- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Volkswagen Passat 2,0 TDI BMT 150 hk DSG Highline Variant

Gennemtænkt og gennemarbejdet


Af Søren Clauding – april 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VW Passat i Motorradioen - lyt hér >>>


Da Volkswagen Passat for nylig blev udnævnt til ”Car of the Year” af en jury bestående af europæiske biljournalister, var der klare tilkendegivelser om hvorfor. Den nye Passat er ganske enkelt om ikke perfekt, så da i hvert fald utrolig gennemarbejdet og gennemtænkt, ikke mindst. Den har så at sige det hele.

 

Set ud fra et dansk perspektiv, med den danske brandbeskatning af bilejere, er den imidlertid prismæssigt og meget naturligt placeret i en kategori, hvor de fleste danskere er tvunget til at vælge fra. Men sammenligner man den med de hårdeste konkurrenter i klassen for de større luksuøse mellemklassebiler på kanten til premium-betegnelsen, placerer den sig helt i toppen, hvor den skarpeste konkurrent formentlig er den nye Ford Mondeo.

 

Et spørgsmål om personlighed

Vi har ved flere tidligere lejlighed stiftet bekendtskab med netop Ford Mondeo (find vores prøvekørsler af Ford Mondeo hér >>>), det er nu første gang vi for alvor går under lakken på Passat, og den store forskel på de to er umiddelbart bilernes personlighed, hvis man kan tillade sig at tillægge en mekanisk ting menneskelige egenskaber. De to har ganske enkelt hver deres meget forskellige udstråling og derfor er det i meget høj grad køberens personlighed, der afgør valget.

 

VW Passat er en elegant bil. Den er designmæssigt tæt på forgængeren, men linjerne er trukket skarpere op. Det har givet den det pift, som visuelt bringer den i premium-klassen. Det gælder i øvrigt både de udvendige og de indvendige linjer, som foruden elegance inkluderer en lethed, som sjældent ses i den størrelse biler.

 

Stor bil

For Passat er en stor bil. Med en længde på 4,88 meter for den prøvekørte Variant-udgaven (Variant betyder stationcar på ”VW-sprog”) og et bagagerum på 650 liter, let tilgængeligt, som kan udvides til imponerende 1780 liter, har man et stort og meget rummeligt køretøj. Bagsædepladsen er forbilledlig og den er opnået til trods for den store bagagekapacitet.


 

 


Men meget imponerende er dens kørefærdigheder i bred forstand. Når det gælder det virile, dens evner til at boltre sig på snoede og ujævne veje, opleves den som var den meget mindre. På ujævn vej noterer man sig de små ujævnheder, lidt hjulpet af 17” letmetalfælge og moderate lavprofildæk, hvorimod de større ujævnheder absorberes til perfektion.

 

Ved hurtig kørsel er Passaten stabil og tillidsvækkende. Og så er den også temmelig lydløs.

 

Fleksibel og trækvillig diesel

Den prøvekørte variant var udrustet med Volkswagen-gruppens nye Euro 6 optimerede 150-hestes turbodiesel. Det er en dejlig trækvillig motor med stort moment og fleksibilitet. Fartpræstationerne er fremragende med 216 km/t på toppen, 0-100 km/t på 8,9 sekunder og en udmærket brændstoføkonomi på 22,2 km/l. Med seneste udgave af 6-trins DSG gearet er man virkelig godt kørende. Det skifter smukt og præcist og er rigeligt de 25.000 kroner værd, som er merprisen ift. manuelt gear.



Den billigste Passat Variant er prissat til 379.000 kroner, den billigste diesel koster lige godt 400.000, men den prøvekørte variant var krøbet op på 524.000 kroner. Det inkluderer ikke blot den kraftigere diesel men også et righoldigt udstyr med tryk på sikkerhed.

 

Sikkerhed

Den komplette oplevelse fuldbyrdes gennem City Emergency Brake og Multikollisionsbremse, som er standard i alle Passat versioner. Træthedsregistrering, Adaptiv fartpilot og regnsensor hører også med. Og fine detaljer som sidespejle med automatisk nedblænding (normalt er det kun noget, der leveres til en bils bakspejl), 3-zone klimaanlæg (den tredje zone er ved bagsædet), el-ruder for og bag og en 12” skærm i midterkonsollen, suppleret af trykknapper til de mest vitale funktioner er med til at underbygge Passatens niveau.

 

At Passat er virkelig gennemtænkt dokumenteres også af fine detaljer som en bagklap, der åbnes til en højde på 2,04 meter – det er de færreste der kan slå hovedet på klappen i den højde. Og navigationen kan, foruden at blive vist på skærmen i midterkonsollen i 3D, 2D eller 2D med nord op, vises i 3D på skærmbilledet mellem de to digitale skærm-viserinstrumenter – omdrejningstæller og speedometer.

Andre VW prøvekørsler - find dem hér >>>


Klik på billedet og tag med på en køretur i VW Passat.

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


 


Model:

VW Passat 2,0 TDI BMT 150 hk DSG Highline Variant

Listepris:

Kr. 524.096

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 2,0 l. 150 hk. 340 Nm/1750-3000 omdr./min. 6-trins DSG.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

8,9 sek./ 216 km/t/ 22,2 km/l /119 g/km

Længde:

4,88 m

Bagagerum:

650/1780 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESC. Hill-holder. 17” letmetalfælge. Tågeforlygter med kurvelys. 6 airbags. Fjernbetjent centrallås. Multijusterbart læderrat. 3-zone klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme og automatisk nedblænding. El-sideruder for og bag. Adaptiv fartpilot. Sædevarme. P-sensorer for og bag. Regnsensor. Isofix.


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt