- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: VW Golf Plus 1,4 TSI Comfortline

Familieforstørrelse


Tekst: Søren Clauding – august 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvis din Volkswagen Golf er blevet for lille til størrelsen på familiemedlemmerne, så fortvivl ikke: Golf Plus klarer sagen.

 

Det lyder som en reklametekst fra 70’erne, men et faktum er det, at Volkswagen Golf Plus er en almindelig Golf. Den er blot meget mere rummelig, fordi rummelighed hér har fået højeste prioritet hos VW designerne – det er ikke tilfældet med den almindelige Golf, hvor dynamik, visuelt design og køreoplevelse er opnået, lidt på bekostning af f.eks. pladsforholdene på bagsædet.

 

Men, der er én forskel til: VW Golf Plus, den model, der er på markedet lige nu, er teknisk baseret på femte generation af VW Golf. Den nyeste Golf er sjette generation. Det gør naturligvis en forskel. Men, da forskellen mellem femte og sjette Golf generation primært ligger alle andre steder end i undervognen, og da undervognen er det punkt, hvor Golf Plus har hentet mest fra den ”almindelige” Golf, har det i praksis ingen betydning. Det er formentlig også årsagen til, at Volkswagen ikke har meget travlt med at forynge Golf Plus.

 

Lige i øjet

Og det er der da heller ingen andre grunde til. Golf Plus er bestemt en ung bil, en bil der appellerer til familien, hvor de ældste af de yngste er ved at være fuldvoksne men stadig er en del af den nære hverdag. De har brug for plads, de har brug for bevægelsesfrihed og da Golf Plus designet er et af de mest vellykkede af den kategori af kompakte, rummelige mellemklassebiler, sidder den lige i øjet.

 

Den prøvekørte udgave, udrustet med den ultra økonomiske 122 hestes 1,4 TSI motor gør det oven i købet muligt at køre 14-15 kilometer på en liter benzin (i praksis) – hvilket bl.a. skyldes, at luftmodstanden, bilens rummelighed taget i betragtning, er særdeles lav (cW=0,31). Køredynamikken kan bl.a. beskrives gennem præstationstallene: 0-100 km/t på 10,2 sekunder og en næsten retlinet momentkurve mellem 1500 og 4000 omdr./min. Det er bare rigtig flot.

 

Komfortabel

På landevejen er bilen komfortabel, ikke så fast, som man normalt oplever typiske tyske køreegenskaber – men styrepræcisionen er på plads og sidevindsfølsomheden moderat. Selvfølgelig kan det lidt høje tyngdepunkt mærkes gennem kurverne, en Golf Plus er ingen racer, men det havde ingen vel heller forestillet sig at den skulle være…

 

Støjniveauet er i øvrigt bemærkelsesværdigt lavt – præcis som man forestiller sig det skal være i en bil i 300.000 kroners prisklassen, men som konkurrenterne bestemt ikke altid kan tilbyde. En del af forklaringen findes formentlig i den lave luftmodstand som giver mindre vindstøj.

 

Op til 1,5 kubikmeter

Og så er der det, det hele trods alt drejer sig om, grunden til at man bygger en forstørret udgave af VW Golf: Pladsen! 

 

Bagtil disponerer man over et regulært bagagerum på 395 liter. Det kan forøges helt op til 1,5 kubikmeter og giver derigennem store variationsmuligheder. Bagsædet kan reguleres, også i længderetningen, dermed kan der findes utallige indstillingsvariationer.

 

Bagagerummet er forsynet med dobbeltbund, så man kan genne værdifulde ting lidt af vejen og under det er der plads til et reservehjul (som kan tilkøbes). Bagklappen slår højt op, så man kan stå i læ under den i regnvejr.


 


På bagsædet er der flyborde, monteret på forsædernes ryglæn, og i Comfortline varianten individuel regulering af ventilationsluften. Ved bagsædet findes også 12 V udtag, der kan give strøm til f.eks. DVD playerene.



Fra forsædet har man samme oplevelse som i en almindelig Golf, ikke mindst at viskerne er skjult nede under forrudekanten, det giver et behageligt uforstyrret udsyn fremad.

 

Komplet bil

Prisen: 285.000 kroner for den prøvekørte Comfortline variant. Ser man alene på pladsforholdene er Golf Plus bestemt ikke den billigste på markedet, men den er en meget komplet bil, hvor også de gode køreegenskaber har stor betydning. Den billigste Golf Plus er i øvrigt en 102-hestes 1,6 liters Trendline til 263.000 kroner – men man får bare meget mere dynamik og udstyr for merprisen på 22.000 kroner, at de penge er godt givet ud.


Modelnavn:

VW Golf Plus 1,4 TSI Comfortline

Listepris:

Kr. 285.296

Motor og transmission:

4 cyl. 1,4 l. TSI turbo benzinmotor, 122 hk/ 200 Nm v. 1500-4000 o./min. 6 gear.

Præstationer 0-100 km/t/ topfart/ brændstoføk/ CO2:

10,2 sek/ 195 km/t/ 15,4 km/l/ 152 g/km

Længde:

4,20 m

Bagagerum:

395 liter

Diverse:

ESP. ASR. EDS. MSR. 6 airbags. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle med varme. Multijusterbart rat. Justerbar sædevarme. El-ruder for og bag. 2 X Isofix. Asymmetrisk deleligt bagsæderyglæn. Variabel bagagerumsbund. Fart-pilot. Klimaanlæg med køl i handskerum. 12 V udtag ved bagsæder. Individuel ventilation for og bag. Flyborde ved bagsædet.


Link til importøren



Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt