- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Toyota Verso 1,6 D-4D T2

BMW power gør bilen bedre


Af Søren Clauding – januar 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er et lille år siden, vi første gang stiftede bekendtskab med Toyota Verso med BMW-power. Det foregik i Sydfrankrig (læs den første prøvekørsel af Toyota Verso med BMW dieselmotor hér >>>), og det er ofte en anderledes oplevelse at gå under huden på en bil og prøvekøre den under danske kørselsforhold. Den danske test af den helt igennem europæiske Toyota forstyrrede dog ikke helhedsindtrykket: BMW kræfterne gør godt for Toyota’en og især i Danmark vil netop den maskine være et godt dieselvalg.

 

Forklaringen er den enkle, at 112 hestekræfter er lige i underkanten, når man med fuldt læs (hvad vi godt nok ikke har prøvet) skal op af en stejl Alpevej. I det flade danske landskab er 112 hestekræfter fuldt tilstrækkeligt, og man kan da nyde godt af BMW-dieselens gode egenskaber – plus, naturligvis, den lidt bedre brændstoføkonomi end i de kraftigere Toyota dieselversioner.



Lyder bedre, vibrerer mindre

BMW-motoren giver en bedre lyd end man er vant til hos en Toyota-diesel. Af gode grunde, for verdens største bilfabrik har for længst begrænset udviklingen af dieselmotorer til fordel for hybrid-teknologi og andre mere fremtidsrettede drivliner. Og dieselmotorer har aldrig gjort Toyota til verdensmester på feltet.

 

Så det er en rigtig fornuftig beslutning at involvere BMW – den holder fortsat, også et år efter det første møde.

 

En anden fordel er lavere vibrationsniveau. Det er i praksis mindre trættende at køre en motor, der ikke vibrerer så meget. I Sydfrankrig var denne side af BMW-motoren mindre markant, for hver gang man skulle op ad bakke, og det skal man ofte dernede, så både støjer og vibrerer en dieselmotor naturligt mere. Igen: I det flade danske landskab er det intet problem.

 

I øvrigt er 1,6-liters dieselen en smule lettere end f.eks. 2-liters dieselmotoren. Det

 

Meget udstyr

Bilen i øvrigt: Vi har været inde på den ved flere tidligere lejligheder herhjemme med andre motorer og funktionelt holder den stadig. Den prøvekørte udgave havde mellemudstyret T2. T1 indeholder f.eks. sædevarme og fjernbetjent centrallås. Med T2 får man yderligere 16” alufælge, el-sideruder for og bag, fartpilot med –begrænser og en ikke ubetydelig ting i en multibil som Toyota Verso: Flyborde på forsædernes ryglæn.



Også 2-zone klimaanlæg hører med i prisen på små 350.000 kroner, det samme gør læderrat, infotainmentanlægget Toyota Touch, som bl.a. inkluderer et praktisk bakkamera. 7 airbags og 3 års garanti bør også tages med i overvejelserne, hvis man tænker på at købe en Toyota Verso.

 

Den prøvekørte bil var yderligere udstyret med navigation, indbygget i Toyota Touch anlægget. Det koster 9000 kroner og er godt at købe til, for en løs navigator kan let føles for langt væk, når man skal se og bruge den. Panoramataget ”Skyview” til 10.000 kroner er heller ingen dårlig idé, fordi det giver et godt lysindfald og følelse af større rummelighed i kabinen – mere velvære, især for bagsædepassagererne.


Loftspanelet under panoramataget er lamel-inddelt. det er en meget elegant løsning til en moderat merpris.

 

 

Andre Toyota prøvekørsler - find dem her >>>


Toyota Verso 1,6 D-4D i Motorradioen >>>


Klik på billedet og tag med på en køretur i Toyota Verso med 1,6-liters BMW dieselmotor.

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


 


Model:

Toyota Verso 1,6 D-4D T2 Toyota Touch

Listepris:

Kr. 345.990

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 1,6 l. 112 hk. 270 Nm/1760-2250 omdr./min. 6 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

12,7 sek./ 185 km/t/ 22,2 km/l /119 g/km

Længde:

4,46 m

Bagagerum:

155/484 liter

Anhænger:

1300 kg

Diverse:

ABS. EBD. VSC. Hillholder. 7 airbags. Fjernbetjent centrallås. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. Bak-kamera. Toyota Touch multimedia system. Isofix.


Link til importøren


Den midterste sæderække består af tre individuelle sæder, der ligeså individuelt kan skydes frem og tilbage og dermed give mere eller mindre benplads til de bageste to siddepladser.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt