- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Volvo C30

Et anderledes koncept


Tekst: Søren Clauding – august 2007

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Volvo C30 er helt sin egen. Men den har en fortid. Tilbage i 1960’erne og 70’erne byggede Volvo P1800 – som bl.a. eksisterede i et design, der minder meget om C30: En kompakt personbil med stationcar-look, coupé-look og plads til fire.

 

C30 er ubeskrivelig ved hjælp af gængse termer. Fortil er den en typisk Volvo, ikke til at tage fejl af. Det høje og markerede ”skulder-parti” er også typisk Volvo. Men kun en enkelt dør i hver side afslører, at dette ikke er helt almindeligt.

 

Bagrude-bagklap

Det er bagpartiet heller ikke. En bagklap, som nærmest er en bagrude. Den slår op så højt, at man ikke kan stå inde under den og indenfor i bagagerummet er tingene heller ikke helt almindelige: Et regulært bagagerum, OK, men bagagerumsdækkenet findes ikke magen til. Det sidder fast på tværs i midten, den bageste del kan fastgøres i bunden og rummet mellem bagklap/rude kan benyttes til f.eks. indkøbsposer. Men poserne er i givet fald synlig udefra og skinner solen ind, så læg smør og vaniljeis et andet sted.


 


 Bagsæderne er der kun to af. De er separate, kan foldes ned, så bagagekapaciteten kan forøges. Benpladsen er rigtig rigtig god, man sidder godt og bilen kan glimrende benyttes til langtur. Hér bliver bagagepladsen et problem, så maks. tre personer med bagage på langtur – så går det fint.


 


Elegant

Fortil er C30 udstyret med rigtig gode sæder – efter vores opfattelse langt bedre end dem, man monterer i de større modeller. Hele interiøret er enkelt og meget elegant, en bøjle fører eksempelvis fra mellemrummet mellem sæderne op til instrumentpanelet i stil med, hvad man finder i S40.



 


På en måde er Volvo C30 ikke forskellig fra andre biler. Basis funktionerne er de samme, men udformningen er meget anderledes og klart styret af æstetik. Man havde kunnet skabe en bil med langt mere bagageplads end C30, mere kabineplads og med plads til større fleksibilitet. Det har man valgt at undlade – pga. udseendet.

 

Køreegenskaberne

For det er ikke pga. bilens krav om sportslige køreegenskaber. Sådanne har den nemlig slet ikke. Den kører fint – bestemt – den er retningsstabil og har pålidelige kurveegenskaber. Men den er ingen sportsvogn, i hvert fald ikke i den prøvekørte udgave med den mindste motor i programmet.

 

Det er en 1,6 liters benzin-maskine, der præsterer 100 hestekræfter. Civiliseret, ikke udpræget støjsvag, men harmonisk. C30 kan også leveres med en 220 hestes turbomotor og da er undervognen forhåbentlig strammet lidt op.

 

Design for designets skyld

C30 er altså designet for designets skyld. Det er prisværdigt og det skal Volvo have stor ros for. C30 er nemlig efter vores opfattelse en meget smuk bil. Da den bestemt ikke falder igennem på de funktionelle egenskaber og sædvanen tro (for en Volvo) heller ikke på sikkerhedsområdet, er prisen på 300.000 kroner for den billigste Kenetic-udgave af C30 spiselig.

 

Kenetic udstyret inkluderer armlæn på bagsædet, Volvos unikke luft-kvalitets system (som måler kvaliteten af den luft, der strømmer ind i kabinen og lukker af for indstrømningen, hvis det er nødvendigt), læderrat og alufælger. Som basisudstyr er C30 bl.a. udrustet med aircondition, en fortræffelig ESP, sædevarme og pollenfilter.

 


Model:

Volvo C30 1,6 Kinetic

Listepris

Kr. 300.998,-

Motor og transmission:

4 cyl. 1,6 l. benzin. 100 hk – 150 Nm ved 4000 o/min. Forhjulstræk.

Præstationer 0-100 km/t/topfart/

brændstoføk:

11,8 sek/185 km/t/

14,3 km/l

Længde:

4,25 m

Bagagerum:

425 liter

Diverse:

ABS. ESP. EDS. ASR. Aircondition. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-ruder. Sædevarme.


Den store bagrude giver rigtig godt udsyn bagud.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt