- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Opgør med fordommene:

En Land Rover fylder mindre end en Ford Fiesta


Tekst: Søren Clauding - 27. november 2007

Foto: Vivi Siiger

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er ikke let at være off-road ejer for tiden. Fordommene er mange, ofte uforståelige og næsten uoverstigelige. Det har Land Rover i Danmark gjort noget ved:

 

På udstillingen ”Biler for alle“ i Herning i oktober blev hundredvis af besøgende på Land Rover standen udfordret i en spørgerunde, der satte fokus på en række myter om ”store 4-hjulstrækkere, der fylder alt for meget i gadebilledet“.

”Hvad optager mest plads på landevejen eller i en parkeringsbås - en Land Rover Defender 90 eller en Ford Fiesta?“

”Det gør den 4-hjulstrukne Land Rover selvfølgelig. Sammen med alle de andre store 4-hjulstrækkere fylder den byerne op og skaber øgede P-problemer. Det ved enhver“, lød mange af svarene.

Men det er forkert! En Fiesta fylder 6,6 kvm – en Defender fylder 6,5 kvm.

”Vi syntes det kunne være sjovt at teste fakta i forhold til myter, og resultatet viste, at myterne synes at have større udbredte end fakta, for kun 14 pct. af svarene var rigtige,” fastslår adm. direktør Per Temmesen, Land Rover Danmark A/S.

Det var de færreste, der vidste at den nye Freelander 2 TD4 med 2.2-liter motor kører med et gennemsnit på 13,3 km/l, at Range Rover Sport er 6,6 centimeter kortere end Danmarks mest solgte sedan og stationcar, Ford Mondeo, eller at 70 pct. af alle biler produceret af Land Rover siden 1948 stadig kører.

 



Land Rover Freelander kan godt nok ikke flyve, men den kan så meget andet og den forurener under halvdelen af et rutefly opgjort i tilbagelagt kilometer. Men en 2,2 liters turbodieselmotor udledes 194 g/km og bilen kører 13,3 km/l.

 

70 procent af alle producerede Land Rovere er stadig i drift.

Spørgsmålene:

De rigtige svar er skrevet med grønt


1. Hvilken af disse to fylder mest på landevejen eller en parkeringsbås?

Land Rover Defender 90" (6,5 m2) (3649x1790mm) uden sidespejle

Ford Fiesta (6,6 m2)( 3918x1685) uden sidespejle (Kilde Ford.dk)


2. Hvilken af disse to biler er længst?

Range Rover Sport (4.778)

Ford Mondeo Sedan 4 dørs (4.844)


3. Hvilken af disse to kører længst på en liter brændstof? Oplysninger fra Færdselsstyrelsen:

Freelander 2 TD4 manuel 4-cyl diesel 13,3 km/L

Peugeot Creative 307 1.6 st. car 13,0 km/L


4. Hvilken af disse to udleder mest CO2?

Freelander 2 Td4 (4 cyl. turbodiesel) 194 g/km

Hyundai Matrix 1.8 benzin 198 g/km  (Kilde hyundai.dk)


5. Hvilken af disse to kører længst på en liter brændstof?

Discovery 3 TdV6 (6 cyl turbodiesel) som kan rumme 7 personer og trække en trailer på 3500 kilo 10,6 km/L

Subaru Legacy sedan 3.0R - 5 personers og med trailervægt på 2000 kilo 10,2 km/L (Kilde Subaru.dk)


6. Land har siden 1948 produceret 4 mill. biler (bil nr. 4 mill. blev produceret maj måned 2007) - til sammenligning producerede Toyota i 2006 omkring 9 mill. biler

Hvor stor en procentdel af Land Rovers samlede produktion er stadig kørende

Ca. 30%

Ca. 50%

Ca. 70%


7. Hvilken af disse to er, ifølge den seneste amerikanske undersøgelse, mest belastende for miljøet

Toyota Prius Hybrid

Range Rover V8 4,4 l (8 cyl. benzin)


8. Den CO2 udledning en flytur for 1 person København - New York t/r (12.366 km) belaster miljøet med, svarer det til det samme, som en Freelander 2 2,2 Td4 (4 cyl. turbodiesel) udleder ved 25.000 km kørsel?

Freelander 2,4 udleder 194 g/km = 4.850.000

Fly udleder 433 g/km = 5.354.478 (kilde - www.sasems.port.se)

Sandt

Falsk


9. Freelander 2 Td4, 2.2 liter 4 cyl. turbodiesel kører i henhold til de officielle EU-målinger

7.7 km/l

10.6 km/l

13.3 km/l


10. Range Rover Sport TDV8, 3.6 liter V8 turbodiesel, kører i henhold til de officielle EU-målinger

5.8 km/l

7.8 km/l

9.0 km/l

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt