- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Fjeldtur med omtanke


Af Søren Clauding – februar 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Varme vintre, faldende oliepriser og generelt mere brændstoføkonomiske biler har blæst nyt liv i vinter-bilferierne. Men det er længe siden, at man på få timer ville kunne få en sne oplevelse hos vores nordiske naboer. I denne vinter vil man typisk skulle 6-800 kilometer nord for Øresundsbroen eller et stykke ind i Norge efter ankomsten til Oslo før vinterlandskabet ser ud som man drømmer om – hvis man altså er til fritidsaktiviteter i sneen.

 

Men det går endda. Vi har gennemført en intensiv prøvekørsel af den nye BMW X1 med firehjulstræk og 190 hestes dieselmotor. Men netop for at ramme sneen, og over nogle dage at få en grundigere forståelse for bilens egenskaber, krævedes der en forudgående temmelig lang køretur.

 

Det inspirerede til, ud over at fortælle om bilen i en separat artikel, lige at liste nogle af de ting op, som man skal huske, når man måtte planlægge måske også en spontan tur til den hvide midtskandinaviske drømmeverden. Det er det, disse linjer handler om.

 

Og så skal det indledningsvis tilføjes, at en BMW X1 er en drømmebil til en sådan tur. Men man kan sagtens klare sig med en almindelig personbil med træk på to hjul og væsentlig færre hestekræfter.

 

Gode og nye vinterdæk

Mest afgørende er det, at bilen udrustet med ordentlige lamelvinterdæk. Dækkene ikke skal være særlig slidte, men de skal også helst højest have et par år eller tre på bagen. Det skyldes, at gummiets blødhed er afgørende for godt vejgreb når det bliver koldt og dækkene bliver mere faste og stive med årene. Koldt kan det let gå hen at blive. 15-20 minusgrader er intet særsyn i det norske og svenske vinterlandskab i de attraktive fjeldområder i Jämtland og over imod Trondheim sådan cirka midtvejs oppe i Sverige og Norge.

 

Jo koldere temperaturer, jo hårdere bliver gummiet og jo dårligere vejgreb får man ud af det. I både Sverige og Norge saltes vejene ikke. I områder med permanent sne vinteren igennem fjerner store sneskrabere overflade sneen og siden gruses der på de større landeveje, men u-grusede veje er intet særsyn. Det klarer de moderne vinterdæk imidlertid udmærket og i kombination med moderne elektronik, antispind-systemer, ESC, ABS-bremser m.m. er man godt hjulpet.

 

Pigdæk og den gamle skrøne

Nordmænd og svenskere vil typisk have pigdæk på deres biler. Det er klart en fordel på is og tæt fastkørt sne og derfor vil man opleve at de – også i kombination med deres større rutine – vil kunne køre hurtigere. Men forskellen er ikke stor og kommer man fra Danmark, er der ingen som helst grund til at investere i eller køre på pigdæk. Tværtimod er pigdæk typisk dårligere på tør eller våd asfalt end almindelige vinterdæk.

 

Og så skal skrønen om, at det er en fordel at køre på smalle dæk i sne, manes i jorden. Det gælder alene i dyb sne og med meget lange pigge – som man bruger det i rallyes. På normale veje har man størst glæde af de dækstørrelser, der passer til bilen, og præcis som under alle andre kørselsforhold vil dæk med bredere trædeflade give bedre vejrgreb. Lavprofildæk er dog sjældent at foretrække, fordi den ringere affjedring i dæksiderne gør det vanskelige for dækkene at få tilstrækkelig godt fat i det blødere underlag.

 

Udstyr i bilen

Helt grundliggende skal man huske at medbringe en kraftig spade – eller to, hvis man er flere undervejs – til at grave bilen fri, hvis man trods forsigtighed kører fast i en snedrive. Husk at slå ESC’en og traction control/antispind fra, for er vejgrebet dårligt, vil hjulene ikke dreje rundt. Medbring gode gummimåtter, som opsamler smeltevand fra vinterstøvlerne og skåner bilens tæpper – de kan også i en snæver vending bruges til at lægge under begge (eller på firehjulstrækkere alle fire) trækkende hjul, hvis man er kørt fast.

 

Minusset ved en bils differentiale er nemlig, at motorkræfterne føres over på det eller de hjul, der har dårligst vejgreb. Det mærker man nævneværdigt ikke ved normal kørsel på tør asfalt, men i sne og på glat overflade er tingene anderledes. I yderste instans kan man risikere, at hjulene med dårligt vejgreb står og spinder rundt, mens det eller de hjul med bedst greb står bomstille. Gummimåtterne kan hjælpe til at give hjulene ens vejgreb, så man kan komme fri.

 

I kabinen er tæpper eller soveposer standardudrustning, for kører man galt, bliver der meget hurtigt meget koldt. Medbring også for proviant, myslibars og drikkevarer.

 

Dansk diesel fryser tidligere

Kører man diesel og er det rigtig koldt (temperaturer under 10-15 minusgrader) undervejs, så tank op, når kulden sætter ind. I både Sverige og Norge tilsættes additiver, som sikrer at dieselolien ikke fryser. Det gør man ikke i nær samme grad i Danmark og jo mere af den frostsikrede dieselolie, der er i tanken, jo lavere temperaturer kan brændstoffet klare. Benzin er intet problem, blot man husker at tilsætte frostvæske. Tag også ekstra sprinklervæske med, hvis der skal køres om natten, så er man sikret klart udsyn, også når tankstationerne om natten – og det gælder de fleste – er forvandlet til automatstationer.



Navigatorer er uvurderlige til at lede den rette vej. Men et godt kort er heller ikke af vejen, hvis navigatoren går ned.

 

Det er aldrig sjovt at påkøre et dyr. Men at påkøre en elg kan give meget store problemer, ikke bare for elgen. Buler i bilen kan rettes op, men ofte knuses forruden og derfor er det ingen dårlig idé at have skibrillerne, de godt isolerede handsker og uldhuen indenfor rækkevidde, så man kan fortsætte kørslen indtil reparationen kan finde sted.

 

Sidst men ikke mindst: En nødhjælpskasse er standardudrustning i enhver bil. Tjek, at indholdet er opdateret og der er, hvad der skal være.

 

Rigtig God tur!


 


SOS Nødkald

PS! Ekstraudstyr i en bil som den prøvekørte BMW X1 er SOS Nødkald. Det er installeret i bilen med eget SIM-kort og kan manuelt anvendes til via en SOS-knap at ringe til alarmcentralen i en ulykke-situation. Hvis føreren er bevidstløs eller airbags er udløst ringer bilen automatisk selv op til alarmcentralen med informationer om GPS-koordinater. Den automatiske del af systemet er dog endnu ikke i funktion i Danmark. Det fungerer imidlertid i de nordiske nabolande – men kræver naturligvis, at der er mobildækning dér, hvor ulykken finder sted.


Vinterdæk af lameltypen - det er i princippet alle moderne vinterdæk - er et krav, hvis man begiver sig ud i det nordiske vintervejr.

 

Tæpper, nødhjælpskasser, spade, træktov, myslibars og termodækning til ruderne klæder en godt på til turen i hårde kuldegrader. Og koldt bliver det let, hvad on-board termometeret i BMW X1'eren vidner om.

 

Gummimåtter er gode, både til at fange smeltevand i kabinen og til at sikre vejgreb, når man kører fast.

 

De store snerydningsmaskiner sikrer fremkommeligheden, men det er ikke lige præcis jævn asfalt, de efterlader sig.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt