- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Foto: Peter Therkildsen.                     Klik på billederne og se dem større


Scandlines milliardsatsning:

Hybridfærger over Østersøen


Af Søren Clauding – august 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uanset man tager færgen mellem Rødby og Puttgarden eller mellem Gedser og Rostock nyder man godt af rederiet Scandlines storsatsning på hybridfærger. Begge steder er konceptet det samme, elektromotorer supplerer konventionelle dieselmotorer og strømmen får man fra gigantiske batterier, der oplades af overskydende kraft fra dieselmotorerne. I princippet samme system, som anvendes i Toyotas fuld-hybridbiler og også i den helt nye Toyota Prius, vi benyttede til at prøvesejle den nyeste af Scandlines-færgerne.

 

Den nyeste teknologi findes nemlig aktuelt i hybridfærgen, der sejler mellem Gedser og Rostock. Vi sejlede med den konventionelt drevne ”Kronprins Frederik” fra Gedser til Rostock og retur med hybridfærgen ”Berlin”.

 

24.000 hestekræfter

Den nye hybridfærge sejler ud og ind ad havnene vha. af en 4500 kW (svarer til cirka 6000 hestekræfter) stærk elektromotor. Motoren er på det nærmeste vibrationsfri, den støjer minimalt og når færgen er ude af havnen bidrager den til at supportere de tre konventionelle, men yderst moderne og høj effektive common-rail turbodiesel motorer på hver 4500 kW, så brændstofforbruget reduceres med omkring en tredjedel – hvilket svarer til 1500-2000 liter dieselolie på en overfart.

 

Ved samme lejlighed transporterer den 170 meter lange hybridfærge, som sidst på året får assistance af søsterfærgen ”Copenhagen”, 460 personbiler fordelt på to vogndæk – det er en kapacitet på mere end det dobbelte af ”Kronprins Frederik”, der kunne håndtere 210 personbiler ialt. Det giver en samlet besparelse på omkring 65 procent af brændstofforbruget pr. transporterede bil ved fuld belægning.

 

Kæmpe-katalysator

Samtidig har man etableret et effektivt rensningsanlæg, en slags kæmpekatalysator, der fjerner det forurenende indhold fra forbrændingsmotorernes udstødning. Systemet er så effektivt, at eksempelvis svovlindholdet reduceres til tæt ved 0,1 procent, altså stort set ingenting.

 

Interessant er det også, at fordi en dieselmotor til færgedrift leverer sit maksimale drejningsmoment i det højeste omdrejningsområde – fordi den ikke har brug for den smidighed, som en tilsvarende dieselmotor skal levere til personbilstransport, og man ikke har brug for at sejle ved topfart hele turen, anvendes det ”overskydende moment” til opladning af batterierne, der siden leverer energien tilbage via elektromotoren.



Overskudskræfter oplader batteriet

Dieselmotorerne roterer ved stort set højeste omdrejningstal, størstedelen af kræfterne anvendes til at drive færgen med en hastighed på omkring 22,5 knob (omkring 40 km/t) og resten af kræfterne driver en generator, som producerer strøm til færgens elektromotor via et batteri på 1500 kWh – plus naturligvis til det øvrige energiforbrug på en færge, som foruden transporten også skal byde på en behagelig overfart for passagererne.

 

Scandlines har selv stået for udviklingen af de nye hybridfærger, og har investeret omkring 1 milliard kroner i projektet.

 

I øvrigt er det en herlig oplevelse, at køre om bord på hybridfærgen. 15 minutter efter at den har lagt til kaj er den på vej ud af havnen igen. Dvs. 460 personbiler (eller noget færre lastbiler – nederste vogndæk rummer 48 af slagsen) fra borde og tilsvarende om bord igen på under 15 minutter. Det kan kun lade sig gøre fordi til- og frakørselsforholdene på det nærmeste minder om en tysk autobahn med fire spor (se on-board, i Prius’en altså, videoen her på siden).


"Berlin's" søsterskib, Copenhagen (tv) sættes i drift efter planen sidst på året. Foto: Lars Jordt.

Læs mere om Berlin hér >>>

 

Læs Berlintur i miljøets tegn hér >>>


Hybrid på hybrid:

Klik på billedet og kør med "on-board" i den helt nye Toyota Prius hybridbil om bord på den helt nye Scandlines hybridfærge, Berlin. Videoen kan ses i Fuld HD.


Kapitän Jörg Elmer er ikke bare øverst ansvarlig for hybridfærgen "Berlin" men også yderst passioneret og entusiastisk, når det gælder om at skåne miljøet i kraft af den avancerede hybridteknik, som er baseret på samme principper som f.eks. Toyotas Fuld Hybrid teknik, som anvendes i Toyota Prius.

Hybrid på hybrid: Toyota Prius er ligeså lydsvag i  opstart som hybridfærgen i sin. Begge dele foregår ved hjælp af elkraft alene.

 

"Berlin" er ikke bare en yderst avanceret miljøskånenden hybridfærge men også et stykke designkunst, hvad man møder overalt på den 170 meter lange høj-effektive Scandlines færge.

 

Maskinrummet på Berlin vidner om den avancerede teknik men også den ordentlighed, som er nødvendig i en moderne hybridfærge. Foto: Claus Lillevang.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt