- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Volvo V40 T2 man. Momentum

Volvos egen motor-fortolkning


Af Søren Clauding – december 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Da Volvo Cars i 2010 blev købt af den kinesiske bilvirksomhed, Zhejiang Geely, var mange spændt på, hvordan det ville spænde af. Siden da kan alle formentlig blive enige om, at det var det bedste, der kunne ske for Volvo, for det viste sig, at kineserne havde respekt for det, de havde købt og var i stand til at sikre den nødvendige kapital, så Volvo kunne realisere sig selv i sine produkter på et niveau, som man ikke tidligere havde været i stand til.

 

Volvo igangsatte øjeblikkeligt en målrettet produktfornyelse, nye biler, nye motorer – vel at mærke med det velkendte Volvo prædikat for hightech i skøn forening med den ypperste sikkerhed.

 

Udskiftning ikke lige om hjørnet

I mellemtiden er hele modelviften blevet skiftet ud, på nær én, nemlig Volvo V40. En ny generation er på vej, men der kommer til at gå en rum tid, før den begynder at køre af samlebåndet – der tales om engang i 2016, men endnu har den ikke set projektørlysene noget sted i verden. Så den ”gamle” får lov at eksistere lidt endnu og det er nu ikke så dårligt endda, for designmæssigt er der ikke noget at komme efter, og den prøvekørte model er blevet væsentligt forbedret henad vejen.

 

Ikke mindst har den fået nye motorer, skabt af Volvos egen motorafdeling, efter den økonomiske indsprøjtning. Og vi skal love for, at Volvo har fået noget ud af pengene. Det gælder i særdeleshed den 4-cylindrede benzinmotor, vi denne gang har sat under lup.

 

Den ”mindste” i programmet

Vi prøvede i foråret V40 med en anden ny Volvo-motor, nemlig en kraftig 190-hestes temmelig økonomisk dieselmotor (læs vores prøvekørsel af Volvo V40 D4 hér >>>). Den nye benzinmotor er noget mere beskeden og yder 122 hestekræfter, men når det så er sagt, er der tale om en næsten revolutionerende måde at fortolke en benzinmotor på.

 

Den funktionelle side af Volvo V40 kommer vi ikke ind på denne gang, den er beskrevet tidligere, især i artiklen fra det første møde med V40 i 2012 (læs vores prøvekørsel af Volvo V40 D2 hér >>>), og skal her blot komme med en enkelt kommentar, som vi ikke tidligere har påpeget: Hjulet, som anvendes til at regulere førersædets ryglæn, er meget vanskeligt at komme til. Nu er det sagt, det irriterer hver gang, men ryger ligeså hurtigt i glemmebogen, når først sædet er rigtig indstillet…

 

Maks moment ved 1100 omdrejninger

Tilbage til motoren: Den yder 122 hestekræfter og et godt drejningsmoment på 220 Nm. Men det imponerende er, at momentet topper allerede ved 1100 motoromdrejninger pr. minut og bevares helt op til 3500 omdr./min. Og glem ikke, det er en benzinmotor, der er tale om. Det er ret enestående.



OK, man skal lige have omdrejningstallet op over de 1500 før man for alvor får glæde af kraften – der skal trods alt også lige lidt hestekræfter til. Men fleksibiliteten er næsten ubeskrivelig og fartpræstationerne følger trop: 0-100 km/t klares på 9,8 sekunder og man kan køre 190 km/t på toppen.

 

Silkeagtig motorgang

Oven i det skal lægges en meget blid næsten silkeagtig motorgang, lydløs men endda omdrejningsparat. En rigtig god oplevelse.

 

Benzinøkonomien er 18,2 km/l. Det er set bedre, effektforholdet taget i betragtning, men alting har sin pris. Det er dog i det lange løb, tror vi, hvis man som fører sparer lidt på motorkræfterne, langt lettere, at opnå den benzinøkonomi i praksis end det er i biler, der har motorer med større effekt og officielt kan køre længere på literen. Og spørgsmålet er, hvor mange flere hestekræfter, der skulle til, hvis de samme fartpræstationer skulle opnås og motoren var anderledes konfigureret. Sammenligner man med fartpræstationerne er benzinøkonomien helt OK – en ny måde at tænke på, og hatten af for at Volvo har gjort det.

 

Momentum udstyret

Den prøvekørte variant havde betegnelsen V40 T2 Momentum. Den koster 340.000 kroner men inkluderer da også aktive Xenon forlygter, 7 airbags, klimaanlæg, sædevarme, elruder for og bag, fartpilot, regnsensor og meget andet.

 

Volvo havde yderligere udrustet bilen med ekstraudstyr for i nabolaget af 150.000 kroner. Sikkerhedspakken Blind Spot info, Driver Alert og adaptiv fartpilot) kan især anbefales, det samme gælder Volvo on Call, som inkluderer tilskudsvarmer og sædevarme på bagsædet og den såkaldte Teknik pakke, som omfatter p-hjælp bag, 7” skærm og digital instrumentering. Især p-hjælpen bagtil er værdifuld, for udsynet bagud er ikke verdens bedste.

 

…hvorimod læderindtræk, panorama glastag og nøglefri betjening ikke er ultimative krav for at få glæde ud af sin V40.


Andre Volvo prøvekørsler – find dem her >>>


 


Model:

Volvo V40 T2 man. Momentum

Listepris:

Kr. 339.015

Motor og transmission:

4 cyl. 2,0 l turbobenzin. 122 hk. 220 Nm/1100-3500 omdr./min. 6 man. gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9,8 sek./ 190 km/t/ 18,2 km/l /127 g/km

Længde:

4,37 m

Bagagerum:

335 liter

Diverse:

ABS. EBD og EBA. ESP. Hillholder. 17” letmetalfælge. 7 airbags. Klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sædevarme for og bag. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Isofix.


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt