- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest:

Toyota Yaris 1,5 VVT-i Hybrid e-CVT H2

Opstrammet Yaris med unik drivline


Af Søren Clauding – januar 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I efteråret 2014 fik Toyota Yaris en velfortjent opstrammer, et facelift, som nok skal medvirke til at gøre hybrid-teknologien endnu mere populær.

 

Toyota har satset målrettet på at gøre hybrid-drivliner til et brugbart alternativ for enhver bilkøber. Men en bil købes ikke alene fordi den kører langt på literen, udseendet betyder rigtig meget ved bilvalget. Derfor var det en klog beslutning, at sende Yaris på foryngelseskur. For selvom man med jævne mellemrum har justeret designet, senest da hybrid-udgaven havde premiere i 2012, ændrer kundernes tilgang sig naturligvis til bilerne som tiden går.

 

Ligesom Aygo

Hvorfor ikke overføre idéen fra den nye populære lille Aygo til storebror Yaris, for det er vel ikke utænkeligt, at en kunde falder for Aygo designet, men af pladsmangel vælger større... Det har man så gjort ved at skærpe ”krydset” på fronten, så bilen er blevet endnu mere frisk og vedkommende ud. Den prøvekørte udgave var yderligere udstyret med en kantliste nederst på sidedørene. Utroligt så stor en forskel det gør.

 

og så er Yaris Hybrid blevet billigere. Med det såkaldte H2 udstyr (svarer langt henad vejen til T2 udstyret i Yaris med traditionel drivline) er listeprisen nu 200.000 kroner – det er 10 procent billigere end ved den oprindelige lancering.

 

Længere på literen

I mellemtiden er meget andet end udseendet også blevet forbedret. Det helt centrale ved køb af en hybridbil, brændstofforbruget, ikke mindst. Effekten for benzinmotor og elmotor er forøget en anelse – 75 hk plus 61. Akkumuleret (for topeffekten leveres ikke samtidig for begge motortyper) – har man fortsat 100 hestekræfter til rådighed, når motoren levere sit ypperste. Fartpræstationerne er uændrede. Men man kan nu køre 30,3 kilometer pr. liter benzin modsat forgængerens 28,6 km/l.



Om forbedringen helt holder i praksis, gav kørselsforholdene ikke mulighed for at konstatere, for temperaturer omkring nul grader og vinterdæk er ikke optimale forhold for nogen bil, heller ikke en hybridbil. En bilmotor præsterer altid bedst lige omkring 20 grader Celcius.

 

Automatgear med i prisen

Basiskonstruktionen på den nye Yaris er ikke ændret, dvs. batteriet ligger under bagsædet og forbrændingsmotor såvel som elektromotor findes begge i motorrummet oppe fortil. Transmissionen er ligeledes den kendte CVT gearkasse, som er et trinløst automatgear (CVT står for Constant Variable Transmission, hvis nogen skulle have glemt det). Også i det lys er prisen for Yaris hybrid særlig attraktiv, for alene automatgearet skal man normalt betale 25-30.000 kroner ekstra for.

 

Standardudstyret er omfattende og inkluderer 2-zone klimaanlæg, bakkamera, el-sideruder foran, el-sidespejle med varme, multijusterbart læderrat med audio-betjening, sædevarme, 7” berøringsskærm til Toyota Touch infotainment systemet inklusive Mirror Link, så man kan spejle sin smarttelefons skærmbillede op på skærmen i midterkonsollen og også betjene den derfra.

 

Nyttigt ekstraudstyr

Sjovt nok er fartpilot ekstraudstyr, for netop en fartpilot er et godt redskab, hvis man vil køre langt på literen. Men den kan tilkøbes for en beskeden merpris på 3000 kroner. De penge er ret godt givet ud. Den prøvekørte Yaris Hybrid var desuden udrustet med 15” alufælge og LED baglygter, som begge dele ser ret godt ud. Standardudstyret er 15” stålfælge, så kørselsmæssigt er den ingen nævneværdig forskel.

 

Køreoplevelsen er foruden brændstoføkonomi og forureningshensyn et af de vigtige argumenter for at købe en Yaris Hybrid. Et andet er kørekomforten. Fordi det næsten altid er elmotoren, der sætter bilen i gang, er starten yderst blid og behagelig, og man slipper for støjen fra en startmotor, der starter en forbrændingsmotor i biler med stop/start system.

 

Komfortabel

Ved bykørsel er det ofte elmotoren, der står for fremdriften, og da er det som bekendt næsten lydløst. Og når benzinmotoren så blander sig, er det sjældent med et brag af cylinderkraft. Kun hvis speederen presse i bund, kommer der naturlig støj fra benzinmotoren.

 

Affjedringen er forholdsvis spændstig, mere end vi erindrer fra den første Yaris. Derved kan man føle de mindre ujævnheder i kørebanen, hvorimod de større ujævnheder fuldstændig absorberes af hjulophængene.

 

Anhænger

På minussiden tæller, at man ikke må køre med anhænger, det kan hybridsystemet ikke rigtig håndtere. Hvis man skal køre med anhænger på en Yaris, foreslår vi udgaven med 1,3 liters

Benzinmotor, men det er en helt anden snak.

 

Sidst, men bestemt ikke mindst: De fleste bilmærker på markedet leverer bilerne med 2 års garanti. Toyota giver 3 år. Og da fabrikken er kendt for at levere verdens mest uproblematiske og driftssikre biler, behøver man ikke have bekymringer i den forbindelse. Toyota giver da yderligere også 5 års garanti på hybriddrivlinen og hele 10 års garanti på hybrid-batteriet.


Toyota Yaris Hybrid i Motorradioen >>>


Andre Toyota prøvekørsler - find dem hér >>>


Tag med på en køretur i hybrid-versionen af den ultra økonomiske Toyota Yaris.

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


 


Model:

Toyota Yaris 1,5 VVT-i Hybrid e-CVT H2

Listepris:

Kr. 199.945

Motor og transmission:

4 cyl. benzinmotor, 1,5 l. 75 hk samt elmotor 61 hk. 111 Nm/ 3600-4400 omdr./min. Trinløst automatgear af CVT-typen.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

11,8 sek./ 165 km/t/ 30,3 km/l /75 g/km

Længde:

3,95 m

Bagagerum:

286 liter

Diverse:

ABS. EBD. VSC. Hill-start assist. 7 airbags. Multijusterbart læderrat. Fjernbetjent centrallås. 2-zone klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for. Sædevarme. 7” Toyota Touch skærm, Bluetooth og USB. Bakkamera. 2 X Isofix. Flex bagagerum.


Link til importøren


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt