- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

  

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Toyota Yaris 1,4 D-4D T2

Køreglad fornuftsbil


Tekst: Søren Clauding – marts 2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

For nylig prøvede vi specialversionen af Toyota Yaris med betegnelsen S (læs hér>>>). Fornuftsudgaven af selvsamme Yaris har efternavnet 1,4 D-4D. D’erne står bl.a. for diesel og dermed også en bedre brændstoføkonomi – 23,8 km kan den køre på en liter dieselolie.

 

Men da benzin-udgaven også hængte meget godt på, og formåede at køre 19,6 km på en liter benzin, er det totaløkonomien, der gør forskellen på de to biler. Det gælder også i sammenligning med de øvrige Yaris varianter, hvorimod basisudstyret og indretningen er ens og i forhold til konkurrenter fra andre bilproducenter ganske attraktivt.

 

Fornuften bestemmer

Fornuften skal altså bestemme. Og fornuftigt er det naturligvis, at køre langt på literen, især hvis man har et stort kørselsforbrug. Kører man kun korte ture og ikke så mange kilometer, holder den ikke. Desuden er dieselmotoren for lang tid om at varme kabinen op, når det er koldt udenfor – et problem, som Toyota har forsøgt at løse ved hjælp af en hurtig opvarmer, som nu ikke var særlig effektiv. Det hænger sammen med, at en dieselmotor har en lavere arbejdstemperatur og ganske enkelt ikke afgiver så meget varme.

 

Prisen for Yaris 1,4 D-4D T2 er en anden fornuftsfaktor. 193.000 kroner inkl. T2 udstyr er bestemt en attraktiv pris, fordi man får ret meget brugbar bil for pengene. Det sidste er vigtigt, for Yaris er en yderst kompakt bil med sine blot 3,8 meters længde. Mange konkurrenter, der på papiret er større, er måske endda også billigere, men ikke nødvendigvis ligeså funktionelle. Det skal dog tilføjes at aircondition ikke er standard, men det kan tilkøbes for blot 8000 kroner.

 

God motor

Dieselmotoren i Yaris D-4D er fleksibel og velkørende. Den er ikke udpræget støjsvag, men den underbygger de gode køreegenskaber. Normalt er en dieselmotor tungere end en benzinmotor. Det gælder også Yaris dieselen, men det er kun nogle få kg, som selvfølgelig i praksis er helt umærkelige.



 

Derfor får man også med Yaris en køreglad bil, som oven i købet byder på bedre fartpræstationer end den førnævnte S-variant. F.eks. bruger den kun 10,7 sekunder til at nå de 100 km/t – til trods for, at effekten er 11 hestekræfter ringere. Forklaringen findes i det brede momentområde: momentet på 205 Nm er til rådighed i hele intervallet fra 1800 til 2800 motoromdrejninger/minut. Til sammenligning skal man helt op på 4000 motoromdrejninger med 1,3 liters benzin motoren, for at opnå det maksimale drejningsmoment på 132 Nm.

 

Ikke uvæsentligt, og det gælder i øvrigt alle Yaris’er: 7 airbags er standard plus et yderst velfungerende ESP, som vintervejret gav rige muligheder for at afprøve.

 

 

 


Model:

Toyota Yaris 1,4 D-4D T2

Listepris:

Kr. 192.994

Motor og transmission:

4 cyl. 1,4l common-rail turbodieselmotor. 205 Nm v. 1800-2800 omdr./min. 6 gear. Forhjulstræk.

Præstationer 0-100 km/t/ Topfart/

Brændstoføk/ CO2

10,7 sek/175 km/t/

23,8 km/l 110 g/km

Længde:

3,79 m

Bagagerum:

272-363 liter

Diverse.

ABS. ESP. EDS. ASR. 15” Alufælge. 7 airbags. Multijusterbart rat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-ruder for og bag. Isofix.


Link til importøren


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt