- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Toyota Yaris 1,4 D-4D T2 Touch (& Go)

Toyota uden berøringsangst


Af Søren Clauding – maj 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi har tidligere præsenteret og prøvekørt den nye Toyota Yaris, dels sidste efterår, da Toyota havde global præsentation af bilen i Danmark (læs den første test af Toyota Yaris hér >>>) og dels for nogle måneder siden i udgaven med 99-hestes benzinmotor (læs prøvekørslen af Toyota Yaris 1,3 hér >>>). Modellen vi nu stiller skarpt på har den momentstærke 90-hestes dieselmotor i maskinrummet. Og så har den Touch & Go.

 

Motoren er en civiliseret 1,4 liters diesel, en smule støjende, i hvert fald under acceleration, men ellers ganske smidig og med en god brændstoføkonomi. Man kan officielt køre 25,6 km/l – i praksis stort set det samme, hvis man ellers kan holde højrefoden i ro. Køreegenskaberne er ikke nævneværdigt påvirket af den lidt større vægt på forakslen. Dieselmodellen er da også kun 48 kg tungere end benzinbilen og da ikke al vægten ligger over forakslen, er det meget naturligt, at man ikke mærker nogen forskel.



Hvad angår de funktionelle egenskaber er det ikke meget at tilføje til de tidligere møder med den nye Yaris. På nær på ét punkt: ”& Go”.

 

Toyota Touch & Go

En Toyota Yaris Touch er udstyret med en 6,1” skærm. Touch systemet er en computer, som styres ved berøring af skærmen. Skærmen bruges til betjening af bilens audioanlæg og håndfri telefonbetjening via Bluetooth. Den viser desuden forskellige former for trip-informationer og sidst men ikke mindst indeholder systemet også et bakkamera, som trods bilens beskedne størrelse er ganske bekvemt.

 

I den udformning koster en Yaris D-4D med T2 udstyr 195.496 kroner. Heraf er Touch-skærmen 6000 kroner. Lægger man yderligere 6000 kroner oveni, får man imidlertid helt nye muligheder, udtrykt ved ”& Go”. ”Rør og kør”, sådan lidt populært sagt. Og computeren suger lige pludselig alle internettets velsignelser til sig – i hvert fald de af dem, man har brug for i sin bil. Man bliver på et øjeblik en del af Google universet.

 

Kræver smart-phone

Det inkluder bl.a. et GPS navigationssystem, som er baseret på Google Maps. Men visuelt ser det ud som vi er vant til at se et navigationsbillede. Det kræver naturligvis at man benytter en smart-phone og betaler for internetforbindelsen. Gør man det i forvejen er det selvsagt ingen merudgift.

 

Men der er ikke kun tale om et navigationssystem. Touch & Go er konfigureret til brug i bilen, så man f.eks. let kan finde den nærmeste brændstoftank og de billigste brændstofpriser. Man kan få oplyst vejrudsigten. Om kort tid kan systemet oplyse om ledige parkeringspladser, både deromkring, hvor man er og dér, hvor man skal hen.

 

Planlæg hjemme og send til bilen

Al planlægningsarbejdet kan man gøre hjemme fra eller på et hotelværelse. Man kan planlægge sin kørsel og via en profil på Toyotas internetserver kan f.eks. den planlagte rute først uploades til serveren for siden at blive downloadet til bilens Toyota Touch & Go.

 

Om kort tid vil man også kunne sende talestyrede sms’er, hvor man skriver sms’en ved at tale og får oplæst de beskeder, man modtager. Det øger trafiksikkerheden markant ved at forøge koncentrationen om kørslen.

 

Flair for computerarbejde

Toyota har ikke genopfundet den dybe tallerken. Men de har parret internettets informationshav med GPS og gjort det tilgængeligt på en nem og overskuelig måde i bilen. Og de har gjort det for næsten ingen penge, tilpasset en bankkonto af almindelig størrelse. Der er fortsat tale om en bil, der blot koster omkring 200.000 kroner (billigere med benzinmotor). MEN: Det stiller krav om en vis flair for brugen af en computer.

 

Det er intet problem f.eks. for unge mennesker, der er vokset op med computere og bruger dem som det dagligdags arbejdsredskab, de er - og er vant til det. Er man uvant med computerteknologi er den ikke så lige at gå til. Derfor vil en Yaris Touch & Go formentlig først og fremmest appellere til unge familier, der dels har brug for økonomisk og pålidelig transport, dels har glæde af at kunne genkende mange af de funktioner, de benytter sig af på hjemmecomputeren eller den bærbare. Den gruppe af bilkøbere har ingen berøringsangst – og det har Toyota vist at de heller ikke har. Godt gået!

 


 

 

lyt til testen af Toyota Yaris D-4D >>>


 


Model:

Toyota Yaris 1,4 D-4D T2 Toyota Touch

Listepris:

Kr. 195.496

Motor og transmission:

4 cyl. turbodieselmotor, 1,4 l. 90 hk. 205 Nm/ 1600-3000 omdr./min 6 gear. Manuel transmission.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,8 sek./ 175 km/t/ 25,6 km/l /103 g/km

Længde:

3,89 m

Bagagerum:

286 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 7 airbags. Multijusterbart læderrat. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. 6,1” Toyota Touch skærm. El-sideruder for. Sædevarme. 2 X Isofix. Flex bagagerum.


Link til importøren


 

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt