- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Snevejr påbyder vinterdæk - men blot det er koldt er de blødere dæk en fordel.


Vinterdæk på dagsordenen


Tekst: Søren Clauding - 5. november 2006

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvis ikke de allerede er monteret, er det med at få sat vinterdækkene på dagsordenen i en gevaldig fart. Sidste uges snevejr var uventet, men understregede vigtigheden af et godt vejgreb. Desuden er vinterdæk ikke kun en fordel i regulært vinterfører, men en stor fordel ligeså snart temperaturerne er under 7-8 grader.

 

”Årsagen er, at jo koldere det bliver, jo hårdere bliver dækkenes gummiblanding,” fortæller Kenneth Saust, direktør for Dækimportør foreningen og Bridgestone i Danmark.

 

”Tidligere var forskellen ikke så stor, men i dag bliver moderne biler ofte leveret med high-performance dæk, der er i stand til at yde et eminent vejgreb ved høje hastigheder. De giver ganske enkelt er relativt dårligere vejgreb ved lave temperaturer, fordi gummiblandingen er for hård. Derfor er det dobbelt vigtigt, at kompensere derfor ved at montere vinterdæk, som er baseret på blødere gummi, der ligesom klæber til asfalten.”

 

De blødere vinterdæk giver desuden ekstra godt vejgreb så snart vejene begynder at blive glatte på grund af regn, sne eller slud. Det skyldes også gummiblandingen og ikke i så høj en grad det grove dækmønster.

”Moderne vinterdæk er ikke så aggressive som tidligere,” forsætter Kenneth Saust. ”Efter at man fandt på at konstruere de såkaldte lamelvinterdæk, fik dækmønsteret en anden funktion. Lamellerne åbner dækkets mønster, så det i bogstaveligste forstand suger sig til vejbanen og det giver rigtig godt vejgreb, især på isglat vej, hvor man tidligere blev nødt til at anvende pigdæk.”

 

”Danske vinterforhold kræver derfor ikke pigdæk,” fastslår Kenneth Saust.

 

Men skal man f.eks. på vinterferie i Norge eller Sverige og op ad stejle vejstrækninger, er pigdæk en fordel. Kører man sydover, er forholdene anderledes. I Tyskland fastslår lovgivningen simpelthen, at man kun må køre, hvis man har den rette dækmontering. Myndighederne blander sig ikke som sådan i hvilke dæk, man kører med. Men i tilfælde af et trafikuheld kan dækmonteringen være afgørende for hvem, der får tildelt ansvaret.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt