- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Biltest: VW up! high up! BlueMotion 5d

up! på toppen – den lille VW sætter dagsorden


Af Søren Clauding – september 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VW up! i Motorradioen >>>


Med et omfattende standardudstyr, der inkluderer det såkaldte City Emergency Brake, sætter Volkswagens nye lille up! dagsorden for, hvad man kan kræve af en bil i den størrelse og til den pris. Samtidig kører den afsindig godt og med fire døre er funktionaliteten helt i top.

 

Vi har tidligere prøvekørt søstermodellerne i trillinge-holdet fra Volkswagen koncernen, Seat Mii og Skoda Citigo (læs test af Seat Mii hér >>>) (læs test af Skoda Citigo hér >>>). Ingen af de to havde to døre i hver side. De findes nu også som 4-dørs biler, men Volkswagen up! var først og er i det hele taget også den originale model af de tre – den, de andre er skabt på grundlag af.

 

Up! i førertrøjen

Som sådan er VW up! også den mest autentiske af de tre og det er den, der har taget førertrøjen på i konkurrencen mod de hårde konkurrenter ikke mindst fra PSA (Peugeot og Citroën) og Toyota. I juni var up! således den første bil, der nogensinde er blevet indregistreret på danske nummerplader i et antal på over 1000 stykker på en enkelt måned. Det fortæller en hel del om, at danskerne har taget den nye Folkevogn til sig.

 

Det er forståeligt nok. Volkswagen har et rigtig godt ry og mange danskere har med spænding set frem til at få leveret deres nye lille bil. Prismæssigt har man nemlig formået at holde niveauet for småbiler. Således koster den billigste up! blot 90.000 kroner.

 

High up!

Den prøvekørte version ”high up!” var noget dyrere. Den koster 127.000 kroner, og var udrustet med den såkaldte DK-pakke mm. Og da allerede grundbeløbet inkluderer en stor mængde af ekstraudstyr, var man endt op med et rigtigt udstyrsstykke med 15” alufælge, multimedie- og navigationssystem indbygget i en justerbar skærm på frontpanelet, parkeringssensorer bag, fartpilot, aircondition, el-ruder foran, fjernbetjent centrallås, sædevarme, el-sidespejle, læderrat, aflukkeligt handskerum og meget mere. Plus et unikt elektrisk styret oplukkeligt panorama soltag (til 12.000 kroner oveni). Utroligt, at man kan indbygge et så stort tag i en så lille bil. For selvom VW up! er 12 cm længere end f.eks. de hidtil markedsledende trillinger fra PSA og Toyota, er den fortsat en meget lille bil. Præcis som den skulle være.


 


Derfor er det også utroligt, at den kører så godt. Alle up!’er, der markedsføres i Danmark, er de miljø-optimerede varianter, der hos VW hedder BlueMotion. Det indebærer bl.a. at undervognen er sænket 15 mm og bilen har stop/start system. Den sænkede undervogn giver en lidt fastere affjedring og dermed også bedre kurvestabilitet og mere præcis styring. Men den er på ingen måde ukomfortabel og det er netop kombinationen af gode sikre køreegenskaber og høj kørselskomfort, der normalt ikke går hånd i hånd – og slet ikke med en kort akselafstand – som er et mesterstykke.

 

City Emergency Brake

Apropos sikkerhed: City Emergency Brake et radar-baseret system, som ved hastigheder på op til 30 km/t griber ind, hvis den forankørende i tæt bytrafik pludselig bremser hårdt op og føreren af up!’en måske er uopmærksom et øjeblik. Praktiske forsøg har dokumenteret, at selv hvis man med op til de nævnte 30 km/t nærmer sig en stillestående bil, sikrer systemet, at up!’en bremses helt ned og undgår kollision, uden at føreren rører bremsen. DET ER STANDARD PÅ ENHVER UP! – UANSET VARIANT OG UDSTYRSNIVEAU. Sådan!

 

Så Volkswagen sætter ikke bare dagsordenen for køreegenskaber i denne bilstørrelse, men også for sikkerhed.

 

Gode præstationer

Motoren var 75-udgven af den 3-cylindrede 1-liters benzinmotor, som trods sin høje effekt og gode præstationer kører 23,8 km/l. Den bringer up!’en op på 100 km/t på bare 13,2 sekunder og man kan køre over 170 km/t. Også maskineriet er forbilledligt, fordi støjniveauet er meget lavt og det samme kan siges om vibrationsniveauet. Man oplever stort set ikke, at der er tale om en 3-cylindret motor.



Funktionaliteten i 4-dørsudgaven er glimrende. Den ekstra bagdør i hver side har en vipperude, så man også kan få luft ind på bagsædet. Bagsædebenpladsen er moderat, men acceptabel, og bagagerummet er stort og bunden kan indstilles i flere niveauer i kraft af en udtagelig midterhylde. Desuden er bagsæderyglænene asymmetrisk delelige og kan lægges ned, hvorved bagagekapaciteten øges fra 251 liter til næsten én kubikmeter.


 

 


Model:

VW up! high up! BlueMotion 5d

Listepris:

Kr. 127.989

Motor og transmission:

3 cyl. 1,0 l benzinmotor. 75 hk. 5 gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

13,2 sek./ 172 km/t/ 23,8 km/l /98 g/km

Længde:

3,56 m

Bagagerum:

251-951 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. EBA. City Emergency Brake. Hillholder. Tågeforlygter. 4/6 airbags. Fjernbetjent centrallås. El-ruder for. Højdejusterbart læderrat. El-sidespejle med varme. Sædevarme for. Isofix. Radio med AUX indgang. Splitbagsæde. Fleksibel bagagerumsbund.


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt