- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Diesel mod benzin:

To ”næsten” sammenlignelige Opel Astra


Tekst: Søren Clauding – januar 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Danskerne køber dieseldrevne personbiler som aldrig før. Det er formentlig den attraktive brændstoføkonomi, der hånd i hånd med ”miljø-ansvar” får bilkøberne til at vælge dieselbiler. Friheden til at tænke mindre på brændstofforbruget, mens man kører, spiller givet vis også ind. Men spørgsmålet er, om man ikke i al sin hast glemmer, at motorer handler om andet end økonomi og miljø i snæver forstand.

 

Sammenligning er vanskelig. For bilfabrikkerne er gode til, ikke at lade dieselmodellerne konkurrere alt for tydeligt med benzinvarianterne. De udfylder hver deres huller i variant-paletten og derfor burde det teoretisk set være behovet, der afgjorde valg af drivkraft. Men sådan er det næppe i virkeligheden.

 

Næsten ens

Men der findes bilmodeller på markedet, som i diesel- og benzinversion er næsten ens. Modelvarianter, der præsterer ”næsten det samme”, hvad angår fart og kræfter. Opel Astra er en af de mest åbenbare.

 

Vi har derfor sammenlignet Opel Astra 1,6 Twinport med Opel Astra 1,7 CDTi – begge i Wagon versioner, altså som stationcars. Noget af det mest almindelige, man kan købe indenfor biler og præstationsmæssigt næsten ens.

 

Sammenligningen viser, at i økonomisk forstand skal man køre temmelig mange kilometer hvert år før dieseldrift er en fordel. Man kører længere pr. liter og dieselolie er fortsat lidt billigere end benzin. Men den faste merpris er givet af prisforskellen på 33.500 kroner og merudgiften til ejerafgift på kr. 1660 pr. år. Her er der tale om kontant betaling i den periode, man ejer bilen.

 

Værditab og forrentning

Dertil kommer værditabet i den periode, man ejer bilen, som har så stor indflydelse på den reelle udgift over perioden, at den helt kan ændre billedet. Derfor undgår vi her at foretage en total beregning på økonomien, men fastslår, at der skal køres over 11.000 km/år hvis diesel skal være en fordel, beregnet alene på brændstofudgiften.

 

Forudsætter man, at prisforskellen ikke ændres over årene, skal man lægge forrentningen af prisforskellen til den faste udgift. Forrenter man forskellen i anskaffelsespris med 5 procent årligt stiger "kilometer-tallet" til 20-25.000 km/år, før indtjeningen på brændstofbesparelsen dækker udgiften til merpris og mer-afgift. Forskellen vil måske blive reduceret med bilernes alder og dermed stiger "kilometer-tallet". Det ved man først til den tid og under alle omstændigheder skal man køre meget langt, før diesel er en fordel i økonomisk forstand.

 

Opels 1,7 liters diesel er en fin og pålidelig motor. Men den er længere tid om at blive varm end benzinmotoren. Derved forbliver brændstofforbruget og CO2 udledningen større i længere tid end i benzinbilens tilfælde. Det reducerer fordelen ved dieseldrift og da forskellen i CO2 udledning i de to biler i gennemsnit kun er 7 procent, er miljøbelastningen stort set ens, så længe der ikke køres mange lange ture.

 

Benzin er komfortabel

Komfort fordelen taler helt klart til benzinbilens fordel. Den støjer mindre, især ved koldstart, (hvad omgivelserne sikkert sætter pris på) og er mere smidig og let at betjene. Den vejer mindre og skubber dermed Astra’ens balancepunkt bagud, så bilen er mere stabil. Sidstnævnte er nu kun marginalt, men der kan mærkes forskel.


 

Med hensyn til holdbarheden er det et åbent spørgsmål, fordi moderne common-rail motorer ikke har eksisteret så længe, at man kan sammenligne på erfaring. Et generelt lavere omdrejningstal for dieselmotorer taler til dieselens fordel (den bruger ganske enkelt færre motoromdrejninger til at køre en kilometer). Men den har højt-roterende turbolader. Desuden er kompressionen i motorernes forbrændingskamre langt større i dieselmotoren. Det giver større belastning og tæller negativt med henblik på holdbarhed på langt sigt.

 


Data

 

Opel Astra Wagon 1,6 Benzin

Opel Astra wagon 1,7 Diesel

115 hk/6000 omdr./min

110 hk/3800 omdr./min

Moment: 155 Nm

Moment: 260 Nm

0-100 km/t: 12,3 sek

0-100 km/t: 11,6 sek

Topfart: 185 km/t

Topfart: 185 km/t

Pris: kr. 245.000

Pris: kr. 278.500

Ejerafgift: 2.200/år

Ejerafgift: 3.860/år

Benzinøk: 15,2 km/l

Brændstoføk: 18,2 km/l

Benzinpris: kr. 10/l

Dieselpris: kr. 9/l

CO2 udledning: 156 g/km

CO2 udledning: 146 g/km

Brændstofudgift: kr. 0,65/km

Brændstofudgift: kr. 0,5/km


Fordele ved benzindrift

Fordele ved dieseldrift

Lydløs motorgang

Lavere rotations hastighed = måske længere holdbarhed

Hurtig speederrespons

Stort drejningsmoment giver større sejtræk.

Lavere anskaffelsespris

Glidende acceleration

Lavere ejerafgift

Større anhængervægt

Ulemper ved benzindrift

Ulemper ved dieseldrift

Større ressourceforbrug

Højere anskaffelsespris

Større CO2 udledning

Højere ejerafgift

 

Ved faldende kørselsforbrug reduceres brændstof besparelsen


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt