- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Toyota Yaris 1,0 T2 Toyota Touch

Økonomi og rummelighed går hånd i hånd


Af Søren Clauding – januar 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvad sker der, når man lægger en beskeden 69-hestes 3 cylindret benzinmotor i en kompakt, men ikke helt lille Toyota Yaris? Svaret er: Ikke så forfærdelig meget. Det kan forstås både positivt og negativt. Hér er det mest positivt.

 

Det negative handler mest om, at der ikke sker så forfærdelig meget, når man træder på speederen. Yaris’en benytter mindst 15,3 sekunder på at nå de 100 km/t. Om det er negativt, må mest bero på førerens temperament. Visse vanskelige trafiksituationer kan man klare sig ud af, hvis man har et lidt større fartformåen, men der findes biler, som er langsommere.

 

Over 20 km/l ved bykørsel

Resten er i bund og grund positivt. For der sker heller ikke meget, hvad angår motorens benzinforbrug. Det er selvsamme maskineri, som findes i den mindre Aygo. Selvom Yaris er større, er det gennemsnitlige benzinforbrug blot et par kilometer dårligere ”på literen” – 20,8 er det officielle tal. Det overbevisende var, da vi, uden at sakke bag ud i trafikbilledet, kørte en længere tur i bytrafik med det bevidste formål, at konstatere om den kunne køre de 17,5 km/l, som er tallet ved bykørsel.



Det kunne den, mere endda. Ikke mindre end 20,2 km/l opnåede vi. Det var ligeså overbevisende som det var en anelse nedslående, kun at kunne nå det samme tal ved motorvejskørsel. Her burde den kunne klare sig bedre, men det kan til dels skyldes, at Yaris 1,0’eren var udstyret med vinterdæk, hvor friktionen har større betydning ved højere fart og måske især, at temperaturen var omkring nul grader – det giver ikke den mest effektive motorgang.

 

Komfortabel

Hvad motorgangen i øvrigt angår, er den lille maskine godt ballanceret, tilnærmelsesvis vibrationsfri og med en god støjisolering også ganske lydsvag. Det efterlader et billede af en ret komfortabel bil, også fordi Toyota Yaris ikke er helt så fast affjedret som f.eks. tyske alternativer typisk er. Det kan virkelig begrunde valget af netop en Yaris 1,0: Den er ingen hurtigløber, men en ret komfortabel og økonomisk cruiser.


 


Og så har den kæmpemæssige fordele i forhold til de helt små biler på markedet, ikke mindst Toyotas egen Aygo.

 

Masser af plads

Den er nemlig med sine 3,89 meter 40 cm længere, bagagerummet er mere end dobbelt så stort, og udrustet med en fleksibel bund, der enten kan benyttes som rum adskillelse midt i bagagerummet eller helt fjernes, så man har samtlige 286 bagageliter til rådighed. Det giver helt andre brugsmuligheder end man opnår hos lillebroderen.

 

På bagsædet er det udtalt, ikke bare i sammenligning med de mindre biler på markedet, men også i sammenligning med konkurrenterne i samme størrelse: Der er glimrende benplads, god plads til fødderne under forsæderne, god plads over skuldrene og man sidder ikke for opret.

 

Godt alternativ til de helt små

Lægger man bagsæderyglænene ned og beholde flexbunden i den øverste position, opnår man et helt plant bagagerum. Det er med andre ord ganske andre anvendelse muligheder end man får f.eks. i en Aygo.



Og hvorfor så overhovedet denne sammenligning med Aygo? Svaret er ret enkelt: Prisforskellen er ikke særlig stor. Den allerbilligste Aygo koster 80.000 kroner. Den allerbilligste Yaris koster 120.000. Procentuelt er forskellen stor, men i tørre kontanter er den moderat og det skal nok vise sig, hvis man en dag vil sælge bilen som brugt, at værditabet i kroner og øre er stort set et samme. Det gælder ikke bare Aygo men også de øvrige helt små biler, som i øvrigt kan forventes at vælte ud på brugtbilmarkedet om få år, bl.a. fordi mange bilkøbere har anskaffet en sådan bil, alene ud fra den lave pris og ikke ud fra det reelle behov, som i langt højere grad tilgodeses af f.eks. Yaris 1,0.

 

Kører meget bedre

Foruden de pladsmæssige fordele kører en Yaris meget, meget bedre. Ikke bare mere komfortabelt, men også mere sikkert gennem kurverne og ved landevejs- og motorvejsfart. Sikkerheden er også i top, dokumenteret af fem EuroNCAP stjerner og 7 airbags (inkluderer knæ-airbag i førerens side).

 

Den prøvekørte model havde fem døre samt det såkaldte T2 udstyr og listeprisen var derfor krøbet op på 155.000 kroner. En tilsvarende ”småbil” ville komme meget tæt derpå, hvis den skulle udstyres på samme niveau. T2-udstyret omfatter bl.a. el-ruder, sædevarme, el-sidespejle med varme, Toyota Touch skærmsystemet (inklusiv bakkamera), bluetooth (så man f.eks. kan tilslutte sin smartphone trådløst og streame Motorradioen via nettet (www.motorradioen.dk)), læderrat og før nævnte fleksible bagagerumsbund.

 

Hvad man ikke får med i prisen er aircondition til 10.000 kroner og navigation i Toyota Touch systemet til 6000 kroner.


Model:

Toyota Yaris 1,0 T2 Toyota Touch

Listepris:

Kr. 154.996

Motor og transmission:

3 cyl. 1,6 liters benzinmotor. 69 hk.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

15,3 sek./ 155 km/t/ 20,8 km/l /110 g/km

Længde:

3,89 m

Bagagerum:

286 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 7 airbags. Multijusterbart læderrat. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder. Sædevarme. Isofix. Flex bagagerumsbund. Toyota Touch med bakkamera. Bluetooth, USB og AUX.


Link til importøren


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt