- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Volvo V60 Cross Country D4 AWD aut. Momentum

På grænsen til off-road


Af Søren Clauding – december 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Volvo har succes for tiden. I Danmark lander den kinesisk finansierede svenske bilfabrik på et dansk totalsalg i 2015 på omkring 2600 biler – som der yderligere bliver lagt 260-300 biler oven i næste år. Volvo hviler nemlig ikke på laurbærrene, hvad den prøvekørte V60 Cross Country er et godt eksempel på.

 

V60 Cross Country er, som navnet antyder, en V60, dvs. stationcarudgaven af S60. Men vi vil gerne tillægge ”Cross Country” to betydninger: Cross Country indebærer normalt, at en bil har udmærkede terrængående egenskaber, men isolerer vi ”Cross” får den også en cross-over betydning. Og det er præcis sådan en bil, V60 Cross Country er.

 

Firehjulstræk og masser af kræfter

Men den ligger på grænsen til off-road, for selvom den ikke har terrængående egenskaber som Volvo’s XC-serie, der bedst kan kategoriseres som temmelig terrændygtige SUV’er, kan en V60 ”CC” også gøre sig off-road. Især i den udgave vi her har prøvekørt. Den har nemlig foruden den kraftige D4-motor på 190 hestekræfter også et avanceret firehjulstræk af AWD-typen, dvs. der er firehjulstræk, når der er brug for det.

 

Men frem for alt har den fået frihøjden forøget med ikke mindre end 6,5 cm, så den nu er 20,1 cm. Det er imponerende og det er kernen i gode terrænegenskaber. For hvad nytter det, at man har træk på alle fire hjul, hvis det kun er de to, der kan nå underlaget, fordi bilen bliver hængende på toppen af f.eks. et godt og grundigt gennemfræset hjulspor…

 

Firehjulstrækket har naturligvis stor berettigelse, men uden den forøgede frihøjde ville bilen være dømt til kun at køre på plan asfalt – og dér er det fortrinsvis i sne og rigtig vådt fører, at AWD kommer til sin ret.

 

Fem cylindre

Volvo er inde i en forvandlingsproces for øjeblikket og er bl.a. i færd med at udskifte motorerne fra at være udsprunget af et samarbejdet med PSA koncernen. D4 motoren i denne V60 AWD, som også har 6-trins Geartronic automatgear, er imidlertid en af de ”gamle” motorer. Forklaringen er den enkle, at kombinationen af firehjulstræk og automatgear ganske enkelt ikke endnu er teknisk foreneligt med de nye 4-cylindrede dieselmotorer fra Volvos egen motorafdeling.



Derfor er V60 D4 AWD aut. baseret på den kendte 5-cylindrede 2,5 liters diesel, hvis eneste svaghed er et ikke helt tidssvarende brændstofforbrug. På den anden side: V60 CC er en forholdsvis stor bil, den har AWD, automatgear og motoren præsterer foruden de 190 heste også et drejningsmoment på 420 Nm, som den opretholder fra 1500 helt op til 3000 motoromdrejninger i minuttet. Det gør den til en temmelig smidig og trækvillig maskine. Set i det lys er 17,5 km/l faktisk ikke så dårligt.

 

Bred appeal

Bilen har da også en tilladt anhængervægt på 1900 kg, så det vil sikkert nok have bred appeal i visse kredse, hvor en god trækker har høj prioritet. Den har desuden haft stor glæde af reduktionen af registreringsafgiften 20. november – for nu kan præcis denne bil købes for 655.193 kroner – inklusiv det omfattende Momentum udstyr.

 

”Momentum” betyder bl.a. Xenon forlygter, el-justerbar lændestøtte, forlygtevaskere, klimaanlæg, City Safety udstyret, sædevarme og fartpilot. Oven i det var den prøvekørte V60 CC udrustet med hele pakken af Volvo ekstraudstyr, inklusive adaptiv fartpilot, ratvarme, bakkamera, nøglefri betjening, Volvo on Call og meget mere.

 

Gode køreegenskaber

Men uanset hvilken variant man vælger, får man du gode køreegenskaber med i købet. Den prøvekørte bil var udrustet med 18” alufælge, som, udover at lægge visse begrænsninger på vores test af bilen off-road (vi skulle jo nødig skade de smukke hjul), gjorde det mulig for alvor at forholde os til affjedringen. Med lavprofildæk er en større del af affjedringen nemlig lagt i støddæmperne og fjedrenes ”hænder”.

 

Kunststykket er, at kombinere en lang fjedervandring, forårsaget af den store frihøjde, og en forholdsvis høj bil med god affjedringskomfort og stabile præcise køreegenskaber. Volvo er kommet flot i mål, hvilket givetvis skyldes en fornem kombination af den seneste støddæmperteknologi, som vi også har prøvet andre steder. De sikrer, at hjulophængene på én gang kan være stramme og samtidig klare de større ujævnheder – samtidig med, at de mindre ujævnheder, som videreformidles af de forholdsvis lave dæksider, også håndteres upåklageligt.

 

Kombinationen af de gode køreegenskaber, et lavt støjbillede og de mange anvendelsesmuligheder gør Volvo V60 CC til et rigtig godt og alsidigt bil valg. Så kan man formentlig langt hen ad vejen godt leve med, at bagagerummet ikke er overvældende stort og at ejerafgiften på 5280 kroner helårligt heller ikke er den mest attraktive i verden.


Andre Volvo prøvekørsler – find dem hér >>>


 


Model:

Volvo V60 Cross Country D4 AWD aut. Momentum

Listepris:

Kr. 655.193

Motor og transmission:

5 cyl. 2,5 l Turbo-dieselmotor. 190 hk. 420 Nm/1750-3000 omdr./min. 6-trins automat gear. AWD.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

8,9 sek./ 205 km/t/ 17,5 km/l /149 g/km

Længde:

4,64 m

Bagagerum:

430/1240 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESC. 18” Letmetal-fælge. Xenon forlygter med forlygtevaskere. Fjernbetjent centrallås. 6 airbags. City Safety. Fartpilot. Multijusterbart rat. Multijusterbart fører- og passagersæde med el-justerbar lændestøtte. Klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Sædevarme. Regnsensor. Isofix.


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt