- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En af de mest autentiske strækninger af Route 66 findes vest for byen Flagstaff. Det er især også den den af den legendariske landevej, der har tjent som inspiration for Disney-film folkene, da man producerede BILER filmene.


 

Route 66: Verdens længste ”levende museum”


Af Søren Clauding – august 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Læs også:

 

Route 66: En tur af den berømte hovedvej >>>

 

Route 66: Must see på The Mother Road >>>


Route 66 – eller ”Raut” 66, som en rigtig amerikaner siger det – har i de senere år i den grad trængt sig på i bevidstheden hos rejse interesserede i og udenfor USA. 250.000 turister besøger hvert år Route 66 – det siger noget om niveauet.

 

Route 66 er den landevej, der blev etableret tilbage i 1926, som forbandt Chicago med Los Angeles. Den blev skabt som historiens første næsten uendeligt lange hovedvej. I nabolaget af 3900 kilometer var den lang, sådan lidt afhængig af forløbet, for det blev selvfølgelig ændret over tiden.

 

Uoverskueligheden lagde kimen

Route 66 blev skabt som den første direkte forbindelse mellem den vestligst beliggende østlige amerikanske storby, Chicago. Tidligere var det, at bevæge sig mod vest, en næsten uoverskuelig udfordring. Med Route 66 blev det muligt, fordi vejen blev skiltet og navigationen dermed var til at håndtere og fordi der langs vejen opstod de ankerpunkter, som var nødvendige for den vejfarende.

 

3900 kilometer er selv den dag i dag temmelig langt. Vi ved det, for i sommer kørte vi i princippet hele Route 66 – plus, i øvrigt turen fra New York over Washington DC til Chicago og i den anden ende fra Los Angeles af Highway One til San Francisco. 7000 kilometer blev det til i alt, for der var også lige en afstikker i Las Vegas.

 

Vi kørte imidlertid i en moderne bil, boede på moderne moteller – sådan da, men de kunne slæbe an – men fremfor alt snød vi og kørte dele af turen på de moderne motorveje, som dog i det store følger det samme forløb, så landskabsoplevelsen i hvert fald blev den samme. I øvrigt kan man slet ikke køre hele Route 66, for 20 procent af den eksisterer ikke længere.

 

Vejens univers

Route 66 udviklede sit eget univers. Langs hovedvejen, som alene var tosporet og ofte ikke asfalteret, opstod der små samfund, små byer, hvis eksistens var baseret på de vejfarende. Der var moteller, restauranter, tankstationer, værksteder, alt hvad der er en nødvendighed for at kunne køre så lang en tur, i datidens tempo, med datidens biler. Det var lettere end at tage turen med hestevogn, og derigennem fik Route 66 sin første berettigelse.

 

Berettigelsen eskalerede voldsomt i de følgende år, som alting havde det med at gøre i USA. Lokalsamfundene langs hovedvejen trivedes, der blev skabt historie, hvor de rejsende kom frem. Og Route 66 fik sin egen plads i historien, både som trafikåre og som forbillede for andre hovedveje på kryds og tværs af USA og for den sags skyld resten af verden.

 

Nedlagt af Interstate vejnettet

Men Route 66 blev overhalet af udviklingen. I bogstavelig forstand, for i 1956 blev det første spadestik taget og etableringen af det nye Interstate Highway net igangsat – et motorvejsnet som det tyske autobahn-net, men endnu større, længere og ikke mindst bredere.

 

I slutningen af 1960erne var den vigtigste etape af turen fra Chicago til Los Angeles færdigbygget, Interstate-40 fra Oklahoma til tæt ved Los Angeles. I kombination med I-55 og I-44 var Route 66 nu blevet helt erstattet af motorvejssystemet og i 1985 forsvandt ”The Mother Road”, som vejen også kaldes, ud af det amerikanske motorvejssystem.


Mange steder løber den nye Interstate motorvej side om side med den gamle Route 66.


Route 66 genopstod

Dermed forsvandt også de fleste af de lokalsamfund, som var afhængige af hovedvejstrafikken, men heldigvis ikke dem alle. Bevidstheden om hovedvejens historiske betydning skabte kimen til en genrejsning af den 3900 kilometer lange museumsvej og i 1990’erne begyndte stærke kræfter for alvor at genetablere Route 66 på landkortet.

 

Allerede i 1990 erklærede staten Missouri Route 66 som ”State Historic Route” og store dele af vejen i staterne Arizona, New Mexico og Illinois har i dag status som ”National Scenic Byway – Historic Route 66”.



Disney hjalp til

Og opmærksomheden omkring dette enestående stykke amerikansk historie blev yderligere forstærket af Disney filmene CARS og CARS 2 – eller BILER og BILER 2, som de hedder på dansk, hvor Route 66 blev udødeliggjort i selv de alleryngstes bevidsthed.

 

Asfalten i sig selv, er jo ikke særlig interessant, ligesom stenene i en borgruin heller ikke i sig selv er det. Men historien, den samfundsmæssige betydning, den landskabsmæssige oplevelse og de lokalsamfund, som der er holdt liv i og stadig trives en lille smule, den ånd, som holdt fast i The Motherroad’s eksistens, den er interessant, den gør Route 66 til et levende museum.


Disney's BILER film har medvirket til at øge interessen for Route 66. I Disneyland California Adventure Park har man opbygget Radioatorspring, eller Kølerkildekøbing, som den hedder i den danske udgave.

Læs mere om Disneyland "Cars Land" hér >>>

 

På denne mole i badebyen Santa Monica, der fører ud i Stillehavet, slutter Route 66.

 

Route 66 i Motorradioen - del 1

 

Route 66 i Motorradioen - del 2

 

Route 66 i Motorradioen - del 3

 

Route 66 i Motorradioen - del 4

 

Route 66 i Motorradioen - del 5

 

Route 66 i Motorradioen - del 6


I byen Dwight et par hundrede kilometer syd for Chicago finder man den tankstation, der længst har serviceret de vejfarende på Route 66. Den lukkede i 1999.

 

 Route 66 begynder i Chicago.

 

Route 66 strækker sig fra Chicago i øst til Los Angeles i vest. Undervejs passerer man St. Louis, Oklahoma City, Albuquergue og Flagstaff. I Petrifired Forest - den forstenede skov, er vejen helt nedlagt, men markeret af en række telefonpæle.

 

Lokalsamfundene lukkede ned i takt med at trafikken forsvandt fra Route 66.

 

I den lille bitte by Seligman i Arizona, vest for byen Flagstaff, kan man være heldig at høre Angel og hans kvartet. Angel er 87 år og har boet i Seligman hele sit liv.

 

På Route 66 kommen man ikke uden om Cadillac Ranch vest for Amarillo.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt