- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Volvo XC60 3,0 T6 aut. Summum

Behovs opfyldelse på højere plan


Tekst: Søren Clauding – august 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En kompakt firehjulstrækker, der kun kører 8,4 kilometer på en liter benzin – og i praksis en del kortere – er ikke lige præcis i tidens ånd. Alligevel kan en Volvo XC60 med 285-hestes 3-liters turbobenzinmotor retfærdiggøres. Blot man har en høj grad af bevidsthed om, hvad bilen skal bruges til.

 

Præcis som det gælder store lastbiler, der bestemt heller ikke bevæger sig langt på en liter brændstof. Eller jetfly, måske. Det er i et eller andet omfang OK, blot formålet med et sådan transportmiddel opfyldes.

 

Alsidig

Og en Volvo XC60 kan mange ting. Den ser godt ud, har Volvo’s markante kendetegn og som cross-over tilgodeser den i vidt omfang både behovet for en bil med udmærkede terræn-egenskaber og i samme moment også et køretøj, der er god og komfortabel på plan asfalt.

 

Men den gør mere end det. Og det kræver, at man gør sig Volvo’ens fundamentale egenskaber klart – som igen har noget at gøre med Volvo’s basis koncept.

 

Sikkerhed i yderste konsekvens

Volvo er kendt for et bygge nogle af verdens aller mest sikre kvalitetsbiler. Sikkerhedsbegrebet tolkes helt ud og tager hensyn ikke bare til bilens fører og passager, men også bilens omverden.

 

Et eksempel: Det er fint nok at en bil er bygget, så en påkørt fodgænger eller en forankørende bil kun skades minimalt. Men det var måske mere smart, hvis kollisionen slet ikke fandt sted.

 

Bremser selv og lynhurtigt

Standardudrustningen på en XC60 3,0 T6 Summum – og for den sags skyld også de øvrige XC60 varianter – inkluderer et såkaldt City Safe System, som indebærer, at bilen ved lav fart bremses ned, såfremt en bil foran eksempelvis pludselig står stille. Det geniale? Meget enkelt: Systemets reaktionstid er stort set lig nul – modsat den opmærksomme fører, som har en reaktionstid på op imod 1 sekund. Og så er der den uopmærksomme fører, som slet ikke når at reagerer før kollisionen har fundet sted.

 

Vi har prøvet systemet imod en dummy, som ligeså godt kunne være en fodgænger eller cyklist: Det virker fortræffeligt. Intet mindre.

 

Hvor svært kan det være

En Volvo XC60 kører godt. Den er komfortabel og man disponerer over en sportsindstilling, som ikke fjerner de komfortable køreegenskaber. Høj kørekomfort giver mindre træthed, mindre træthed reducerer risikoen for kollision. Hvor svært kan det egentlig være…

 

En Volvo XC60 tilgodeser sikkerheden på sin egen helt unikke måde. Samtidig er den en fortræffelig bil, som man kun bliver træt af, når der skal tankes. Den er gennemført praktisk med f.eks. en poseklap til fastspænding af f.eks. indkøbsposer i bagagerummet, når det ikke er fyldt. Der er ekstra rum under det i øvrigt temmelig højt placerede bagagerum (der skal være plads til transmissionen til baghjulene under bagagerummet).


 

 

Et kamera under sidespejlet registrerer, når en anden bil er kommet op på siden af en og er i sidespejlets døde vinkel - hvorpå der gives et signal fra lampen på kanten af sidespejle.

 


Det hele er enkelt og funktionelt tilgængeligt, bagtil gennem en stor bagklap, fortil gennem en logisk placering af instrumenteringen. Volvo har ikke forsøgt at få førerpladsen til at ligne et cockpit i et fly. Tak for det!

 

Desuden er materialerne i XC60 allergitestede – en anden indgang til det bredt definerede sikkerhedsbegreb…


Der er separat ventilation ved bagsæderne gennem dyser i B-stolperne. Også sædevarme på bagsædet er standard.

 

 

 

 

 

 


En fornøjelse

Maskineriet er absolut en fornøjelse, ikke mindst fordi det maksimale drejningsmoment stort set hele tiden er til rådighed. Men man kunne stille spørgsmålet, om ikke der var mere tidsrigtige måder at opnå så meget motorkraft på. Selvom køreformål og økonomisk formåen retfærdiggør en bil som en XC60, kunne man måske udvise en vis form for samfundssind ved f.eks. at montere en knap så brændstof forslugen motor i maskinrummet.



Det kommer såmænd nok også. Og en pris på 900.000 kroner minimerer problemets størrelse – for der bliver ikke solgt så forfærdelig mange af slagsen, i hvert fald ikke i Danmark. Indtil da kan man jo finde racergenet frem og fryde sig over at kunne nå de 100 km/t på bare 7,5 sekunder og siden fræse ud i pløjemarken uden den store risiko for at blive hængende (Hill Descent Control hører også med til standardudstyret). Men det falder jo nok lidt udenfor tanken om at Volvo’en skal retfærdiggøres. Det er i givet fald behovstilfredsstillelse på et højere plan.

 

Modelnavn:

Volvo XC60 3,0 T6 aut. Summum

Listepris:

Kr. 889.483

Motor/ transmission:

6 cyl. 3 l turbo-benzin (285 hk, 400 Nm/1500-4800 omdr./min). Permanent variabelt firehjulstræk. 6 trins aut. gear.

Præstationer 0-100 km/t/ topfart/ brændstoføk/ CO2:

7,5 sek/210 km/t/ 8,4 km/l 284 g/km.

Længde/ bredde:

4,63 m/ 1,89 m

Diverse:

ESP. RSC. Hill Descent Control. City Safe System. Xenon forlygter. 6 airbags. Læderkabine.  Fartpilot. Automatisk klimakontrol. Fjernbetjent centrallås. El-justerbart førersæde. El-sideruder. Sædevarme for og bag.  Multijusterbart multi funktionsrat. Isofix. Parkeringssensorer bag.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt