- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cadillac XLR-V + Cadillac STS-V + Corvette C6


US-power i det svenska

Cadillac og Corvette for fuld udblæsning


Tekst: Søren Clauding

Foto: Vivi Siiger - klik på billederne og se dem større

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det ville naturligvis have været rart, om ikke regnen havde silet ned, da den danske importør af Cadillac og Corvette – Andersen & Martini – demonstrerede de aller fineste modeller fra ”over there”. Men det var tilstanden og stedet – svenska Ring Knutstorp – ”endda stället med ledig bankapacitet” dette efterår.


Corvette C6 og STS-V


Ring Knutstorp er heller ikke det værste sted at prøve biler med 4-500 hestekræfter. Regnvejret øgede udfordringen og afslørede svaghederne. Egentlig ikke nogen dårlig sammensætning, for sandt at sige er der tale om biler, vi ikke har set meget til på vores side af Øresund og hér fik vi et meget hurtigt (i bogstaveligste forstand) indblik i det ypperste amerikanerne præsterer.

 

Salgs ambitioner

Men Andersen & Martini har ambitioner om, at der skal flere Cadillacs ud at køre på de danske veje. Måske ikke lige præcis af STS-V-modellen til 1,6 millioner kroner men måske snarere BLS modellen til 424.000 kroner. Sidstnævnte vender vi tilbage til på et senere tidspunkt, for det er klart den mest interessante, set ud fra et dansk synspunkt. Men det var STS-V & Co. der var i Sverige. Lukket ud på en racerbane – selv med vand på – kan det få gejsten op hos enhver med blot et par dråber benzin i blodet.

 

STS

Cadillac STS er en super-limousine. Den kan fås med 3,8 liters V6 motorer til blot 1 million kroner. Men den findes også i en særlig ”V”-version med 4,4 liters kompressormotor, der yder 476 hestekræfter. Den var den vi prøvede. Prisen på 1,6 millioner er på mange måder alle pengene værd, for bilen hamler helt og aldeles op med luksusbilerne fra Audi, BMW, Mercedes og ikke mindst Lexus, som har tiltusket sig en førerposition på det amerikanske marked.


STS-V


Vi har ikke været i dybden i STS-V udstyret. Men der er tale om en stor limousine og med det kolossale fartpotentiale (topfart elektronisk begrænset til 250 km/t og 0-100 km/t på 5 sekunder) havde vi også rigeligt at gøre med at tolke dens køreegenskaber.

 

Drømmefart

Farten giver sig selv. ESP systemet er som i BMW’s M-serie indstillet til først at gribe ind, når føreren virkelig er ude at skøjte. På den våde asfalt fik STS-V sin sag for. På tør asfalt havde den formentlig været en drøm – hér kunne drømmen bedst realiseres ved at holde sig indenfor skridgrænsen.


STS-V


Ved civiliseret fart er en STS-V en pragtfuld luksusbil. Den har helt sin egen sjæl og skiller sig virkelig ud i forhold til de europæiske og japanske konkurrenter. Cadillac har altid været General Motors topmærke og en model som STS retfærdiggør fortsat den status.

 

Prøver man kræfter med efterårsvejret er man dømt til at tabe. En 2 tons tung over 5 meter lang baghjulstrukken bil skal ikke ud over grænserne. Kommer den det alligevel, får ens færdigheder som chauffør lov at udfolde sig. Ellers havner man uvilkårligt i grønsværen. Ens for alle store biler og helt som man kunne forvente. Intet negativt heri.

 

Ganske sjov

På samme måde viste roadsteren XLR-V sit sande jeg ved at håndtere Knutstorp snoede og kuperede spor over alle forventninger. Hvor STS nærmedes sig det ustyrlige, når grænserne blev overtrådt, var XLR-V både til at håndtere og faktisk ganske sjov at styre rundt i. Motoren er den samme som i STS-V, men da XLR-V er

nogle hundrede kg lettere er Northstar maskineriet neddroslet til 450 hk. Fornuftigt nok. Det er rigeligt og

 kræfterne kan håndteres – uden at den regnvåde bane dog gav os de store muligheder for en dybdegående

analyse af bilens køreegenskaber.


XLR-V


I stedet morede vi os – og det var nok også meget godt, for hvad er en sådan bil værd, hvis ikke den kan køre i regn. XLR-V er en regulær roadster uden bagsæde, med foldetag og motoren placeret over forhjulene. At få sådan en bil til at køre rigtigt er ikke den enkleste sag i verden, men amerikanerne har erfaring og projektet er lykkedes. Der er ganske enkelt meget mere personlighed i en XLR-V end man oplever i mange europæiske supersportsvogne – og prisen er endda ”blot” 1,8 millioner kroner. Det er ikke desto mindre lige før, at vi vil kalde det et fund for de penge.


XLR-V


 

Corvette C6

Andersen & Martini havde også medbragt en Corvette C6. Bilen er en regulær sportsvogn, som har dannet grundlaget for den bil, som Jan Magnussen har vundet klassesejre med tre gange i Le Mans. I serieproduceret udgave er basismodellen til 1,5 millioner kroner udstyret med en 405 hestes 6-liters V8.


Corvette C6


På Ring Knutstorp og i regnvejr kører den næsten som en go-kart. Den bryder skridgrænserne ligeså hurtigt – men ikke overraskende, sjovt nok – og er ligeså let at fange som en go-kart. C6 er udtryk for, at GM også godt kan bygge sportsvogne. Med en vægt på under 1,5 tons og en ultra aerodynamisk formgivning er den hurtigere end Cadillac’erne. 300 km/t på toppen, 0-100 km/t på 4,5 sekunder og langt hurtigere i kurverne.


Corvette C6


ESP’en gjorde sammen med lyden C6-kørslen til dagens ultimative fornøjelsestur. Det er nok den bedste sportsvogns-ESP, vi har oplevet. Den er der, når man har brug for vejgreb, hjælper perfekt med at håndtere hestekræfterne. Vil man afprøve grænserne, får man også lov til det. Prisen på bare 1,5 millioner kroner…mange penge men også en rigtig god oplevelse.


Foto: Søren Clauding


Fakta:


Cadillac STS-V:

Northstar 4,4 V8 m. kompressor. 476 hk. 595 Nm/3900 o/m. Baghjulstræk. ESP. 6 trins automatgearkasse. Længde: 5,02 m. 1948 kg. 250 km/t. 0-100 km/t: 5 s. Listepris: kr. 1.580.000.

 

Cadillac XLR-V:

Northstar 4,4 V8 m. kompressor. 450 hk. 561 Nm/3600 o/m. Baghjulstræk. Differentialspær. ESP. 6 trins automatgearkasse. Længde: 4,52 m. 1725 kg. 250 km/t. 0-100 km/t: 5 s. Listepris: kr. 1.830.000.

 

Corvette C6:

6,0 V8. 405 hk. 542 Nm/4400 o/m. Baghjulstræk. Differentialespær. ESP. 6 trins automatgearkasse med padleshift. Baghjul: 285/35-19. Længde: 4,44 m. 300 km/t. 0-100 km/t: 4,5 s. Listepris: kr. 1.500.000

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt