- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: VW Touareg 3,0 V6 TDI

Unik i sin egen niche


Tekst: Søren Clauding - september 2007

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Volkswagen Touareg er i bund og grund ganske ny – selvom den nu har nogle år på bagen, for mange af konkurrenterne har fremstillet den slags biler i årevis. Den er en SUV – men dens off-road egenskaber er så fine, at den kan hamle op med de fleste ude i terræn’et. Det er ret godt gået af Volkswagen, for uden traditioner udi off-road kunsten er det en anselig opgave man stiller sig, når man beslutter sig for at producere sådan et køretøj.

 

Man gør sig da også den tanke, at når betegnelsen SUV benyttes, er det måske mest for at nedtone ambitionsniveauet. Havde man kaldt Touareg for en off-road’er, havde kunderne måske forventet en bil i stil med Land Rover Defender eller Mercedes Geländewagen.

 

Stadig et godt køb

I Danmark er VW Touareg som ”varebil” på gule nummerplader ikke så attraktiv som den var før 15. juni. De nye afgiftsregler indebærer, at Touareg ikke længere blot belægges med en beskeden stykafgift. Nu skal der groft set betales 50 procent af købsprisen i afgift. Alligevel er en Touareg fortsat et godt køb – for 50 procent er trods alt mindre end de 180 procent, hvidpladebilerne belægges med.

 

Den prøvekørte van-udgave med 6-cylindret turbodieselmotor på 225 hestekræfter og tiptronic gear er prissat til ca. kr. 530.000 inkl. ca. 75.000 i moms (den billigste version koster 460.000 inkl. moms). Den tilsvarende model på hvide nummerplader koster små 910.000 kroner – prisforskellen taler sit eget sprog.

 

Unikt køretøj

Men naturligvis er en halv million kroner mange penge at betale for en bil uden bagsæder. Omvendt: har man brug for den, kan man benytte den meget plads derude bagtil, får man et unikt køretøj, for Volkswagen har forstået at placere Touareg i helt sin egen niche.

 

På den ene side er der tale om en stor, velkørende personbil. Den har glimrende køreegenskaber på plan asfalt, er særdeles tyst og de mange hestekræfter – og ikke mindst det store moment på 500 Nm – gør den smidig i trafikken, til trods for sin størrelse. 0-100 km/t klares på omkring 9 sekunder – det er hurtigere end mange sportslige biler – men i sagens natur er den store V6’er tørstig: 9,4 km/l ved blandet kørsel. Kører man med behersket speederfod kan den køre længere – det gælder ikke mange af konkurrenterne, så hér har den bestemt et fortrin.

 

Gode terrænegenskaber

Det unikke er imidlertid ikke kun de gode køreegenskaber på plan asfalt men kombinationen med gode terrænegenskaber. Det sidste skyldes især, at den prøvekørte model var udstyret med luftaffjedring (merpris på kr. 32.000), som gør det muligt at ændre på frihøjden – en helt central ting ved off-road kørsel (og som også sænker frihøjden ved hurtig landevejskørsel). Den hæves helt op til 140 mm og derved kan man opnå en frihøjde på 300 mm – det er formentlig topscore indenfor den slags hjulophæng.



Dækmonteringen er naturligvis også afgørende for gode køreegenskaber i terræn’et. Den prøvekørte variant var udstyret med lavprofildæk. Det optimere vejgrebet på asfalt, men er ikke særlig hensigtsmæssigt på en opkørt dansk efterårs jordvej. Desuden ser det ikke særlig smart ud…

 

Elektronikken har frit spil

Firehjulstrækket er af den type, hvor elektronikken håndterer det hele. Det gør det enklere for føreren, men han har da heller ikke helt de samme muligheder for at benytte den øjeblikkelige viden om underlaget til at sætte trækegenskaberne perfekt op. I de fleste tilfælde er det en fordel – i få tilfælde en ulempe. Hér er der en forskel på Touareg som SUV og Touareg som off-road’er.

 

 

Rullegardin i bagdørene - en fordel hvis man skal overnatte i Touareg'en!!! Men naturligvis stammer det fra hvidplade versionen.

 


 

Reduktionsgear er også et krav til en off-road’er. Det savnes i Touareg’en ude i terræn’et, men 6-trins automatgearet med mulighed for individuel sekventielt skifte styres også elektronisk og tilpasser gearskiftene den aktuelle køremåde og kørestil.

 

Data der siger det hele

Lidt data siger mere end mange ord om sådan en bil: Vadedybde: op til 580 mm. Stigningsvinkel: 45 grader. Sidehældningsvinkel: 35 grader og nok så vigtigt: Fronten og bagpartiet er konstrueret så Touareg kan klare en til- og frakørselsvinkel på ikke mindre end 33 grader.

 


Modelnavn:

VW Touareg 3,0 V6 TDI Van

Listepris:

Kr. 526.152 incl. moms

Motor/ transmission:

6 cyl. 3-l turbo-diesel, (225 hk, 500 Nm/1750 omdr./min). Elektronisk variabelt firehjulstræk. 6 trins aut. Gear.

Præstationer 0-100 km/t/topfart/ benzinøk:

9,2 sek/202 km/t/ 9,4 km/l.

Længde/ bredde:

4,75 m/ 1,93m

Vadedybde:

58 cm

Diverse:

Luftaffjedring. ESP. EDS. ASR. Hill Holder. 2 airbags. Cruise control. El-ruder. Fjernbetjent centrallås. Opvarmede sprinklerdyser for. Aircondition. Tagbøjler.


Link til importøren


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt