsebil på den hidtidige 5008. Men der
er en verden til forskel. Ja, en tur rundt i verden
til forskel i hver en afkrog.
Med den nye Peugeot 5008 sætter den franske
bilfabrik dagsorden for 7-sædede mellemklasse SUV’er.
Det er ikke uden betydning, for SUV’er udgør 25
procent af personbilssalget i Europa og hos Peugeot
har man også en forventning til, at en rummelig og
alsidig SUV som 5008 vil overtage en stor del af de
kunder, der hidtil har anskaffet en stor traditionel
personbil.
Tendenserne i bilverdenen har det med at folde sig
ud til åben skue på de store motorshows som det i
Genève. Men i år: Man skal lede længe efter
tendenser og selv efter grundig søgen er det
vanskeligt, at se den røde tråd. I år er den ligeså
åbenlys indlysende som den er svær at se.
Tesla Model X er en gigant i trafikken, den er
opsigtsvækkende, utrahurtig og helt igennem
amerikansk. Og så er den også helt igennem
elektrisk. Om det sidste så tager lidt af brodden af
begrebet ”amerikansk” i disse tider, med en
alternativ tilgang til spørgsmålet om klimapolitik
hos det nye amerikanske styre, må tiden vise.
Da Opel introducerede den første Opel Mokka i 2013,
var der dømt succes. I en sådan grad, viste det sig,
at kapaciteten ikke var tilstrækkelig på den fabrik
Opel havde udset til at forestå produktionen af den
nye kompakte crossover. Nu har man udbygget
produktionen med en ny fabrik og derfor kan man nu
roligt sætte X ved den nye Mokka, hvis man hører til
de mange, der er faldet for den fine bil.
Da Suzuki afviklede de første internationale
testkørsler af den europæiske udgave af den unikke
mini-SUV, Suzuki Ignis, lovede den danske importør,
at man ville være skarp på prisen. Med en
indstigningspris på blot 128.000 kroner for den
velkørende fleksible lille bil, lever man op til sit
løfte.
Volvo V40 er et designmæssigt mesterstykke. Visuelt
gør den indtryk og det bliver bestemt ikke ikke
ringere af det seneste facelift, som bl.a.
inkluderer de særlige Thors hammer forlygter, som
man også kender fra XC90 samt S og V90. Med 190
hestekræfter i maskinrummet og en fabelagtig
acceleration bliver bilen helt sportslig.
KIA har en vision: Man vil vokse, man vil være
blandt de førende, man vil være kendt for kvalitet
og hightech i moderne design. Man vil være
avanceret. Derfor ordlegen i overskriften, bundet op
på navnene på to af udstyrsvarianterne – for det går
egentlig ret godt for KIA. Det er den prøvekørte KIA
Optima SW er glimrende udtryk for.