- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Foto: Peter Therkildsen.               Klik på billederne og se dem større


Scandlines hybrid +

Toyota Prius hybrid +

NH Collection Friedrichstrasse:

 

Berlin tur i miljøets tegn


Af Søren Clauding – august 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Da Berlin tilbage i maj måned for anden gang lagde asfalt til en afdeling af det nye innovative Formel E mesterskab for elektriske Formel racerbiler (læs mere om Formel E hér >>>) og Scandlines stort set samtidig tog den yderst avancerede hybridfærge, meget a-pro-pos opkaldt efter den tyske hovedstad, i brug, opstod ideen, at opleve den unikke tyske storby med den bemærkelsesværdige historie på miljøets præmisser. Ikke mindst fordi netop Berlin er et af danskernes allermest populære storby rejsemål.

 

Til transporten valgte vi den helt nye Toyota Prius hybridbil, også netop lanceret, et køretøj, som længe havde stået på listen over ”must try” på en tysk autobahn ved topfart, simpelthen fordi motorvejs kørsel ikke præcis er det, en Prius er skabt til.

 

Det viste sig derpå hurtigt, at udover at yde sit bidrag til en forståelse af, at motorsport hverken behøver være larmende eller forurenende ved at lægges prominent asfalt på Karl Marx Allee, vis-a-vis Alexanderplatz, til ePrix’et, er Berlin langt fremme i skoene hvad angår en miljørigtig tilgang ikke mindst til moderne transport.

 

Miljøgodkendelse kræves i bymidten

For overhovedet at få adgang til bilkørsel i bymidten skal personbiler – som i en række tyske storbyer – være miljøgodkendt og udrustet med en såkaldt Umweltplakette. Det er en certificering, der kan købes utallige steder hos TÜV og Dekra – eller på nettet, hvis man er i god tid.

 

Ankommer man til Berlin i weekenden, kan den på forhånd, til overpris godt nok (125 kroner for medlemmer, ellers 150 kroner versus 6 Euro lokalt), også købes hos bl.a. FDM. Hvis bilen er lavt forurenende nok – og det er de fleste moderne biler – er det tilstrækkeligt til at få kørselstilladelse.

 

NH Collection Friedrichstrasse

Og i byen er der rige muligheder for at opføre sig miljørigtigt. Det offentlige transportsystem er kraftigt udbygget og fungerer med forbilledlig tysk præcision. Vi valgte at overnatte på det diskrete, men luksuøse og trods det betalbare topmoderne NH Collection hotel, klods op og ned ad den berømte Friedrichstrasse Station.

 

Friedrichstrasse Station udgjorde t trafikalt knudepunkt siden etableringen i 1880’erne og var den station, som over en årrække under den kolde krig, beliggende i Østberlin, var grænsestation mellem Øst- og Vest. Også i dag er den et trafikalt knudepunkt, få hundrede meter fra Brandeburger Tor og direkte på den moderne indkøbsgade i hjertet af Berlin.

 

Miljørigtig bytransport

Foruden den øjeblikkelige adgang til transportsystemet disponerede NH Collection hotellet over en rummelig parkeringskælder og dér kan man jo så passende efterlade bilen, alt imens man udforsker storbyen på Segway, elektrisk cykel eller for den sags skyld i en TukTuk – en slags golf-vogns motorcykel, som også drives vha. elektricitet.

 

Det hele kan lejes, typisk for en dag af gangen og er et udmærket supplement til et Berlin Welcome Card, som inkluderer det offentlige transportsystem, der i vidt omfang kører på elektricitet.

 

Toyota Prius på autobahn

Turen til Berlin blev som nævnt gennemført bag rattet af den helt nye Toyota Prius, hybridbilernes ukronede konge med over 3,5 millioner solgte biler på globalt plan siden introduktionen for cirka 19 år siden. Den seneste generation er netop kommet på markedet og det var en interessant oplevelse, at kunne køre med 170-180 km/t og alligevel tilbagelægge 13 kilometer pr. liter BENZIN.

 

Med 130 km/t kørte man 17-18 km/l og det officielle forbrugstal, som inkluderer landevejskørsel ved lavere fart samt bykørsel, som Prius’en er rigtig god til, er 30,3 km/l med de hjul, den prøvekørte H3 model var udstyret med. Toyota Prius udmærker sig i bytrafikken ved næsten el-bilsagtig støjsvag kørsel, simpelthen fordi den ofte alene drives af elektricitet. Eksempelvis starter den på elektricitet, fuldstændig lydløst og yderst komfortabelt og ved konstant fart blander benzinmotoren sig sjældent i driften.

 

Scandlines hybridfærger

Det er præcis den samme oplevelse man får, når man begiver sig om bord på den helt nye og yderst avancerede hybridfærge fra Scandlines, som anvendes på den logiske rute, hvis man kommer fra Sjælland og vil besøge Berlin, fra Gedser til Rostock. Vi benyttede hybridfærgen fra Rostock til Gedser og havde forinden fået en aktuel sammenligningsmulighed fra turen mellem Gedser og Rostock på den sidste af de konventionelle færger, i drift på den rute. Færgen er opkaldt efter den danske kronprins, og blev bygget i 1980. Den ryster, vibrerer og larmer, når den giver sig ud på den 1 time og 45 minutter lange tur over Østersøen. Det fuldstændig modsatte gælder hybridfærgen ”Berlin”.

 

Den nye hybridfærge sejler ud og ind ad havnen vha. af en 4500 kW (svarer til cirka 6000 hestekræfter) stærk elektromotor. Motoren er på det nærmeste vibrationsfri, den støjer minimalt og når færgen er ude af havnen bidrager den til at supportere de tre konventionelle, men yderst moderne common-rail turbodiesel motorer på hver 4500 kW, så brændstofforbruget reduceres med omkring en tredjedel – hvilket svarer til 1500-2000 liter dieselolie på en overfart.

 

Samlet ansvar forbedrer miljøet

Set i miljøets tegn, er Berliner-turen blevet langt mere rigtig end for blot få år siden. Det ultimative er naturligvis, at kunne gennemføre den alene vha. elektricitet som drivmiddel, og selvom den option ikke er lige om hjørnet, arbejder Scandlines også med el-færger som en fremtidig mulighed, præcis som bilfabrikker som Toyota gør det på bilområdet. Og præcis som såvel de offentlige myndigheder og de lokale ansvarlige erhvervsvirksomheder, vi mødte i Berlin, også gør det. Det giver en vis optimistisk følelse i en tid, hvor Jordkloden er udsat for stadig større belastning i mere end én forstand.

 

Læs mere om Berlin hér >>>

 

Læs mere om Scandlines hybridfærgerne hér >>>


Hybrid på hybrid:

Klik på billedet og kør med "on-board" i den helt nye Toyota Prius hybridbil om bord på den helt nye Scandlines hybridfærge, Berlin. Videoen kan ses i Fuld HD.


Toyota Prius er med sin højtydende hybridmotor det oplagte valg til en miljø-venlig biltur.

 

E-Mobility konceptet mødes flere steder på NH Collection hotellet, ikke mindst i parkeringskælderen hvor på billedet en elektrisk TukTuk er flankeret af et par Segways.

 

NH Collection hotellet lige ved Friedrichstrasse Station er ikke bare placeret i et historisk trafikalt knudepunkt men byder også på usædvanlige og miljørigtige sightseeing løsninger til gæsterne.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt