- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Toyota Proace 2,0 D L2 H1 T2

Varebil på langtur


Af Søren Clauding – marts 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Allerede sidste sommer prøvede vi Toyota Proace første gang (læs den første test af Toyota Proace hér >>>), men det var, indrømmet, en kortere prøvekørsel. De funktionelle egenskaber står til troende, men spørgsmålet var, hvordan den nye varevogn og afløser for Hiace, vil opleves over nogle dage.

 

Foruden blot det, at leve med bilen, kørte vi også en længere tur. Vi fyldte varerummet godt op og det trak bestemt ikke nedad på tjeklisten. Den længere køretur inkluderede højfarts test på tyske autobahns, passage af Storebælt i stiv sidevind, så Proacen fik sin sag for. Men det klarede den nu ret udmærket.

 

Svært at nå topfart

Det med højfart var nu så som så. I motorrummet lå Toyotas trækvillige 128 hestes 2-liters diesel. Den er en stabil og pålidelig maskine, moderat støjende og tilstrækkelig ved lavere hastigheder med og uden læs.

 

Men på de tyske motorveje nåede vi aldrig over 160 km/t – og det var ikke fordi vi ikke forsøgte. Trafikken var ikke tæt, så den kan vi ikke give skylden, men accelerationen hører op, når man bevæger sig ud over dansk motorvejsfart. Det er jo, set med danske øjne, meget praktisk. Og naturligvis hører den ikke helt op – det går bare meget langsommere op i fart jo hurtigere det går…

 

Mere power med ens forbrug

Og så er oplevelsen med og uden læs ikke nævneværdig forskellig. Vil man have mere power, findes Proace jo også i en skrappere version med 165 heste. Den kører oven i købet ligeså langt på literen.



Netop brændstoføkonomien er en vigtig egenskab ved Proace. Med de 128 heste kører man 15,6 km/l og det forbløffende er, at man, i hvert fald tom, kommer ret tæt på det tal i praksis.

 

Godt isoleret

En forskel på Toyota Proace og søstermodellerne fra Citroën, Peugeot og Fiat, er varerumsindretningen. Isoleringen mellem passagerkabinen med plads til tre og varerummet håndterer såvel temperaturer som lyd – og gør det fortræffeligt. Den typiske rungen fra et tomt varerum opleves stort set ikke i cockpittet og selv i det kølige vintervejr var kabinen hurtigt varmet op.



I varerummet anvendes et særligt skridsikkert materiale på bundpladen – det fungerede fint. Med blot en smule vægt på genstandene i rummet skulle der mere end almindelig aggressiv kørsel og kraftige opbremsninger til for at flytte dem rundt i rummet.



Stabil og komfortabel

I stiv sidevind havde Proace det forbavsende godt – og i sagens natur bedre med læs end uden. Affjedringen er forholdsvis fast, hvad der givet vis er med til at sikre beskeden krængning i sving og ved sidevind. Omvendt, og især med læs, er kørekomforten udmærket. Små ujævnheder mærkes en smule mere end store. Det kan givet vis tilskrives affjedringskarakteristikken.

 

Den velisolerede passagerkabine er med til at give en høj komfortoplevelse, men det er det høje udstyrsniveau også. De tre bogstav/tal kombinationer i modelbetegnelsen - L2 H1 T2 – står for, at det er den lange udgave, den lave version og det høje udstyrsniveau.

 

Godt udstyr

Allerede T1 udstyrsniveauet inkluderer el-sideruder, el-sidespejle med varme, fjernbetjent centrallås, multijusterbart rat og sædevarme. Og skulle uheldet være ude, har cockpittet to airbags – det er en anden af forskellene på Proace og søsterbilerne. T2 har yderligere aircondition, den isolerede varerumsadskillelse, AUX og USB-stik, det skridsikre gulv og radio med Bluetooth. Også tågeforlygter hører med i pakken.



I varerummet findes der 12-Volt udtag ligesom i passagerafsnittet, og den prøvekørte version til lige godt 200.000 kroner ex. moms havde skydedøre i begge sider samt fløjdøre bagest. Bagdørene fungerede godt, men sidedørene var noget stramme, indtil de kom i gled. Det er altid et kompromis, at sikre at dørene forbliver åbne, også når bilen f.eks. er parkeret med næsen nedad, og samtidig lette at betjene. Endnu har ingen vist rigtigt fundet den ideelle løsning.


Toyota Proace i Motorradioen



Model:

Toyota Proace 2,0 D L2 H1 T2

Listepris:

Kr. 201.890 ekskl. moms

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 2,0 l. 128 hk. 320 Nm/2000 omdr./min. 6 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

12,2 sek./ 170 km/t/ 15,6 km/l /168 g/km

Længde:

5m14cm

Varerum:

6000 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 2 airbags. Hillholder. Fjernbetjent centrallås. Multijusterbart rat. Aircondition. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder. Fartpilot. Sædevarme. 12V udtag for og bag. AUX og USB. Dobbelte skydedøre. Isoleret varerumsadskillelse.


Link til importøren


Se det korte videoklip af Toyota Proace >>>

 

 

 

 

Flaskeholderen kan ikke holde en flaske opret.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt