- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nytårsbudskab 2010/2011:

Miljøbiler og afgiftslovgivningen


Tekst: Søren Clauding – december 2010


Transskript af indslag i Motorradioen uge 52 2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er nytår og så er der ligesom tradition for, at man ytrer sig om dette og hint – men dog helst indenfor noget man ved noget om. Det er der også tradition for her i motorprogrammet – jeg har naturligvis min egen uforgribelige men ikke nødvendigvis uangribelige mening om mange ting, og det der med biler og motor ved jeg et eller andet om. I alle tilfælde ved jeg, at måske virkede klimakonferencen i København for et års tid siden ikke efter hensigten, og så må det jo nødvendigvis være motorbranchens indsats, som har givet os to kolde vintre lige i rap. Hvad skulle det ellers være? Nå, spøg til side. Men et faktum er det, at især bilbranchen har arbejdet målrettet og intensivt på at forbedre bilernes præstationer i miljømæssig sammenhæng. Moderne biler kører meget længere på en liter brændstof og slipper langt mindre CO2 ud i atmosfæren end tilfældet var for blot 4-5 år siden. Dertil kommer anvendelsen af alternative energikilder, hvor det mest omdiskuterede i de sidste par år har været kørsel med elektricitet som drivkraft.

 

Hvad det angår, er udviklingen gået utrolig hurtigt. El-drift er ikke noget nyt, men i dag kan man bygge gode, sikre og velkørende biler, der i princippet fungerer ligesom de biler, der benytter en almindelig forbrændingsmotor. Det kunne man ikke tidligere. Og foruden den mindskede luftforurening, hvis elektriciteten opnås uden merforurening, har man fået en nedsat støjforurening som et slags plus produkt.

 

Problemet er imidlertid stadig, at der ingen garanti er for, at elektriciteten produceres forureningsrigtigt. Lader man sin bil op midt på dagen og strømmen kommer fra kulfyrede elektricitetsværker, kan man jo ikke præcis påstå, at det er forureningsfrit. Lader man bilen op om natten, hvor elektricitetsværkerne alligevel producerer en masse strøm, der bare forsvinder op i den blå luft (man kan nemlig ikke bare sådan lige uden videre nedsætte et elektricitetsværks produktion af elektricitet), ja, men så er der fornuft i tingene.

 

Alligevel har man i Danmark indført en lovgivning, der fritager el-drevne biler for registreringsafgift, med den begrundelse, at det skulle nedsætte forureningen. Og samtidig fastholder man krampagtigt fuld registreringsafgift på de såkaldte plug-in hybridbiler, som netop kan lades op fra stikkontakten om natten, hvor strømmen, uanset hvordan den produceres, alligevel ville forsvinde op i den mørke natteluft. Om dagen kan bilerne så køre på den opladede strøm ved hjælp af bilens el-motor, uden at forurene, som de ville have gjort, hvis de kørte på benzin eller dieselolie. Kun i de tilfælde, hvor man løbet tør for strøm, kan man få forlænget aktionsradius’en, fordi en benzinmotor eller dieselmotor da træder ind og producerer strøm, så bilen fortsat kan køre, indtil den er fremme ved en stikkontakt og kan lades rigtig op på ny. Det er sund fornuft for bilejerne.

 

Resultatet er imidlertid, at der i Danmark kan sælges elbiler, som bilfabrikkerne får mere end dobbelt så mange penge for, som for tilsvarende plug-in

hybridbiler, fordi de ikke er tvunget til at holde lave priser pga. et afgiftspres. Hvis jeg var bilfabrik, ville jeg da hellere sælge nogle el-biler til fuld pris, fremfor at skulle kæmpe med urimeligt høje priser, hvoraf det meste går til staten som registreringsafgift, for at sælge plug-in hybrider. Og det er præcis sådan det kommer til at gå.

 

Til trods for, at der ikke er usandsynligt, at en ren elbil forurener mere end en plug-in bil vil gøre. Lige nu og her i hvert fald.

 

Argumenterne er, at plug-in hybridbiler også kan køre på benzin eller diesel og dermed forurener. Uden at man realistisk vurderer, om de også kører på benzin eller diesel særlig tit, eller i praksis blot gør det mere end blot engang imellem. Og hér sætter man lige pludselig spørgsmålstegn ved, hvordan elektriciteten produceres. Et lidt pjattet eksempel, men alligevel: Hvis man f.eks. køber en el-bil, sætter en anhænger bagpå og hér anbringer en strøm-generator, der producerer elektrisk strøm ved at køre på benzin, så kan man købe en afgiftsfritaget el-bil og tage traileren med, når man skal køre langt. Det er selvfølgelig en lidt af en Storm-P løsning, men et meget godt udtryk for, at lovgivningsmagten ikke har tænkt sig rigtigt om.

 

De rigtige ord for det er hykleri og dobbeltmoral. Det bør man lave om på.

 

Og kan man så forvente, at der bliver lavet om på det? Af hensyn til vores jordklode vil jeg håbe, at det sker. Men politikernes problem er, at de ikke ved, hvor staten skal få alle de mange penge fra, som den scorer hvert år via registreringsafgifterne på de traditionelt drevne biler – og i princippet også på hybridbiler, men dem sælges der pga. de høje priser kun ganske få af, så det er uden betydning. Hvis plugin hybridbiler blev sat ned i afgift, vil danskerne også købe dem, bl.a. fordi vi da ville spare penge på brændstofskonto’en. Men staten vil miste indtægter og det er selvfølgelig ikke så godt, hmmm.

 

Nok om det.

 

Derudover er der al mulig grund til at være optimist med henblik på de kommende år indenfor bilverdenen. Bilerne bliver bedre og bedre og bedre. Utroligt at fabrikkerne kan blive ved, men det gør de. Og i Danmark har de aldrig være så billige som lige nu, sat i forhold til prisniveauet i samfundet. Og bilisterne bliver bedre og bedre. De sidste er måske det aller vigtigste. Vi har indset at køreteknik og omtanke er mere værd end selv den bedste ESP og airbag og kollisionssikrede kabine og bevidst kørsel giver let mindre forurening end bilfabrikkerne kan trylle ud ved diverse tekniske og elektroniske indgreb i bilmotorerne. Det er super og det giver i hvert fald mig lyst til at fortsætte med at fortælle om nyt indenfor motorverdenen også i det kommende år.

 

Rigtig godt nytår.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt