- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nytårsbudskab 2011/2012: Vær ærlig om betalingsringen


Tekst: Søren Clauding – december 2011


Transskript af indslag i Motorradioen uge 52 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Normalt fokuserer jeg i Motorprogrammet direkte på motorverdenen, men med et år bag os, hvor et kardinalpunkt for den nye regering er indførelsen af en såkaldt betalingsring omkring København og hvor der også er blevet ytret noget tilsvarende omkring Århus er det vel på sin plads, at jeg kommer med min uforgribelige mening om det spørgsmål. Det har jo direkte noget med biler at gøre.

 

Jeg er grundliggende helt enig i, at der er mange biler i byerne. Men jeg er ikke helt enig i at der er for mange. Hvor mange er for mange? Dem, der ikke selv kører bil, vil nok mene noget andet end dem, der kører bil. Sidstnævnte gruppe er selvregulerende. Når man som bilist synes, at det er bedre at transportere sig i byerne på anden måde og begynder at handle derefter, har man taget stilling til at der er for mange.

 

Måske

- eller også er der andre grunde til, at man fravælger bilen.

 

Det er nemlig sådan, at vi mennesker er individer. Vi har forskellige opfattelser af hvad der er rigtigt for os, og som hovedregel i Danmark ønsker vi mindst mulig regulering af vores personlige frihed. Vi er parate til at gå meget langt for at undgå den regulering og vi er parate til at betale for den.

 

Da en betalingsring ikke forhindrer den fri bevægelighed, men blot gør den dyrere, vil ringen næppe have nævneværdig indflydelse på trafikmængden i København.

 

En række praktiske forsøg har vist mig, at det grundliggende tager mere end dobbelt så lang tid at transportere mig fra et sted til et andet, på tværs af eller ind til Københavns centrum, med offentlige transportmidler end med bil. Med bilen kommer jeg til at parkere meget tættere på mit mål end den offentlige transport kan bringe mig, jeg har et bagagerum ved hånden, når jeg har købt ind. Og er vi en familie på fire, der tager til byen sammen, er prisen meget lavere i benzinudgift, OG parkeringsudgift i nogle timer – end den samme tur med offentlig transport.

 

Prisen – altså passagen gennem betalingsringen – får med andre ord næppe den helt store betydning.

 

Dermed er argumentet for at etablere betalingsringen væk – med mindre det alene handler om at skrabe flere afgifter i statskassen. Om det i givet fald er en rigtig metode til at lede dansk økonomi, skal dette indslag ikke handle om. Det er politik og det hører ikke rigtig ind i Motorradioens regi.

 

Men der er en helt anden ting, nemlig vi menneskers velvære. Nogle mennesker kan lide at cykle, andre kan lide at gå eller løbe, nogle har det godt med at sidde i en bus eller i et tog, andre foretrækker at sidde i en bil. Nogle mennesker vil gerne bo i byen, andre uden for byen, nogle vil gerne have hus og have, andre trives i lejligheder eller på en bondegård. Vi er da heldigvis forskellige.

 

Derfor løser vi også vores transportbehov forskelligt.

Når man omtaler de offentlige transportmidler som et alternativ til bilkørsel, så er det næppe alene økonomien, der styrer. Det er bestemt også menneskers velvære.

 

Nogle kan lide at køre bil. Nogle kan lide den privatsfære, man befinder sig i, når man kører bil. Nogle trives med at kunne medbringe mere end man kan håndtere i en bus. Nogle gør storindkøb, som ikke kan lade sig gøre, når man køre i bus. Nogle fører private samtaler i bilen, som ikke kan føres i bussen eller i toget. Nogle kan lide at slippe for at lytte til andres private samtaler. Der er forskel på menneskers hygiejne – et emne, som det næsten er forbudt at nævne offentligt, men nu er det sagt.


Omvendt er der andre, for hvem det er vigtigt at slippe for at tage et ansvar for kørslen, og som derfor sætter pris på at lade sig transportere. Der er nogle, for hvem ventetiden på stationen eller stoppestedet er uden betydning. Der er nogle, der føler, at det er samfundsmæssigt og miljømæssigt rigtigt at lade sig transportere kollektivt. Nogle der sætter pris på friheden, at kunne drikke så meget alkohol, at de ikke må køre bil, men alligevel kan blive transporteret. Osv., osv. listen af plusser og minusser er uendelig.

 

Spørgsmålet om betalingsringen har været så meget omtalt i medierne, at jeg kunne frygte at regeringen vil indføre den, alene, fordi de har gjort det til et kardinalpunkt i valgkampen og fordi partierne i "den røde blok" indbyrdes i hvert fald kan blive enige om at indføre dén, og betalingsringen som sådan ikke bliver en del af den uendelig lange liste af brudte valgløfter.

 

Men jeg kunne godt opfordre til, at regeringen i givet fald forholder sig ærligt til argumenterne for betalingsringen. Erfaringerne fra London, Stockholm og Oslo er nemlig ikke overbevisende. Og når først en betalingsring er indført, er den vanskelig at slippe af med igen – ligesom med bilafgifterne.

 

Da de i sin tid blev indført, var det som led i den såkaldte fordelingspolitik. Kort fortalt: De, der havde råd til at købe en bil, skulle betale mere i skat. I dag er registreringsafgifter en så integreret del af statsøkonomien, at den er svær at slippe af med, selvom mange vel efterhånden har erkendt, at den har medført en gammel bilpark, der både er forurenende, ressourceforbrugende og en trafiksikkerhedsrisiko. Samtidig med at der er flere biler indregistreret i Danmark end nogensinde før.

 

Med andre ord: de ultra høje registreringsafgifter afholder ikke danskerne fra at køre bil. De høje brændstofpriser, vi har i dag, gør det heller ikke. Hvorfor tror man så, at en betalingsring vil gøre det? Vi kører når vi vil, vi kører når vi har brug for det og vi kører bil, fordi bilen nu engang er det mest praktiske og bekvemme transportmiddel for temmelig mange danskere. Det er nemlig vores liv, det handler om, og det vil vi gerne håndtere som det er rigtigst for os.

 

Rigtig Godt Nytår!

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt