- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Toyota Yaris TS

Multi miniracer


Tekst: Søren Clauding - marts 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toyota havde et klart mål med den kompakte Yaris: Den skulle være ekstremt rummelig på ingen plads, den skulle være fleksibel og så kom ”TS” til – den skulle også være hurtig.

 

Toyota er for længst lykkedes med, at klemme alting ind på ingenting. 3,75 cm i længden gør Yaris til en ret kompakt bil. Ikke den mindste i Toyota modelprogrammet, men næsten. Med plads til op imod 300 liter bagage, fem fuldvoksne personer (om end fire er at foretrække) og mulighed for at vokse til 737 liter bagagekapacitet, efterhånden som man sender bagsædepassagererne udenfor.

 

Variabel bagageplads

Stort set plant bagagerumsgulv, når bagsæderyglænene er lagt ned. Mellemløsninger, hvor bagsæderne blot skydes frem. De er selvsagt asymmetrisk delelige og bagagerummet kan også varieres i størrelse, afhængig af, om man benytter dobbeltbunden, som i øvrigt aller længst nede skjuler et ægte nødreservehjul.


 

 


I kabinen har man skabt fralægningspladser ud af ethvert hulrum. Centerinstrumenteringen, som ellers ikke er vores kop te, retfærdiggøres af ikke færre end tre handskerum – føreren har bl.a. sit eget. Fralægningsrum omkring midterkonsollen, småbakker og lommer, så man skal tænke sig godt om for at huske, hvor det var man lagde tingene fra sig. Multijusterbart rat, højdejusterbart førersæde og højt til loftet.



 

Yaris er noget for sig selv, den er en ægte multibil i mini-størrelse.

 

TS lig med race

TS betyder ”race”, sådan lidt frit oversat. Ikke bare en større motor (en 1,8 benzin’er på 132 hestekræfter, som man på mirakuløs vis har fundet plads til under det kileformede frontparti), men også en sænket



 

undervogn, strammere affjedring og 17” alufælge med 205 mm 45 procent lavprofildæk, som godt nok gør dybe

indgreb i kørekomforten, men til gengæld tilgodeser enhver, med en smule racerbenzin i blodet. Digital instrumenteringen er udskiftet med analog omdrejningstæller og speedometer - tak for det.

 

Yaris er ikke en ægte racer, snarere en miniracer. Dertil sidder man for højt og tyngdepunktet er også for højt. Men den er forbavsende hurtig omkring hjørnerne og så lyder den rigtig godt. 5 gear efterlader ustandselig ønsket om at skifte i sjette. Men den går ikke – der er kun fem og set i det lys er fartpræstationerne såvel som benzinøkonomien bemærkelsesværdig god.

 

Hurtig undervejs

Den kvikke maskine bringer den 1 ton tunge multi-mini-racer til 100 km/t på bare 9,3 sekunder og den stopper først ved små 200 km/t. Undervejs sender den 170 g CO2 ud i atmosfæren. På dette punkt er den ikke udpræget forbilledlig. På den anden side kører man omkring 14 km på en liter benzin, hvis man holder højrefoden i ro, så det går nok alt sammen.

 

Sikkerheden følger Toyotas kvalitetsnormer – og de er høje. Frontairbags, sideairbags og airbaggardiner for og bag er med til at sikre de fem EuroNCAP stjerner. Knæ airbags i førersiden stiller ham godt – ligesom det transporterede afkom. Tre stjerner ud af fire mulige har yaris fået tildelt, når det handler om børnebeskyttelse.

 

Aktiv og passiv sikker

Dertil kommer de aktive kørehjælpemidler som f.eks. ESP (VSC=Vehicle Stability Control på Toyota sprog), ABS med elektronisk bremsekraftfordeling og bremseassistent (som øger bremsetrykket til det maksimale, når bilens computer registrerer en katastrofe reaktion hos føreren) og på passivsiden eksempelvis deformerbare pedaler og anti-piskesmældssæder fortil.

 

Yaris er en gennemarbejdet bil – det gælder alle modelvarianter. At betale 270.000 kroner for TS’eren er ikke billigt sluppet, men man får ikke bare meget sportslig bil for pengene, man får også gode brugsmuligheder og det var præcis hvad øvelsen gik ud på.

 


Model:

Toyota Yaris TS

Listepris:

Kr. 269.797

Teknik:

4 cyl. Benzinmotor, 16v, 132 hk. 5 gear.

Præstationer 0-100 km/t/ topfart/

Brændstoføk/ CO2:

9,3 sek/194 km/t/

13,9 km/l /170 g/km

Længde

3,75 m

Bagagerum:

272-737 liter.

Diverse

ESP, EBD, ABS, Traction Control. Aut. Aircondition. Nøgleløs betjening. Justerbart bagsæderyglæn. El-sideruder for. Multijusterbart læderrat. Sportssæder. Sædevarme. Læderrat med audiobetjening. 2 Isofix. 7 airbags. 5 EuroNCAP stjerner. Sportsgrill med TS-logo.


Link til importøren


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt