- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billedet og se det større


Biltest: Volvo V40 Cross Country D2 Van

V40 Cross Country til sparepris


Af Søren Clauding – juni 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Volvo V40 Cross Country Van test i Motorradioen


Der er penge at spare, hvis man kan klare sig uden bagsæder i en fabriksny Volvo V40 Cross Country. Og da Volvo aldrig har benægtet, at bilens udseende havde en afgørende betydning for designet af den nye bil – måske lidt på bekostning af f.eks. bagsædepladsen – er det ikke nogen helt dum indgangsvinkel. På papegøjenummerplader er bilen 125.000 kroner billigere…

 

Besparelsen er let at få øje på. Vi har for nylig prøvekørt Volvo V40 Cross Country D2 (læs prøvekørsel af Volvo V40 Cross Country D2 hér >>>). Den er prissat til 347.000 kroner. Inklusive moms er listeprisen for van-udgaven 222.000 kroner. Så i købsøjeblikket er der mange penge at spare. Kan man oven i købet fratrække moms, får man næsten 37.000 kroner retur fra Skat.

 

Det samlede prisbillede

Hvis det samlede prisbillede har afgørende betydning for købet, skal man derpå huske at tage højde for, at der skal betales den såkaldte misundelsesafgift på for øjeblikket 5510 kroner om året – oven i den almindelige ejerafgift. Så kan man selv regne ud, hvornår besparelsen i købsøjeblikket er opslugt af afgifter, men der er jo ingen garanti for, at afgifterne ikke ændres, og af uransagelige årsager plejer sådanne at stige.

 

Den anden faktor er gensalgsværdien. Pga. de seneste års store ændringer i både afgiftsforhold, købsbegrundelser og bilparkens sammensætning er bilens værditab vanskeligt at forudse (selvom diverse eksperter bliver ved med at gøre det). Men det er næsten hundred procent sikkert, at værditabet på en van er markant større end på en bil med hvide nummerplader, simpelthen fordi misundelsesafgiften følger med i prisen.

 

Når al det er sat på plads er det hvad økonomien angår fortsat et spørgsmål om den enkeltes behov.

 

Mange plusser

Virkeligheden er, at det er det også, hvad angår bilens funktion. Og Van-udgaven har mange plusser. Den er ret beset en ganske anden bil end versionen med hvide nummerplader.

 

Vores totaloplevelse af bilen, dens køreegenskaber, dens udseende osv. er uændret. Man fornemmer et lidt andet lydbillede i kabinen, men der er marginalt. Luftstrømmene fra ventilationssystemet er lidt anderledes, fordi kabinen er større og den lovpligtige adskillelse bag førersædet bremser luftstrømmen, men også det er marginalt. Og så kan man lovbestemt ikke åbne de bageste sideruder. Lidt generende er de reflekser, som adskillelsen naturligt nok ikke er helt fri for, men også det er til at leve med.



Let at læsse

Bagtil har man et fast lad og læsningen af store genstande i Volvo’en er markant lettere i van-udgaven end i bilen, hvor bagsæderyglænene først skal lægges ned og alligevel ikke efterlader en helt plan ”varerumsbund”.

 

Og så har Volvo optimeret pladsudnyttelsen med et aflåseligt ”riffelrum” i varerummets forreste del. Det er faktisk en fordel i forhold til en ”personbil”, fordi bagagerummet dér ikke rigtig kan aflåses fra kabinen. Det gør det f.eks. lettere for jægere, at overholde våbenlovgivningen.

 

Adgang til udstyr

En af fordelene ved købet af en V40 Cross Country Van er, at man netop i en sådan bil får adgang til at tilkøbe en masse af det sikkerhedsudstyr, som Volvo er kendt for og er dygtige til – og som man ikke kan få til en stationcar på hvide nummerplader af andet fabrikat i samme prisklasse.

 

Xenon forlygter, regnsensor, p-sensorer, tilskudsvarmer med tidsindstilling, adaptiv cruise control og forskellige advarselssystemer. Alt dette og meget mere var installeret i den prøvekørte variant. Det fordyrer selvfølgelig bilen, men fordyrelsen kommer ikke i nærheden af besparelsen på købsprisen på de nævnte 125.000 kroner. At få al den sikkerhed, den gode bagagerumsfunktion og alene skulle give afkald på bagsædepladsen er måske ingen dårlig idé, med mindre man har brug for bagsædet i dagligdagen – men da vil en van selvsagt aldrig komme på tale.


Radarsystemet, som bl.a. håndterer den adaptive cruisecontrol er indbygget i den sorte kasse i frontgrillen.

 


Model:

Volvo V40 Cross Country D2 Van

Listepris:

Kr. 222.000 (heraf moms: kr. 36.831)

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 1,6 l. 115 hk. 270 Nm/1750-2500 omdr./min. 6 man. gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

11,9 sek./ 185 km/t/ 26,3 km/l /99 g/km

Længde:

4,37 m

Bagagerum:

Ca. 1100 liter

Diverse:

ABS. EBD og EBA. ESP. Hillholder. 16” letmetalfælge. 7 airbags. Klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for. Fartpilot.


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt